Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er PC-sitting epilepsifremkallende?

akristina92

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp diskutert en del med noen som påstår at man får epilepsi av å sitte med PC. Etter hva jeg har forstått, så er det riktig til en viss grad. Om man glaner inni en LCD-skjerm dagen lang, så er vel ikke faren der imotsetning til om man glaner inni en eldgammel CRT-skjerm som kjører 60hz?

Hvem har rett her?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Epilepsi har svært varierende årsaker, men kan i hovedsak skyldes ulike sykdomstilstander og skader på hjernen. Alle mennesker kan i prinsippet oppleve epileptiske anfall som følge av sykdom eller skader, men personer med epilepsi har en lavere anfallsterskel enn andre, og får derfor ofte gjentatte anfall.

Ser ikke ut som om du kan få et epilepsianfall bare ved å stirre på en skjerm som blinker...

Les mer rundt epilepsi

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har nettopp diskutert en del med noen som påstår at man får epilepsi av å sitte med PC. Etter hva jeg har forstått, så er det riktig til en viss grad. Om man glaner inni en LCD-skjerm dagen lang, så er vel ikke faren der imotsetning til om man glaner inni en eldgammel CRT-skjerm som kjører 60hz?

Hvem har rett her?

Takker for svar.

7884995[/snapback]

Enkelte gjentagende lysblink KAN fremprovosere et anfall. Noen action-spill til PC/TV-spill kan jo ha pulserende eller blinkende lys som vil kunne gi en slik effekt. Det er derfor de fleste spillprodusenter advarer mot å spille i mer enn 1 time av gangen. Tror dette er en slik "amerikansk" greie som er oppstått etter et søksmål eller noe, for jeg har aldri lest om noen som faktisk har fått et slikt anfall etter å ha spilt TV/PC-spill.

Om du sitter og skriver i et tekstbehandlingsprogram, eller tegner i et tegneprogram, vil denne faren selvfølgelig ikke være tilstede. Så det er ikke det å "sitte foran PCen" i seg selv som potensielt KAN fremkalle et anfall.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Jeg har nettopp diskutert en del med noen som påstår at man får epilepsi av å sitte med PC

Det er FEIL

Man kan ikke få epilepsi ved å kun se på en skjerm.

Men man kan få Epileptiske anfall HVIS man har epilepsi fra før.

Men hvis man har epilepsi så trenger det ikke å være noe som utløser anfallet (TRU MEG).

Har epilepsi sjøl og får ikke anfall av å sitte forran en pc skjerm.

Er bare noen prosenter av personer som har epilepsi i norge som får anfall av blinkene lys.

AlecTBM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...