Gå til innhold

Cas 2 og 2.5??

SintBrus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt Dataleksikon(www.pcworld.no): "CAS: 1) Column Address Strobe. Et signal som sendes til DRAM-minne, for å signalisere at en adresse er en kolonneadresse. Hver databit i DRAM-minne er lagret i en celle, som kan lokaliseres ved hjelp av kolonne- og rad- adresser. Raden lokaliseres ved hjelp av et RAS-signal (Row Address Strobe"

Du stiller CAS latency i BIOS. Lavere CAS gir raskere minne.

Lenke til kommentar

Jo lavere CAS (A.K.A CL = Cas Latency) jo raskere minne. For å si det enkelt, kan det sies sånn! Sett til CAS2 og sjekk om maskinen fortsatt er stabil. Hvis den er det, så bare la det stå på CAS2. Hvis maskinen blir ustabil, skift tilbake til CAS2,5. Jeg vil si at å kjøre CAS2 vil gi en ytelsesøkning på RAM'en på omtrent 5-10%.. Er ikke helt sikker på disse tallene.. så ikke gidd å kritiser meg hvis det er 10-15% eller whatever!

Lenke til kommentar

Ytelsesforskjellen på CAS 2 og 2.5 er så minimal at man ikke merker det ved "every-day-use". Kanskje man får 20-30 mer 3d marks, men hva skal du med det?

Selvfølgelig er det lov å sette ramen på cas2, kjøpte cas2 sertifisert ram selv, men noe mer ytelse får man da generelt sett ikke :smile:

Lenke til kommentar

Leste en atikkel på Adrians Rojak Pot (www.rojakpot.com/), hvor han tester minnebrikker. Dessverre er siden ikke tilgjengelig akkurat nå, så jeg har ikke link til artikkelen. Men konklusjonen var at hvis du har sdr-ram, vil det være mye å tjene på cas 2 sammenlignet med cas 2,5 eller 3. Har du derimot ddr-ram, så var fortjenesten minimal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...