Gå til innhold

Skru av UAC-varsel i Security Center i Vista

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Windows Vista og har naturligvis måttet skru av brukerkontokontroll (User Account Control - UAC), siden den maser hver eneste gang jeg skal kopiere en fil eller åpne et program.

Følgen av det er imidlertid at det dukker opp et rødt kryss fra Windows Sikkerhetssenter nede i systemfeltet.

Jeg ønsker å bli kvitt denne advarselen, men uten å skru av de andre sikkerhetssenter-funksjonen. Jeg synes det er greit at sikkerhetssenter sier ifra om f.eks. antivirusløsningen min skulle være i uorden, mens UAC-advarslene trenger jeg ikke.

Så vidt jeg kan se går det ikke an å deaktivere varsling for enkeltkomponenter i Sikkerhetssenter. Finnes det noen omvei for å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Usikrere og usikrere, sikkerheten kommer først og sist ut fra kompetansenivået og fornuften til den enkelte bruker. Er man ukritisk til kilder får man både med XP, og med Vista med uac av/på. Likevel, med en brannmur og oppdatert av-programvare, samt sunne surfevaner, er man ikke spesielt mer utsatt i vista enn man er i XP.

Men micro$ofts sikkerhetspolicy i vista er for slitsom, og det fører til at brukere ser bort fra advarsler systemet gir. Men hvem trenger 3-4 advarsler for å kopiere/slette filer og gå inn i enhetsbehandling/systemegenskaper? Ikke jeg :D

Lenke til kommentar

De som vet hva de gjør kan slå av UAC. Jeg prøver å holde en PC gående som brukes av 9 - 14-åringer, og da er jeg glad jeg som administrator kan sette noen grenser. Etterhvert som UAC i vista tilpasses normal bruk, blir det mindre forespørsler.

Tidligere versjoner av windows ga alle applikasjoner administratorrettigheter, og det var i praksis ikke gjenomførbart å skille mellom administratorer og andre brukere. Brukt med fornuft og der det trengs, gir UAC økt sikkerhet.

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...