Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har lærarar lov til å ta mobilen til elevar?


Arne

Anbefalte innlegg

Eg berre lurer, har lærarar i grunnen lov til å ta mobilen viss han gir lyd fra seg?

Det blir vel som å ta iskremen til ein liten gutt fordi har (ehh...) caps på seg?

 

Mobilen er jo din personlege eigendom. Det får vere greit at ein lærar gir deg ein merknad, men å ta mobilen, meiner eg er gale. Det er vel nesten "tjuveri"? :)

 

Er eg heilt på jordet? Eg meiner det ikkje er akseptabelt å dra inn mobilen.

PS: Sjølvsagt meiner eg ikkje det er bra at mobilen ringer i timen...

 

Posta dette under juss fordi eg lurte på om det fanst lover som regulerte inndragning av mobiler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok ikke få medhold i retten her nei. :no:

 

Det kan nok virke litt strengt ved et engangs tilfelle,

dette er litt avhengig av situasjonen. :hmm:

 

Jeg skjønner likevel hva du mener.

Mobilen har etterhvert blitt veldig personlig og verdifull, -uten at jeg forvarer at den forstyrrer undervisnigen. Der er nok læreren i sin rett.

Så mitt forslag er at du tar opp en annen mulig "straff" med klassen og læreren.

Hva om dere lager en straffe-pott, hvor den hvis telefon ringer må betale en sum. Bot.

Blir det mye penger så kjøper dere inn noe godt til siste skoledag, eller bedre;

gir det til veldedighet.

 

Forhåpentligvis blir det ikke så mye da. For dere gjør selvfølgelig så godt dere kan ved å skru av lyden og legge mobilen vekk.

De som kjenner dere vet jo at dere er på skolen og i time.

MÅ de i krisefall ha tak i dere, så ringer de skolen.

Lenke til kommentar

Jeg mener å si at dette har blitt tatt opp i en tidligere tråd, men klarer ikke å finne den igjen.

 

Det står som regel i skolens reglement om mobilbruk, men hvor juridisk bindende de reglene er er jeg usikker på. Såvidt jeg vet har de ikke lov å konfiskere en mobiltelefon, siden det er en privat eiendel, men de har lov å utvise deg fra timen.

Dette har skjedd med meg. Hadde mobilen liggende i jakken med lydløs. Den begynte å ringe og læreren hørte vibreringen. Skrudde den av, men læreren ville ha den inn og sa jeg kunne få den tilbake etter timen. Av prinsipp godtok jeg det ikke, så han utviste meg fra timen.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Jeg mener å si at dette har blitt tatt opp i en tidligere tråd, men klarer ikke å finne den igjen.

7887519[/snapback]

Den tråden finnes her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=539230

 

(EDIT: Det der var faktisk ikke tråden jeg tenkte på. Skal se om jeg finner den andre, med link til regelverket..

 

EDIT2: Her var den ja:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=695392 )

 

Kommunalt reglement kan gi skolene anledning til å beslaglegge telefonen ut dagen. Eller lengre, i noen tilfeller.

 

Å bruke mobiltelefon i timen er uansett latterlig.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

På min ungdomskole så holdt de mobilen intil foreldrene henta den ... (Dette ble selfølgelig ikke hondholdt, bare i ekstrem tilfeller, men det sto i skole reglene(mener jeg å huske))

 

Tror at du har signert no reglemang eller gjenomgodt et, og hvis det står der at de kan ta den, så er det vel det man må følge.

Lenke til kommentar

Heh, synes det er helt passende straff jeg. Det må være jævlig irriterende at veslevoksne ungdomsskoleelever ikke klarer å slå av/ha på lydløs på mobilen. Lærerne må da bli gal av at det hele tiden er en eller annen fjott som presterer å "glemme" seg. Bah.

 

Det er jo ikke verdens undergang at du ikke har mobil resten av skoledagen? :roll:

Lenke til kommentar
På min ungdomskole så holdt de mobilen intil foreldrene henta den ... (Dette ble selfølgelig ikke hondholdt, bare i ekstrem tilfeller, men det sto i skole reglene(mener jeg å huske))

 

Tror at du har signert no reglemang eller gjenomgodt et, og hvis det står der at de kan ta den, så er det vel det man må følge.

7919957[/snapback]

Nei, eg har ikkje signert noka regelement.

 

Det er jo ikke verdens undergang at du ikke har mobil resten av skoledagen? :roll:

7925075[/snapback]

Omtrent så irriterande som ein på vidaregåande?

...og det er vel heller ikkje saken her, heller? Poenget var vell om lærarar hadde lov

 

Eg ser saken som "oppklart", og ein moderator kan få stenge her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...