Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ehm, enten tolket du utsagnet "sitt Israel" litt feil eller er du ironisk (noe som fungerer dårlig skriftlig)

 

Jeg spøkte med at vi kunne gi samene sitt eget land og dermed kan de styre og herje selv på vidda.

7926798[/snapback]

Jeg spøkte med at det ikke gikk spesielt bra forrige gang "vi" ga noen sitt eget land.

 

Det er ikke sikkert samene er fornøyd med vidda; det kan jo hende de vil ha kontroll over Snøhvit og Vestbr... Vestfjorden også. (Og hvem tør vedde på at amerikanerne vil støtte "rest-Norge" mot samene i en slik konflikt?)

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at jeg klager, ville bare få frem min mening :)

Jeg er ingen same-ekspert, men de i Oslo oppfører seg som vanlige folk, noen av samene kan jo ikke norsk! Lite domt å bo i Norge og ikke snakke norsk!

Er ikke meningen å være rasisktisk, men..

7926550[/snapback]

 

 

Vel, norsk er jo kommet av dansk, og er ganske moderne og nytt tilforhold til samisk, som er et kjempegammelt språk, så jeg syns ikke samene skal være forpliktet til å kunne snakke norsk, men hadde ikke hatt noe imot om de samene som ikke kan ordentlig norsk skal kunne få litt opplæring i det, akkurat som vi burde lære mer om samene og samisk.

Lenke til kommentar
Vel, norsk er jo kommet av dansk, og er ganske moderne og nytt tilforhold til samisk, som er et kjempegammelt språk, så jeg syns ikke samene skal være forpliktet til å kunne snakke norsk, men hadde ikke hatt noe imot om de samene som ikke kan ordentlig norsk skal kunne få litt opplæring i det, akkurat som vi burde lære mer om samene og samisk.

7928835[/snapback]

Jeg synes vi burde lære mye mer om samiske kulturer og lignende som har med samer å gjøre for å unngå ignorante meninger, men det å lære SAMISK er noe overflødig. Vi er såpass isolerte at det bør være valgfritt.

Lenke til kommentar
interesang kultur eller ikke. svakere stillt gruppe, eller ikke. Det spiller ingen rolle. samene er nordmenn. De er de samme som oss.

7917578[/snapback]

 

Ærlig talt. Det finnes da svenske samer, det finnes da finske samer og det finnes da russiske samer. Vi kan ikke bare sause samene inn blant nordmenn å si: "Ja, de er en del av oss, derfor skal de vise respekt ovenfor oss, men siden de egentlig er en del av oss, så behøver ikke vi gjøre det ovenfor dem!"

Hvis du hadde vært same, trevakt. Hadde du likt dette ovenfor deg og din kultur? Hadde du syns det hadde vært godt at en hel nasjon ikke ville sette av en eneste dag på å vise deg og din kultur respekt og å feire dagen? Det tror jeg egentlig ingen ønsker, og jeg håper vi kan komme oss unna den egoismen som ligger i å tro at alle skal vise respekt for flertallet, mens minoritetene skal overkjøres.

7917596[/snapback]

 

De Samene som bor i norge er norske, de samene som bor i sverige kan flagge for svenskene!

Lenke til kommentar
Flagger samene på Norges nasjonaldag?

7951296[/snapback]

Som i enkeltpersoner eller de samiske kommunene? Jeg er rimelig sikker på at Sametinget flagger på Norges nasjonaldag, men det finnes ingen samiske kommuner, så det blir ikke helt sammenlignbart. Debatten handler tross alt ikke om enkeltmennesker, men om de norske kommunene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...