darker Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Besilt internett fra Canal Digital, men skjønner ikke helt hvorfor jeg må betalte 695,- for at det skal komme en montør og sette opp dette? Har jo fått modemet, så hvorfor må jeg da betale for at noen skal plugge dette i veggen? Noen som har kranglet seg til å slippe dette eller finnes det en utrolig god grunn for at jeg burde ha montør på besøk? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Ser ut til at det har med signalstyrke å gjøre... http://www.canaldigital.no/templates/FAQArticle____5870.aspx Lenke til kommentar
darker Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 har sett på den, men.. dette er bare en tilkobling til et ethernet er det ikke? og jeg skal da klare å sjekke signalstyrken selv og så evt ringe CD om den er for dårlig? Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Besilt internett fra Canal Digital, men skjønner ikke helt hvorfor jeg må betalte 695,- for at det skal komme en montør og sette opp dette? Har jo fått modemet, så hvorfor må jeg da betale for at noen skal plugge dette i veggen? Noen som har kranglet seg til å slippe dette eller finnes det en utrolig god grunn for at jeg burde ha montør på besøk? 7885382[/snapback] Montøren må bruke modemet ditt for å koble seg til en "aktiveringsside" og i tillegg teste at internett fungerer. Dette for å laste opp opplysninger som hastighet opp/ned, signalstyrke og hvilke montør som har vært der(så canal digital har noen å kjefte på når ting ikke stemmer ). Det kan i noen tilfeller være filtre ute i skapene som hindrer for internett(selv om det skal være fjernet). Da er det greit at montøren kommer og fjerner disse. Men for all del, har du en multimediakontakt så ville jeg bare koblet det opp testet om det funker. Noe det sikkert gjør. Enkleste sak i verden. Edit: På antenneuttaket er det 3 "hull" om du har en multimediakontakt. Det midterste, som det mest sansynlig står data over/under, skal ha en endemotstand når det ikke er i bruk. Skru denne ut og koble til "inn-koaksen" her. Trykk i strømmen og la modemet blinke seg ferdig. Du må vel ha et instrument for å sjekke signalstyrken i kontakten. CD sier den skal være mellom 64dBµV og 78dBµV. Det skal måles ved kanalene 05 og S27 hvis jeg ikke husker feil. (161.25 og 351.25?) Endret 6. februar 2007 av Magnus_ Lenke til kommentar
darker Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Montøren må bruke modemet ditt for å koble seg til en "aktiveringsside" og i tillegg teste at internett fungerer. Dette for å laste opp opplysninger som hastighet opp/ned, signalstyrke og hvilke montør som har vært der(så canal digital har noen å kjefte på når ting ikke stemmer ). Det kan i noen tilfeller være filtre ute i skapene som hindrer for internett(selv om det skal være fjernet). Da er det greit at montøren kommer og fjerner disse. Men for all del, har du en multimediakontakt så ville jeg bare koblet det opp testet om det funker. Noe det sikkert gjør. Enkleste sak i verden. 7885541[/snapback] Hmms.. ser fornuften der, men.. mener fortsatt at det burde vært mulig å prøve dette selv (aktivere etc), for så å bestille montør om det ikke virker. Tar jo ikke noe lengre tid da modemet kommer i posten 2-3 dager etter at man bestiller, mens montøren kommer 4-6 uker etter det igjen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Montøren bytter ut kontakta du har i veggen. du får en ny kontakt med tre uttak. En til radio, en til kabel-tv og en til internett. Lenke til kommentar
darker Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Montøren bytter ut kontakta du har i veggen. du får en ny kontakt med tre uttak. En til radio, en til kabel-tv og en til internett. 7885604[/snapback] Se derja, det visste jeg ikke. det forklarer jo endel Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Montøren bytter ut kontakta du har i veggen. du får en ny kontakt med tre uttak. En til radio, en til kabel-tv og en til internett. 7885604[/snapback] Se derja, det visste jeg ikke. det forklarer jo endel 7885638[/snapback] Canal Digital krever likevel at du benytter montør. Jeg har bla pga dette selv gitt blaffen i CD internett. Det ble tidligere i mitt borettslag skiftet til 3-veis antenneuttak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Montøren bytter ut kontakta du har i veggen. du får en ny kontakt med tre uttak. En til radio, en til kabel-tv og en til internett.7885604[/snapback] Ikke hos meg. Jeg hadde et sånt uttak fra før men måtte likevel ha montør. Jeg kan legge til at før jeg bestillte Canal Digital så bestillte jeg ADSL fra NGT. Det dukket opp en montør som jeg forventet skulle gjøre noe annet enn å koble ADSL-modemet til kontakten i veggen. Han spurte hvor kontakten var og jeg svarte (på en pen måte) at hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke trengt deg. Han sa at hans jobb bare var å koble i ADSL-modemet og hadde ikke noe å gjøre med å legge ledninger inn gjennom veggen. Han dro og jeg brukte angreretten min. Det var grunnen til at det ble Canal Digital. Jeg er veldig glad for det valget nå. Det har vært rask og god kundeservice de 4-5 gangene jeg har pratet med dem. Jeg ser jo hva NGT-kundene sliter med Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Om montør på Canal Digital: Det som gjøres er: - Sjekke nettet til kunden. (Ofte OK, men det finnes dem som bruker lampetledning som antennekabel....) - Bytte kontakt om kunden ikke har multimedia utak. - Fjerne filter i skapet. (Kun i boligstrøk, ikke i blokker.) - Bytte konektor i skapet. (Da den gamle som oftest er god og grønn.) - Sjekke signalnivåene. (Signal inn og ut, signal/støy osv.) I mange tilfeller er alt dette OK, og man trenger nesten ikke gjøre noe, men man kan sjelden vite at det er OK på forhånd, så derfor brukes montør altid. Det dukket opp en montør som jeg forventet skulle gjøre noe annet enn å koble ADSL-modemet til kontakten i veggen. Han spurte hvor kontakten var og jeg svarte (på en pen måte) at hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke trengt deg. Han sa at hans jobb bare var å koble i ADSL-modemet og hadde ikke noe å gjøre med å legge ledninger inn gjennom veggen. Han dro og jeg brukte angreretten min. 7885843[/snapback] Var det en montør fra NGT sin "bredbåndspatrulje"? De har vel bare ansvaret for å plugge i modem og få kunden på nett, men det skulle ha vært noen der tidligere for å koble opp linjen. Kommer ut for et par tilfeller i uka hvor det mangler kabel inn i leil. (Ny leil, oppussing osv.) Da er det bare å rulle opp armene og legge inn kabel for min del, da vi har betalt fra telenor for å skaffe linje fra inntaket i huset frem til grensesnittet i produktet. Litt tullete system det NGT og Tele2 driver med. (muligens flere også) Ofte blir det sent ut en montør gjenom telenor for å koble linje fra utstyret til NGT igjenom nettet til telenor og frem til grensesnittet inne hos kunden. Deretter kaller NGT eller Tele2 ut en "Bredbåndspatrullejmontør" til å koble opp utstyret. Hvorfor ikke bruke samme montør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå