Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?


Anbefalte innlegg

Interessant dilemma. Så, sametinget flagger for Norge, men de norske kommunene vil ikke flagge for dem. Samene har ingen kommuner, så det blir feil å si at de ikke gjør det... Si meg, flagger regjeringen for dem?

7951423[/snapback]

Slik jeg har forstått det så flagger alle kommunene og staten, og det er derfor protesten blir lagt merke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi flagger for det landet vi bor i, ikke for folkeslagene i det.

Hvertfall slik jeg ser det!

7951488[/snapback]

Forklarer du hva som er tilfellet, eller hva som er ideelt? Hvorfor er det så viktig med landegrenser? Hvorfor ikke ta hensyn til det som har eksistert i mer enn 200 år? Det er en del lignende problemer i Afrika hvor en del av grensene ble fastslått med linjal. Tror du ikke at det var stammer som gikk over disse landegrensene? Skal den ene halvdelen feire Sudans nasjonaldag, mens den andre halvparten feirer kun Libyas?

 

Jeg føler absolutt at man bør respektere og ta hensyn til litt andre faktorer enn fødselsland når man definerer mennesker.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Steffy har et godt poeng, det er mulig at noen folkeslag har et sterkere forhold til nasjonaldagen. Jeg mener personlig at Norge ikke har det sterkeste båndet med 17. Mai, hvertfall slik jeg tolker det. Hva mener dere? Personlig har jeg ikke så sterkt forhold til 17. Mai, selv om det er en fantastisk dag som burde feires.

Lenke til kommentar

Jeg ser så mye negativitet rundt nasjonalfølelse, i stedet for godfølelsen patriotisme. Når man er vrang ang. flagging, krever at innvandrere ikke skal veive med pakistanske flagg på 17. mai og er imot at Ja, Vi Elsker oversettes til andre språk, da er det ikke en inkluderende "jeg elsker landet mitt"-innstilling, men en ekskluderende "landet mitt er bedre enn ditt"-innstilling.

Lenke til kommentar

Norges solidaritet er ikke imponerende, jeg er ikke stolt over Norge, men ikke flau heller. Men i dagens miljø er det blitt så utrolig vanskelig å endre på ting i samfunnet. Ta for eksempel problemet med ozonlaget... Visst vi sluttet å sende opp så mye CO2 fra fabrikker, måtte fabrikkene kuttet ned på produksjonen. Visst vi hadde gjort det, ville det resultert med ubalanse i næringslivet, og alt hadde endt opp med full krangel... For en tid!

Lenke til kommentar
Samene har en rimelig sentral rolle i norsk historie og kultur. De nevnes ofte som "Norways native population" osv. innen ulike arragementer.

 

De er ikke hvem som helst i Norge, og fortjener en dag.

7951707[/snapback]

Vil ikke si de har en sentral rolle i kulturen. Muligens i historien, men kulturen var å ta litt hardt i synest jeg... Kan du utdype deg litt?

Lenke til kommentar

Vi flagger for det landet vi tilhører, ikke for folkeslagene i det.

Hvertfall slik jeg ser det!

7951580[/snapback]

Og derfor må staten flagge på 1. pinsedag! Eller?

Er en god del andre dager som jeg mener heller burde være fjernet fra lista over offisielle flaggdager, men akkurat Samefolkets dag synes jeg staten skal flagge på, kun for å vise respekt.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?d...elle+flaggdag*&

Endret av m_eide
Lenke til kommentar
Kan du begrunne, forutenom at de "bare er norske", men hvorfor du syns at vi ikke skal gi en dag av 365 dager i året, til samene.

7948652[/snapback]

Det er de som vil at vi skal flagge som må underbygge meningene sine.

