Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

er 2,4Gbps nok for en 24ports switch?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2,4Gpbs høres ut som det er i litt minste laget, men hvis den kun skal brukes som "bordswitch" holder det. Du må ta i betraktning at alle kommer ikke til å laste ned fra hverandre hele tiden. Skal den stå som backbone, dvs den swithcen som kobler andre switcher mot hverandre, vil 2,4Gpbs være alt for lite. Jeg har en Switch med intern båndbredde på 7,6Gpbs, og man merker hvor flaskehalsen er når den blir brukt som backbone på HolmenLAN(4 bord-switcher og 70 deltagere)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 22:51, skrev TormodK:

Hørtes ut som sprøyt, en switch gir ikke ut mer bandbredde en det den er laga for, nødvendigvis må dette bli 10mbit/100mbit/1000mbit

Hint: 24x100=2400

Switchen klarer altså å kjøre 100 Mb på alle porter samtidig.

Lenke til kommentar

Quote:

Hint: 24x100=2400

Switchen klarer altså å kjøre 100 Mb på alle porter samtidig.

Men husk på at den skal kjøre full duplex, altså full trafikk begge veier (200mb/s pr. port samtidig) Dermed bør switchen takle 24x200 = 4800, så 2,4Gb er lite.

Lenke til kommentar

Dersom switchen skal brukes som backbone i et større nett er det nok lite ja.

Men om den skal være bordswitch holder det lenge. Tviler på 24 personer klarer å overføre 100mbit hver vei særlig lenge. Hvis vi regner med effektiv overføringshastighet på ca 10mB/s blir det overført ca 35gB per time. Tar ikke lang tid å fylle opp de fleste disker da.

Lenke til kommentar

Sitter og grunner litt på dette regnestykket:

Vi har 24 porter og 100Mb/s pr port. Dvs 2,4 Gb/s (rundt regnet). På full duplex er datastrømmen UT+INN fra switchen 4,8 Gb/s.

Men datastrøm INN på en port er jo lik datastrøm UT på en annen port. Selv om man kjører full duplex....

INTERN datastrøm (Fra en port til en annen) er dermed 2,4Gb/s. Hvorfor trenger man da 4,8Gb/s intern håndtering??

[ Denne Melding var redigert av: 2roll på 2002-12-03 13:05 ]

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan forstå at ikke regnestykke gjelder hvis man slår flere sammen, dersom man har større båndbredde på uplinken.

Men det jeg mener er følgende: Man trenger ikke større intern båndbredde enn summen av portene! Den totale mengden trafikk gjennom hubben kan ikke overskride trafikken INN på hubben. Hvis dette ikke stemmer, så må switch-fabrikantene bruke en annen regnemetode når de snakker om båndbredden internt i switchen. Dette mener jeg gjelder uavhengig av om switchen står som et backbone, bordswitch eller hva det måtte være.

Altså trenger ikke denne hubben 4,8 Gb/s intern båndbredde uansett hva den skulle trenge å gjøre (med mindre den har raskere uplink-port).

Er det noen som har erfaringer på dette området?

Lenke til kommentar

Har en liten 8porter jeg med 3.1 eller 3.6GB/sec ... er en liten "backboneswitch" som jeg fikk billig og bruker som bordswich (layer 2/3 - multilayer switch)

Det er alt jeg veit om den til nå. Men har hatt den en stund nå og den virker helt problemfritt så lange man ikke ***ker til configgen på enkeltportene.

Lenke til kommentar

Regn litt på sansynligheten for at alle 24 portene både laster opp og ned med 100Mbit/s samtidig....

I så fall: Skjer det så ofte at dette blir et problem? Da bør du heller vurdere å oppgradere deler lenger ut i grenene av nettverket til mer enn 100Mbit/s.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 19:18, skrev 2roll:

Sannsynligheten for at portene blir saturert er liten for de fleste.

Men er ikke 2,4Gb/s nok uansett om de skulle bli det eller ikke???

2,4 Gbit/s er nok til at 24 porter med 100Mbit/s laster ned eller opp på full guffe ja. Switchen er altså ikke noe flaskehals.

Men om man skulle få full opp eller nedlasting på samtlige porter ofte så tyder det jo på flaskehalser lenger ut i grenene av systemet. (F.eks hvis det er koblet en switch med 24 PC'er inn på hver av de 24 portene på switchen din.)

Hvis du bare har 1 PC på hver port så holder det i massevis.

Lenke til kommentar

Gir meg ikke helt på dette, Simen1:

Dersom man har mer enn 1 pc på hver port, så er det fortsatt fysisk umulig for switchen å overskride 100Mb/s pr port, dermed trenger man ikke mer enn 2,4 Gb/s intern båndbredde. Uansett.

Altså: Dersom man skal kjøpe en 24-porters 100Mb/s Full-duplex switch, så holder det med 2,4Gb/s intern båndbredde. (Ser bort fra evt. Gigabit uplink funksjoner)

MEN: Jeg er enig med Simen1 at man har et problem hvis switchen faktisk må kjøres fullt ut til grensen. Da har man en flaskehals et eller annet sted. Men det hjelper uansett ikke å øke switchens INTERNE båndbredde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...