Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig problem. Dataen fryser.

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt meg ny data for noen måneder siden. Men plutselig dukket det opp et problem. Dataen bare henger seg og alt stopper. Musen går ikke å bevege, tastaturet virker ikke, musikken hakker og alt stopper. Så restarter jeg maskinen, men fortsatt samme problem.

Jeg har tatt virustester og det er ikke virus.

Jeg kjørte også memtest86 på den, og den fant ikke noen feil der heller.

Nå prøvde jeg å formatere disken og installerte windows på nytt, men fortsatt samme problem.. :hmm::(

Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis det kan være hardware-problem, har du da noen forslag til hvilken komponent som det er galt med?

På forhånd takk for hjelpen

Mvh spruddel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Crucial DDR2 BallistiX PC5300 1024M CL3 Unbuffered,2.1V,128Megx64,240pin,667mhz

- Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM

- Asus M2R32-MVP Motherboard

- AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

- Sapphire Radeon X1900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/VIVO/HDCP,Lite-Retail

- Fortron/Source Epsilon 600W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Det er de viktigste komponentene.. Gidder ikke nevne floppy, dvd, kabinett osv..

Håper på fler serriøse svar, og ikke tulle svar.. Som en lenger opp.. Dataen er ikke kald. Den låser seg bare

Lenke til kommentar

Heisann... jeg hadde faktisk i går akkurat det samme problemet... Jeg stresset livet av meg med drivere men ingenting fungerte... MEN, da jeg tok skjermkortet ut av pc`en var det stappet av støv...(jeg åpnet det og blåste vekk alt støvet...) Prøv det hvis du har peiling på hvordan man gjør det... det løste ihvertfall mitt problem... Og det var ekstremt mye støv i mitt skjermkort!

Du kan også prøve og "avmagnetisere" datamaskinen, ved og "holde" på komponenter med en hånd, og holde i en jording kobling i andre hånd...(de to jern pinnene i en stikkkontakt)

Prøv også å bytte skjermkabel, fra digital til analog, hvis du bruker det...

Endret av SimenHope
Lenke til kommentar

Vil jo egentlig ikke anbefale å begynne å stikke henda inn i stikkontakter og diverse.. Så lenge pc'en din er koblet til strømnettet vil jo evt. elektrisk spenning lade seg ut via jordingen i kontakten uansett. skal være unødvendig å stikke fingra inn i kontakten :)

Men som det nevnes over, legg inn nyeste drivere, prøv å oppdater BIOS, eller napp ut evt. nyanskaffelser å se om problemet løses da.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som et varme problem. Merker du spesielt problemer når du spiller eller driver med noe annet hvor CPU'en eller skjermkortet jobber? Åpne maskina, sjekk for støv. Og IKKE ha maskina koblet til strømnettet når du jobber i den som foreslått over.

Koble fra alt av ledninger, trykk et par ganger på power button for å få lade ut alt i maskina og ta så på kabinettet før du begynner å pirke inni maskina. Da skal det være liten sjanse for at det oppstår statisk elektrisitet. Og ikke skru pc på et teppe eller mens du gnir en ballong i håret :p

btw: sjekk også at cpu vifte og skjermkort vifte fungerer.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Jeg har en viftekontroll med temperaturviser.. Temperaturen på CPU ligger mellom 30-37 grader. Trenger ikke være høyt forbruk av CPU.. Den henger seg selv om jeg ikke har noen programmer åpne.. :S

Kan prøve å fjerne støv, og avmagnetisere ;-)

Noen forslag til hvilke deler som sannsynligvis er problemet?

Takk for svar hittil :)

Lenke til kommentar
Jeg har en viftekontroll med temperaturviser.. Temperaturen på CPU ligger mellom 30-37 grader. Trenger ikke være høyt forbruk av CPU.. Den henger seg selv om jeg ikke har noen programmer åpne.. :S

Kan prøve å fjerne støv, og avmagnetisere ;-)

Noen forslag til hvilke deler som sannsynligvis er problemet?

Takk for svar hittil :)

7894485[/snapback]

Skjermkortet da? Temperaturen på det?

Om det verken er temp, minne, psu, så må du nesten bare prøve å bytte ut litt deler. Bytt skjermkort og se om det hjelper, prøv så CPU og tilslutt hovedkort.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...