7950058[/snapback]

 

En av de værste bortforklaringene jeg har hørt! :thumbdown:

Jeg, og andre her som støtter at vi skal flagge for samene, har forklart oss hundrevis av ganger side opp og side ned. Bare å lese i vei. Men jeg må jo stille spørsmålet; hvorfor skal bare vi som forsvarer samenes nasjonaldag måtte begrunne oss, mens de som er imot de trenger ingen begrunnelse? :!:

Lenke til kommentar
En av de værste bortforklaringene jeg har hørt!  :thumbdown:

Jeg, og andre her som støtter at vi skal flagge for samene, har forklart oss hundrevis av ganger side opp og side ned. Bare å lese i vei. Men jeg må jo stille spørsmålet; hvorfor skal bare vi som forsvarer samenes nasjonaldag måtte begrunne oss, mens de som er imot de trenger ingen begrunnelse?  :!:

7954100[/snapback]

Jeg har nå fått tid til å se gjennom hele tråden og dere har faktisk flere gode poeng. Det er jo en selvfølge at vi som er mot også må begrunne meningene våre, men i første rekke bør tilhengerne forklare seg.

Lenke til kommentar

Dæven for en diskusjon...

 

Norge som en nasjon burde egentlig flagge for de folkeslagene som faktisk har valgt om bo her. Vi burde sette pris på alle som bor i nasjonen vår, så et usselt flagg en gang i året må vi da klare å få til...

 

Og med usselt, mener jeg ikke at det er bare noe tull, selvfølgelig er det viktig for samene, og det burde være viktig for oss!

Lenke til kommentar
Jeg ser så mye negativitet rundt nasjonalfølelse, i stedet for godfølelsen patriotisme. Når man er vrang ang. flagging, krever at innvandrere ikke skal veive med pakistanske flagg på 17. mai og er imot at Ja, Vi Elsker oversettes til andre språk, da er det ikke en inkluderende "jeg elsker landet mitt"-innstilling, men en ekskluderende "landet mitt er bedre enn ditt"-innstilling.

7951657[/snapback]

 

Jeg mener at i vårt tilfelle kommer "landet mitt er bedre enn ditt"-innstilling til sin rett da Norge i mine øyne er verdens beste land å bo i. Ikke det at jeg har bodd i andre land mer enn 2 uker, men dog..

Det at så mange plutselig får en voldsom nasjonalfølelse den 17.mai, derimot, blir litt for mye for meg. Det er mer en dag for barn enn for voksne. Men det er nå i det minste en fridag..

Angående flagging for samer; nei, jeg synes ikke vi burde flagge for dem. Samiske kommuner kan flagge, og samene som bor ellers i landet må gjerne flagge dem også, men Norges flagg skal offentlig heises for Norges nasjonaldag, og de samiske kommunene befinner seg i Norge. Jeg har tåpelige fordommer mot samer, så meningen min er naturligvis farget av den grunn.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Jeg ser så mye negativitet rundt nasjonalfølelse, i stedet for godfølelsen patriotisme. Når man er vrang ang. flagging, krever at innvandrere ikke skal veive med pakistanske flagg på 17. mai og er imot at Ja, Vi Elsker oversettes til andre språk, da er det ikke en inkluderende "jeg elsker landet mitt"-innstilling, men en ekskluderende "landet mitt er bedre enn ditt"-innstilling.

7951657[/snapback]

Jeg mener at i vårt tilfelle kommer "landet mitt er bedre enn ditt"-innstilling til sin rett da Norge i mine øyne er verdens beste land å bo i. Ikke det at jeg har bodd i andre land mer enn 2 uker, men dog..

7955708[/snapback]

Det er det veldig mange som mener om sine respektive land. Se på det på denne måten; tror du noen synes din sønn, som har rik og flink og kjekk, er bedre enn deres egen sønn som er dørvakt på heltid? Alle har et personlig forhold til sine egne ting, og det er ingenting galt med stolthet. Problemet blir når man har en negativ innstilling det som ikke er ditt, fordi det ikke er ditt. Vi stiller likevel forskjellige krav til alt, så å si at et land er bedre som fakta blir uansett tåpelig. Poenget er at nasjonalfølelsen skal være inkluderende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...