oveovo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Heisann! Jeg lurte på en liten sak.. Vurderer å begynne å studere økonomi til høsten, etter et par år med studier som jeg ikke helt vet hvor bærer hen. Men så er jeg i tvil om dette er noe for meg, tok nemlig ikke bed.øk. på VGS, men har derimot 3MX (og 2FY), og jeg tror ikke det ene faget med økonomi man hadde i 1. klasse på VGS er så særlig relevant... Så derfor lurte jeg på om det var noen som hadde noen synspunkter på dette, og om noen evt. har noen relevante eksamensoppgaver fra et økonomistudium for å kunne se hva det innebærer? MVH, Ove Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Spørs hvilket økonomistudie du ønsker å studere. Personlig går jeg på samfunnsøkonomi akuratt nå på NTNU. Her er det mange eksamensbesvarelser og oppgaver som har vært på de forskjellige fagene jeg har å velge mellom, hvis det var av interesse Edit: 3mx er fag jeg har hatt veldig mye bruk for i den siste tiden nå. Etterhvert blir det veldig mye matte i økonomistudiene. Endret 6. februar 2007 av smoothie Lenke til kommentar
oveovo Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Takker for svar! Tenkte først og fremst på siv.øk, men det er veldig interessant å se på andre alternativer også! Endret 6. februar 2007 av oveovo Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 For mer info om siviløkonomstudiet kan du lese her. Ser ut som de kjører like fag som jeg har, men jeg har ikke bed.øk, regnskap og fag som det Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Tror ikke du trenger å bekymre deg om matten på siv.øk. Det kommer etterhvert og du må uansett ta matte på førsteåret. Jeg anbefaler absolutt siviløkonomstudiet. Lenke til kommentar
oveovo Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Takker igjen for svar! Men hvordan er egentlig siv.øk. lagt opp? Er det mye teori, eller går det mer på "praktiske" oppgaver, såkalte cases? Har du noen typiske eksempler å vise til, evt. eksamesoppgaver fra siv.øk. studiet? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det er teoretiske fag som de samfunnsøkonomiske fagene, organisasjonsteori, markedsføring og strategi. Så er det bedriftøkonomi med analyse som er ganske praktiske fag hvor mengdetrening betyr mye. Som Smoothie sier, det er mye som er likt samfunnsøkonomien som han tar, men den går mye dypere inn temaet, og er en vesentlig mer analytisk utdanning. (skyt meg om jeg tar feil.) På siv.øk er retning vesentlig mer praktisk rettet, med regnskap og bed.øk. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det er teoretiske fag som de samfunnsøkonomiske fagene, organisasjonsteori, markedsføring og strategi. Så er det bedriftøkonomi med analyse som er ganske praktiske fag hvor mengdetrening betyr mye. Som Smoothie sier, det er mye som er likt samfunnsøkonomien som han tar, men den går mye dypere inn temaet, og er en vesentlig mer analytisk utdanning. (skyt meg om jeg tar feil.) På siv.øk er retning vesentlig mer praktisk rettet, med regnskap og bed.øk. 7899721[/snapback] Dette stemmer. Samfunnsøkonomi er så mye formalisme og genarlitet (er det et ord engang?) at det nesten er kvalmende. Vi skaper vår egen lille verden som vi regner og suller i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå