Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?


Anbefalte innlegg

ja, men samene nåtildags er nye samer. de blir ikke undertrykket. og de er likemye nordmenn som oss. vi er ett.

 

å flagge for samene gir dem bare større avstand fra oss.

7917691[/snapback]

 

Du kan ikke bare slette ut all historien til samene, fordi historien har vært at de har blitt undertrykt. Da må man faktisk ta hensyn til historien. Men jeg er for at vi er ett, i den grad at både nordmenn og samer er like mye verdt.

 

Nei, å flagge for samene gjør at samene blir mer kjent i Norge. Jeg syns vi burde lære mer om samene f.eks. i skolen, fordi altfor få nordmenn idag kan noe som helst om samene den dag idag. Vi må altså ikke tro sånn at å synliggjøre samene vil føre til økte avstander mellom oss. Tvertom! Det vil føre til økt kunnskap, og økt interesse og økt vennlighet ovenfor samene. Det må vi gjøre alt vi kan for at hver og en nordmann har den instillingen ovenfor samene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes alle mennesker er likemye værdt. tilogmed samene. og vi hører til samme land. vi er født innenfor grensen til norge. da kan vi falgge for norge, ikke for samene i tillegg.

 

og å lære om samer på skolen gjør at vi frykter dem mer og får større avstand til dem. og de fleste bryr seg ikke om dem uansett.

Lenke til kommentar
jeg synes alle mennesker er likemye værdt. tilogmed samene. og vi hører til samme land. vi er født innenfor grensen til norge. da kan vi falgge for norge, ikke for samene i tillegg.

 

og å lære om samer på skolen gjør at vi frykter dem mer og får større avstand til dem. og de fleste bryr seg ikke om dem uansett.

7917721[/snapback]

 

Dette er jo bare tøysete. Hvorfor sier du egentlig det siste der? Mener du det virkelig seriøst? For du skremmer meg med den holdningen, men er jo betryggende at et langt flertall ikke støtter de holdningene.

 

Samene tilhører også andre land, Sverige, Finland og Russland. Vi kan altså ikke utelukke kulturen dems, vi skal i Norge være et land som tar hånd om hver og en innbygger. Både nordmenn, samer, og andre innvandrere med forskjellige kulturer.

Lenke til kommentar

jeg er enig. jeg føler jeg er en av de få i klassen som synes norge kan slippe inn fler innaavndrere hit osv. men å flagge for noen som tillhører dette landet, synes jeg de kan gjøre selv.

 

men jeg er så trøtt. send meg PM, så fortsetter vi diskusjonen i morgen :)

Lenke til kommentar
jeg er enig. jeg føler jeg er en av de få i klassen som synes norge kan slippe inn fler innaavndrere hit osv. men å flagge for noen som tillhører dette landet, synes jeg de kan gjøre selv.

 

men jeg er så trøtt. send meg PM, så fortsetter vi diskusjonen i morgen :)

7917742[/snapback]

 

Men kan du værsåsnill å gi meg en saklig begrunnelse på hvorfor du vil at de ikke skal bli tatt hensyn til, minst en eneste dag i året? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er så utrolig mye å kreve, at offentlige bygninger heiser flagget 6. februar hvert år.

Lenke til kommentar

Feirer ikke samenes nasjonaldag fordi jeg ikke er same, feirer ikke den greske nasjonaldagen fordi jeg ikke er gresk og jeg feirer ikke Chanuka (rikitg skrevet?) fordi jeg ikke er jøde. Enkelt som enkelheten selv.

 

Jeg er sikker på at det er flere pakistanere og andre ikke-vestlige innvandrere i Norge enn det det er samer. Skal vi flagge under Rhamdan?

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at vi skal flagge for samene. Det irriterer meg at samene flagger på 17. mai. De har jo egen nasjonaldag og trenger de ikke å blande seg inn i vår. Den øverste delen av Norge, Sverige og Finland kunne ha blitt et eget land, de har eget språk, klær og kultur, så det gjør vel ikke noe om de slår seg sammen til et land. De klager jo over så mye, virker som de mener at alt vi gjør er feil, slik er det etter det som jeg har fått med meg i nyhetene...

Lenke til kommentar
Feirer ikke samenes nasjonaldag fordi jeg ikke er same, feirer ikke den greske nasjonaldagen fordi jeg ikke er gresk og jeg feirer ikke Chanuka (rikitg skrevet?) fordi jeg ikke er jøde. Enkelt som enkelheten selv.

 

Jeg er sikker på at det er flere pakistanere og andre ikke-vestlige innvandrere i Norge enn det det er samer. Skal vi flagge under Rhamdan?

7919484[/snapback]

 

Jeg syns vi burde ta hensyn til muslimene som bor i Norge også, å feire Ramadan også. Det bor tross alt 120 000 muslimer i Norge, altså 2,6% av Norges befolkning.

Men samene er jo en del av våres historie, og de er iallfall en del av Norges befolkning. Det bor sammenlagt i Norge, Sverige, Finland og Russland 65 600 samer, av disse bor 40 000 samer i Norge, altså bor 64% av alle samer i Norge. Sier ikke det sitt da? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi skal overse en minoritet som er så viktig som samene er, har fortsatt til gode å høre et godt nok argument for at vi skal overse samene, som noen her på forumet skriver konstant at vi må gjøre. Jeg ville likt å spørre dere om hvordan dere hadde følt det hvis dere var en same, eller tilhørte en annen minoritet i Norge at staten plutselig hadde vedtatt at de skulle ikke ta hensyn til dere overhodet, flagge på dagen deres var uhørt osv. Hvordan hadde dere reagert da, egentlig?

 

 

Jeg mener ikke at vi skal flagge for samene. Det irriterer meg at samene flagger på 17. mai. De har jo egen nasjonaldag og trenger de ikke å blande seg inn i vår. Den øverste delen av Norge, Sverige og Finland kunne ha blitt et eget land, de har eget språk, klær og kultur, så det gjør vel ikke noe om de slår seg sammen til et land. De klager jo over så mye, virker som de mener at alt vi gjør er feil, slik er det etter det som jeg har fått med meg i nyhetene...

7919571[/snapback]

 

Du klager jo ikke spesielt mindre, les ditt eget innlegg en gang til så forstår du hva jeg mener.

Og flertallet av de samene som bor i Norge, vet du hvor de bor? De bor i Oslo de!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg ville likt å spørre dere om hvordan dere hadde følt det hvis dere var en same, eller tilhørte en annen minoritet i Norge at staten plutselig hadde vedtatt at de skulle ikke ta hensyn til dere overhodet, flagge på dagen deres var uhørt osv. Hvordan hadde dere reagert da, egentlig?

7922509[/snapback]

Jeg hadde vel heller spurt meg hvorfor Staten eventuelt skal behandle noen annerledes enn andre. Ikke bare i denne saken, men generelt. Skal minoriteter ha flere rettigheter enn majoriteten?

Lenke til kommentar
Jeg ville likt å spørre dere om hvordan dere hadde følt det hvis dere var en same, eller tilhørte en annen minoritet i Norge at staten plutselig hadde vedtatt at de skulle ikke ta hensyn til dere overhodet, flagge på dagen deres var uhørt osv. Hvordan hadde dere reagert da, egentlig?

7922509[/snapback]

Jeg hadde vel heller spurt meg hvorfor Staten eventuelt skal behandle noen annerledes enn andre. Ikke bare i denne saken, men generelt. Skal minoriteter ha flere rettigheter enn majoriteten?

7922965[/snapback]

 

Nei, såklart ikke. Men du snur det på hodet, fordi idag er det slik at majoriteten, etnisk nordmenn, blir mest sett og tatt mest hensyn til, i nesten alle situasjoner. Derfor må vi gjøre mer for å balansere de forskjellene som er idag, slik at minoritetene samt majoriteten blir sett like mye. Og det er fullt mulig!

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at vi skal flagge for samene. Det irriterer meg at samene flagger på 17. mai. De har jo egen nasjonaldag og trenger de ikke å blande seg inn i vår. Den øverste delen av Norge, Sverige og Finland kunne ha blitt et eget land, de har eget språk, klær og kultur, så det gjør vel ikke noe om de slår seg sammen til et land. De klager jo over så mye, virker som de mener at alt vi gjør er feil, slik er det etter det som jeg har fått med meg i nyhetene...

7919571[/snapback]

 

Du klager jo ikke spesielt mindre, les ditt eget innlegg en gang til så forstår du hva jeg mener.

Og flertallet av de samene som bor i Norge, vet du hvor de bor? De bor i Oslo de!

7922509[/snapback]

 

Jeg er klar over at jeg klager, ville bare få frem min mening :)

Jeg er ingen same-ekspert, men de i Oslo oppfører seg som vanlige folk, noen av samene kan jo ikke norsk! Lite domt å bo i Norge og ikke snakke norsk!

Er ikke meningen å være rasisktisk, men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...