Gå til innhold

"Grunnpakke" til filserver. Noen tips?

G2Petter

Anbefalte innlegg

Hallois, alle server-nerder der ute.

Etter å ha lest igjennom serverbildetråden, innså jeg at jeg trenger å realisere planene jeg i lengre tid har hatt om å sette sammen en filserver. Den kommer ikke til å bli utsatt for noen tung belastning, den skal stort sett brukes til å holde store filer og filer jeg vil ha tilgang på fra flere maskiner.

Det jeg er på jakt etter da, er et forslag til maskin med plass til en del disker. I starten skal jeg ikke ha så mange, men jeg kommer til å fylle på etter hvert.

Krav:

* Plass til flere disker

* Ikke veldig støyende (trenger ikke å være helt stille, men fint hvis den ikke bråker for mye).

* Billig. Den skal jo ikke utføre noen veldig tunge operasjoner uansett.

Håper det er noen som har noen gode forslag.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg bruker en linux distro som heter clarkconnect. Veldig enkel og grei distro uten store krav.

Så jeg tror jeg vil anbefale deg og få eller kjøpe en maskin brukt og billig. Det er ikke store greiene du trenger til en filserver.

Selv bruker jeg:

Pentium III 550 MHz

Ram: 250 mb

hardisker: 5 stk

cdrom: 1 stk

Når du har 4 ide disker er det bare og kjøpe et kontroller kort til så får du plass til 4 til.

Jeg bruker serveren min som fil/gatway/proxy/web-server. Vi er 2 brukere og har bare litt trafikk på webserver. Etter 120 dager, han den ennå ikke begynt og brukeav swapen sin. Når den hadde 128 mb hang den seg etter ca 100 dager.

Espen

Lenke til kommentar

Jeg har brukt CC tidligere, og det kjørte på en tilsvarede burk som du beskriver. Jeg burde kanskje spesifisert at det er HW som støtter flere disker jeg spesielt er på jakt etter. (Kabinett, hovedkort, kontrollere og disker. Minne og CPU klarer jeg å finne ut at selv.)

Hvaslags kabinett har du?

Lenke til kommentar

Solaris 10 virker som et godt valg av OS til filserver. ZFS tilbyr svært god funksjonalitet når det kommer til administrering av disker/filsystem. Alle handlinger gjøres med en eneste kommando. Til og med deling over NFS er såre enkelt, man slipper nemlig å sette opp exports. Tidligere benchmarks viser at filsystemet tilbyr ganske bra ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si noe konkret om hardware, men jeg har noen synspunkter.

1. Sørg for ett kabinett med utbygnings muligheter.

2. Gå for ett hovedkort med PCI-X / PCIe tilkoblinger, slik sikrer du båndbredde til diskene ved hard belastning

3. CPU er ikke så viktig.

4. Pass på at gbit nettverkskortet er koblet til PCIe bussen og ikke PCI bussen.

5. 1GB minne holder i massevis.

6. Hold ting strukturert(både hardware, og software).

Kommer ikke på noe mer i farten, men jeg har nettopp kommt fra jobb, så det har sikkert litt med saken å gjøre. Og gjør som stigfjel sier og ta en titt på Solaris, ZFS virker som ett genialt filsystem, har en filserver på vei nå som skal kjøre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...