Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller Switch?

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har 3 pcer som skall på nett :) Og jeg trur at jeg var litt kjapp på musetasten da jeg bestilte en Switch...... fordi jeg trur kanskje at jeg skulla hat router.. :S

Fordi når jeg bare hadd ein pc, så måtte eg logga på ved hjelp av Telenors program for å få internet.

Så. Her er "problemet"

Jeg må fremdeles logge på men no må eg dele internett tilkoblingen:S

SVÆÆÆÆRT upraktisk viss noken kompisa kjeme på LAN, og eg må stilla på pcane deiras:P

Så...... Var det feil å kjøpe switch, og skulle jeg hatt router istedenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må fremdeles logge på men no må eg dele internett tilkoblingen:S

SVÆÆÆÆRT upraktisk viss noken kompisa kjeme på LAN, og eg må stilla på pcane deiras:P

7886128[/snapback]

Et ADSL-modem med integrert ruter er det mest vanlige i dag. Fordelen er at ruteren vil 'lure' Telenor til å tro at den er datamaskinen din som logger seg, men i praksis bare videresender den all trafikk. Det betyr at du bare lar ruteren stå på, så slipper du å manuelt logge på hele tiden når du starter maskinen.

En annen fordel er DHCP. DHCP er en funksjon i de fleste rutere som vil tildele IP-adresser, nettverksmaske, osv, automatisk når man kobler til en PC. Det eneste du trenger å gjøre er å putte kabelen i hullet på nettverkskortet, så vil DHCP'en gjøre alt 'skittenarbeidet' for deg.

En ruter kan i tillegg dele internetttilgangen mellom mange maskiner uten problemer.

Er bare å koble til ledningen mellom PC'ene og ruteren, så går alt av seg selv, samt de andre som vil låne nett av deg trenger ikke å logge seg på på noe vis, da ruteren har gjort dette.

Mange ADSL-modemer støtter DHCP, men har kun én nettverkutgang for å koble til én PC. Da kan man bruke en switch til å forgreine nettverket til mange PC'er.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...