Øyvind Skogseide Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hei! jeg har 3 pcer som skall på nett Og jeg trur at jeg var litt kjapp på musetasten da jeg bestilte en Switch...... fordi jeg trur kanskje at jeg skulla hat router.. :S Fordi når jeg bare hadd ein pc, så måtte eg logga på ved hjelp av Telenors program for å få internet. Så. Her er "problemet" Jeg må fremdeles logge på men no må eg dele internett tilkoblingen:S SVÆÆÆÆRT upraktisk viss noken kompisa kjeme på LAN, og eg må stilla på pcane deiras:P Så...... Var det feil å kjøpe switch, og skulle jeg hatt router istedenfor? Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Du skulle nok hatt ruter. Men det er mulig at modemet ditt fra Telenor også kan virke som ruter... Hvis det ikke er gammelt...? Endret 6. februar 2007 av Nismo Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Trur da e litt gammalt..... ;D Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Ring Telenor (05000) og spør om du kan få nytt oppdatert m/ruter. Så slipper du å avbestille switchen...:-) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Kjøp en router, så kan den logge på nettet for deg. Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Mem problemet er jo at jeg allerede har kjøpt switch......(faen"!!) Så eg får nok ringa te telenor :-) TNX! Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Switch when you can, route when you must. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Switchen organiserer alle PC i nettverket og bruker MAC adresser. Routeren bruker IP adresser. Bruk switcher til hjemmenettverket og router til modemet event modem med router. Endret 6. februar 2007 av pwd3679 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Jeg må fremdeles logge på men no må eg dele internett tilkoblingen:SSVÆÆÆÆRT upraktisk viss noken kompisa kjeme på LAN, og eg må stilla på pcane deiras:P 7886128[/snapback] Et ADSL-modem med integrert ruter er det mest vanlige i dag. Fordelen er at ruteren vil 'lure' Telenor til å tro at den er datamaskinen din som logger seg, men i praksis bare videresender den all trafikk. Det betyr at du bare lar ruteren stå på, så slipper du å manuelt logge på hele tiden når du starter maskinen. En annen fordel er DHCP. DHCP er en funksjon i de fleste rutere som vil tildele IP-adresser, nettverksmaske, osv, automatisk når man kobler til en PC. Det eneste du trenger å gjøre er å putte kabelen i hullet på nettverkskortet, så vil DHCP'en gjøre alt 'skittenarbeidet' for deg. En ruter kan i tillegg dele internetttilgangen mellom mange maskiner uten problemer. Er bare å koble til ledningen mellom PC'ene og ruteren, så går alt av seg selv, samt de andre som vil låne nett av deg trenger ikke å logge seg på på noe vis, da ruteren har gjort dette. Mange ADSL-modemer støtter DHCP, men har kun én nettverkutgang for å koble til én PC. Da kan man bruke en switch til å forgreine nettverket til mange PC'er. Endret 7. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 hmmm..... Men jeg har sånn DHCP eller hva du kalte det..... Fordi jeg stilte ikke på en dritt i ip adressa da jeg kobla den andre opp:S men må fremdeles logge på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå