Gå til innhold

Windows Vista - Tips & Triks - Post dine!


Anbefalte innlegg

Funksjon:Gjør slik at du kan slå av UAC (User Account Control)

 

Hva er fordelen ved å gjøre dette?

 

2 "fordeler":

 

1. Du sparer bittelitt tid på å skrive inn adminpassordet ditt bnår du ber maskinen kjøre et program som egentlig krever adminrettigheter

 

2. Du gjør det enklere for trojanske hester og hackere å finne på mye faenskap på maskinen din om du først har sluppet dem inn.

 

Med andre ord, med mindre du ikke har noe som helst du anser som særlig vitkig på maskinen din og ikke synes det er litt kjipt å måtte rydde opp mye dilldall forårsaket av spyware og ivrige hackere som alltid er ute etter å finne de nye sikkerhetshullene i etthvert nytt OS fra Bill & co, må du for all del skru av UAC. Dropp gjerne å låse døra til leligheten din når du rusler ut om morgenen. Det er omtrent like smart og sparer deg bittelitt tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Jeg prøvde meg på denne "Guiden" her:

 

"

Navn:Partisjoneringsprogram

Funksjon: Lage, utvide, resize og redigere partisjoner.

Fremgangsmåte:Trykk WIN + R og skriv "%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s". (evt. skriv bare "diskmgmt.msc") Nå kan du navigere deg til "Disk Management" og her kan du redigere, resize, opprette og til og med slette partisjoner "on the fly". Merk at dersom du skal resize en partisjon, må du ha ledig plass til høyre for den partisjonen du skal resize.

Nedlastning: Nope."

 

 

Men så har jeg et lite problem at jeg fikk litt harddisk plass til overs som jeg vil ha lagt over til backup partisjonen min. Se her på vedlagt bilde

 

Jeg skal ha det som jeg markert, over til bakup partisjonen. Går det? Hvordan gjør man?

Lenke til kommentar
Heisann

 

Jeg prøvde meg på denne "Guiden" her:

 

"

Navn:Partisjoneringsprogram

Funksjon: Lage, utvide, resize og redigere partisjoner.

Fremgangsmåte:Trykk WIN + R og skriv "%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s". (evt. skriv bare "diskmgmt.msc") Nå kan du navigere deg til "Disk Management" og her kan du redigere, resize, opprette og til og med slette partisjoner "on the fly". Merk at dersom du skal resize en partisjon, må du ha ledig plass til høyre for den partisjonen du skal resize.

Nedlastning: Nope."

 

 

Men så har jeg et lite problem at jeg fikk litt harddisk plass til overs som jeg vil ha lagt over til backup partisjonen min. Se her på vedlagt bilde

 

Jeg skal ha det som jeg markert, over til bakup partisjonen. Går det? Hvordan gjør man?

 

 

høyreklikk og velg Utvid volum ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vista har jo en kul funksjon som heter 'ReadyBoost'. Man kan bruke USB- minnepinner til å øke ram'en på en måte. Dette for å få en raskere maskin. Jeg kjøpte i dag en MicroMemory pinne på 1gb. Først når jeg satte den inn, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde de rette 'requirements' for å brukes til ReadyBoost. Men etter at jeg formaterte den til FAT32, funker den bare fint! Tror man kan bruke pinner opp til 4gb på denne måten.

 

Hei!

 

Jeg leste dette gamle inleget ditt om Ram minne til Vista maskiner.

 

Jeg lurte på , hvordan går jeg frem? Hva gjør jeg med brikken for å få den til å virke??

Det er visst 2 typer Vista, en 32 og en 64bit eller noe sånt? Vet i alle fall jeg har det laveste, "32bit".

 

Forhandleren i Databutikken var ikke helt enig med meg når jeg forklarte han hva du hadde skrevet i innlegget..

Har 2Gb minne, og når jeg kjører på max her, så forbruker eg max 1,7Gb, vil det da ha noe vits i å ha minnebrikke?..

Er jo litt kult da, siden det er så billigt;)

 

Takker for svar, og din tid.

 

Mvh

Nasse

Lenke til kommentar
Vista har jo en kul funksjon som heter 'ReadyBoost'. Man kan bruke USB- minnepinner til å øke ram'en på en måte. Dette for å få en raskere maskin. Jeg kjøpte i dag en MicroMemory pinne på 1gb. Først når jeg satte den inn, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde de rette 'requirements' for å brukes til ReadyBoost. Men etter at jeg formaterte den til FAT32, funker den bare fint! Tror man kan bruke pinner opp til 4gb på denne måten.

Kan du skrive en liten omtale osv på den?

 

Du er klar over at du er på Internett og har mulighet til å surfe etter info eller ?(?)

Info om Readyboost finner du her:

 

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...19460d1044.mspx

 

Også kan dere jo kose ere ihjæl med å bli forvirra over hvorvidt teknologien funker særlig tilfredstillende etter å ha ruslet inn på noen av disse linkene:

 

http://www.google.com/search?q=Readyboost&...art=10&sa=N

 

Personlig synes jeg Vista er bittelitt mindre treig når jeg bruker en 4 GB USB minnebrikke som Readyboostminne i tillegg til at jeg har 2 GB med rimelig kjapp RAM fra før. Det jeg derimot synes er snodig er at Vista tilsynelatende begrenser seg til å bruke ca 50 % av RAM'en uansett om jeg bruker Readyboostpinnen eller ikke totalt uavhengig av om jeg kjører en veldig krevende prosess eller ikke. Skulle nesten tro at det er en propp i systemet som bestemmer seg for at Vista ikke skal bruke mer enn ca 50 % av tilgjengelig minne. Anyway, dropp nå ihvertfall phishingfilteret i IE7 om dere har planer om å surfe med Vista, for med phisingfilteret skrudd på rekker de fleste av dere å lage en 3 retters middag før startsia er oppe.

 

By the way, årsaken til at du måtte velge FAT32 på den minnepinnen din for å bruke den som Readyboostminne er at med NTFS tar selve filtabellen opp omtrent 1 GB alene. Hadde du forsøkt med en minnepinne på 4GB kunne du glatt ha formatert den med NTFS og brukt den som en litt bedre fungerende Readyboostminnepinne enn med FAT32.

 

Hvordan går du frem for å få minnebrikken til å "bli" FAT32?

 

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Bare et lite tips til de som har problemer med å installere endel programmer. Et eksempel er Delphi 2006.

 

1. Slå av UAC (krever restart).

2. Logg på med en bruker som har admin rettigheter.

3. Installer programmet og eventuelle updates/patcher.

4. Kjør programmet en gang som administrator. Da blir alt som trengs i registry opprettet.

5. Slå på UAC (ny restart).

 

Etter dette burde programmet virke. Har enda ikke vært borti gamle program som ikke virker etter denne install metoden :)

 

-Dette funket ikke (!) her med Nod32.. Ville kollidere med Vista fikk jeg melding om?

Lenke til kommentar
Navn: SuperFetch (Disk thrasher nr.1)

Funksjon: Laster inn i minnet filer som Vista tror du kommer til å bruke.

Fremgangsmåte: Kjør msconfig og velg Tjenester (Services) tab'en. Ta bort haken på SuperFetch. Dette vil føre til mindre disk bruk og vil bedre ytelsen på krevende spill. Andre ting som bruker disken mye er Windows Defender og Planlagt Defragmentering. (Auto defrag må du inn i oppgavebehandling for å fjerne.)

Nedlastning: It's In.

 

AutoDefrag, va heter den i Oppgavebehandling? Finner den ikke. Vi ldeaktivere den/avslutte den.

Ta bort alt unødvendig som bruker minne og kapasitet. Andre prog/tjenester som kan deaktiveres i WinDefender eller taes bort i Oppgavebehandling? Tenker på standard prog, de prog jeg har installert selv klarer jeg å fixe selv;)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Vista har jo en kul funksjon som heter 'ReadyBoost'. Man kan bruke USB- minnepinner til å øke ram'en på en måte. Dette for å få en raskere maskin. Jeg kjøpte i dag en MicroMemory pinne på 1gb. Først når jeg satte den inn, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde de rette 'requirements' for å brukes til ReadyBoost. Men etter at jeg formaterte den til FAT32, funker den bare fint! Tror man kan bruke pinner opp til 4gb på denne måten.

Kan du skrive en liten omtale osv på den?

 

Du er klar over at du er på Internett og har mulighet til å surfe etter info eller ?(?)

Info om Readyboost finner du her:

 

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...19460d1044.mspx

 

Også kan dere jo kose ere ihjæl med å bli forvirra over hvorvidt teknologien funker særlig tilfredstillende etter å ha ruslet inn på noen av disse linkene:

 

http://www.google.com/search?q=Readyboost&...art=10&sa=N

 

Personlig synes jeg Vista er bittelitt mindre treig når jeg bruker en 4 GB USB minnebrikke som Readyboostminne i tillegg til at jeg har 2 GB med rimelig kjapp RAM fra før. Det jeg derimot synes er snodig er at Vista tilsynelatende begrenser seg til å bruke ca 50 % av RAM'en uansett om jeg bruker Readyboostpinnen eller ikke totalt uavhengig av om jeg kjører en veldig krevende prosess eller ikke. Skulle nesten tro at det er en propp i systemet som bestemmer seg for at Vista ikke skal bruke mer enn ca 50 % av tilgjengelig minne. Anyway, dropp nå ihvertfall phishingfilteret i IE7 om dere har planer om å surfe med Vista, for med phisingfilteret skrudd på rekker de fleste av dere å lage en 3 retters middag før startsia er oppe.

 

By the way, årsaken til at du måtte velge FAT32 på den minnepinnen din for å bruke den som Readyboostminne er at med NTFS tar selve filtabellen opp omtrent 1 GB alene. Hadde du forsøkt med en minnepinne på 4GB kunne du glatt ha formatert den med NTFS og brukt den som en litt bedre fungerende Readyboostminnepinne enn med FAT32.

 

Vedr Phisingfilteret:

-hvordan slå av Phisingfilteret? Når jeg går på VERKTØY, PHISINGFILTER, SLÅ AV AUTOMATISK KONTROLL.....osv, så har jeg problemer med å komme inn på sider, DC++ BitComet og div!??

Men det er o mange instillinger på Phisingfilteret, noe tips til hva som bør hakes av/på der?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Vista har jo en kul funksjon som heter 'ReadyBoost'. Man kan bruke USB- minnepinner til å øke ram'en på en måte. Dette for å få en raskere maskin. Jeg kjøpte i dag en MicroMemory pinne på 1gb. Først når jeg satte den inn, fikk jeg beskjed om at den ikke hadde de rette 'requirements' for å brukes til ReadyBoost. Men etter at jeg formaterte den til FAT32, funker den bare fint! Tror man kan bruke pinner opp til 4gb på denne måten.

 

Poster her og jeg, for dette syns jeg er et vitig tema!?

 

Kjøpt Corsair Flash Voyager 2Gb minne Usb brikke, men hvordan får jeg den ti lå bli registrert som minne?

Skjer ingenting annet når jeg plugger den i Usb enn at den kommer opp på MinDatamaskin som en Usb lagringsmedia..

Filsystemet var FAT, så nå formaterer jeg den til Nt..systemet.

 

Noen tips?

 

Kjører Ms Vista 32 bits

Har 2Gb minne fra før.

 

Er spent på dette!!!

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Min fungerer i ReadyBoost forresten! Har bestemt hvos mye av brikken som skal brukes og alt er OK, men får ikke opp noen plass at jeg har mere minne!

F.eks i oppgavebeh.

Alt er Ok, og i ReadyBoost, formatert i det Nt systemet, og hele 2Gb står "oppbrukt", men merker ingen forskjell..

Under Spesifikkasjoner står den som lagringsmedia..det eg lurer på om den blir tatt som "harddisk" portabel,....?

Lenke til kommentar
Min fungerer i ReadyBoost forresten! Har bestemt hvos mye av brikken som skal brukes og alt er OK, men får ikke opp noen plass at jeg har mere minne!

F.eks i oppgavebeh.

Alt er Ok, og i ReadyBoost, formatert i det Nt systemet, og hele 2Gb står "oppbrukt", men merker ingen forskjell..

Under Spesifikkasjoner står den som lagringsmedia..det eg lurer på om den blir tatt som "harddisk" portabel,....?

 

readyboosten vil bare gi litt raskere oppstart etter hva jeg har forstått.. vil ikke øke ytelsen på systemet noe..

Lenke til kommentar
Shutdown Button

 

få PC-en til å slå seg av i steden for dvale

 

i søkefelt skriv " gpedit.msc " enter

 

COMPUTER CONFIGURATION > ADMINISTRATIVE TEMPLATES > SYSTEM > POWER MANAGEMENT > BUTTON SETTINGS (Knappinstillinger)

Velg av og på knappebehanling

og så bare forandre den til avslutte fra dvale

 

Jeg har Vista Home og jeg finner ikke gpedit.msc på dataen... noen annen måte å fikse det på?

Lenke til kommentar

Vista Home har som med XP Home, ikke gpedit.msc. For å endre på dette går du inn i strømalternativene. Ganske godt gjemt i instillingene der.

 

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...s-to-shut-down/

 

 

 

Jeg har et annet tips om en løsning når nettleseren ikke henter nettsider lengre, men andre ting fungerer. Kanskje noen kan teste denne når dette skjer hos dem.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10223218

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...