Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?

Anbefalte innlegg

Forrige istid tok slutt for ca. 10 000 år siden. Og ifølge denne wikipediaartikkelen er det ting som tyder på at germanerne dukka opp i Skandinavia ca. 2000 f. Kr.

Forrige istid tok slutt, men isen trakk seg tilbake fra norge for 11,5-12.000 år siden, og folk kom hit ikke lenge etterpå. Ifølge riksantikvaren i norge er de tidligste sporene etter mennesker (germanere) cirka 11.000 år gamle.

Det er en grunn til at nordmenn og samer er genetisk uforskjellige, og det er at vi har avlet sammen i tusenvis av år. Med andre ord... ingen samer, ingen flaggdag.

Og selv om vi tar den antropologiske delen ut av bildet... så er samene fremdeles innvandrere, ikke urfolk, og burde dele flaggdag og nasjonal identitet med oss andre. Hvis ikke får de søke borgerskap i Mongolia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle nordmenn er samer (...)
Hm..?

Hovedsakelig er de en sosioøkonomisk interessegruppe som jobber med å skaffe fordeler for folk som bor i Finnmark.
Nei, det har jo absolutt ingenting å gjøre med trivielle ting som kultur, livssyn og levesett. Dessuten har de rett på noen fordeler etter min mening, men det betyr ikke et par gratis snøscootere til hver enkelt same, om du trodde det var det jeg mente. Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Akkurat som vi tar vare på kultur og mangfold ellers. Jeg har i alle fall ikke noe problem med at noen av skattepengene går til å bevare mangfoldet.

Folk som finner omveier og skaffer seg fordeler finner du overalt, ikke kom drassende med at alle samer er noen skattesnyltende snøvotter.

Lenke til kommentar
Skal f.eks det pakistanske miljøet i Norge få fordeler siden vi ønsker å ivareta den kulturen de har?

Som sagt før i diskusjonen; Pakistan er et stort land med mange innbyggere, og kulturen deres dør ikke ut dersom vi ikke gir pakistanske innvandrere og flyktninger i Norge fordeler. Samene har ikke noe eget land sånn sett, og det er ikke så mange å ta av. Hvordan du greier å sammenligne disse to gruppene er for meg litt merkelig.

Lenke til kommentar

Et reelt eksempel da: En øy i Lofoten, som har et fiskekultur og mangfold i flere hundre år, opplever fraflytting av unge bosettere til sør og deres kultur og mangfold står på spill siden det er få som er igjen på øya for å ivareta det: skal de unge som velger å bli igjen på øya få fordeler av Staten?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Jeg synes at vi ikke under noen omstendigheter skal flagge for samene. Man flagger for landet sitt, ikke folkegruppen sin. samene burde flagge for Norge fordi de bor i Norge, men vi andre burde ikke flagge for samene. da kan vi like så godt flagge for indianere i Sør-Amerika!!

Lenke til kommentar
Jeg synes at vi ikke under noen omstendigheter skal flagge for samene. Man flagger for landet sitt, ikke folkegruppen sin.

7905816[/snapback]

Hva med å flagge for "religionen sin"? Mange nordmenn regner seg ikke som kristne, så hvorfor skal vi flagge til jul, påske, himmelsprett og pinse da?

Hva med å flagge for "arbeidets dag" (1/5)? Mange nordmenn arbeider ikke - det er det vel faktisk bare et mindretall som gjør -, så hvorfor skal det flagges for dette mindretallet?

Da blir det vel bare 1/1, 17/5 og fødselsdagene til medlemmene i kongefamilien igjen, da. (Eller er FN-dagen flaggdag? Er det et flertall som støtter FN, eller burde vi kutte ut den også?)

Det er nesten så en kan begynne å lure på om det er noen vits i å flagge for noe som helst, hvis noen alltid blir sure og resten "couldn't care less".

Kjøp deg motorsag og fell en flaggstang i dag!!

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis mange som ikke forstår forskjellen på en stat og en nasjon. Det finnes mange statsløse nasjoner rundt i verden, og felles for dem alle er at de har blitt jaget og undertrykt opp gjennom historien.

I og med at alt landområde i hele verden er delt opp i stater har folkegrupper som ikke definerer seg selv som en del av en eksisterende stat et problem. En statsløs nasjon tar vare på sin egen nasjonalitet gjennom kultur, språk og ofte flagg. De vil mao ikke identifisere seg med den staten de bor i, men den nasjonen de tilhører. Mange stater i verden er intolerente overfor minoritetsnasjoner som bor innenfor statens landområde.De prøver ofte å forme/tvinge individene til å identifisere seg med statens nasjonalitet. Norge var en slik stat frem til vi ble intelligente nok til å forstå at man ikke kan undergrave en samisk identitetsfølelse som har kulturell forankring mange hundre år tilbake i tid. Samene føler seg samisk, de har egen kultur eget språk, men ikke egen stat. Den samiske nasjon har aldri blitt tatt hensyn til når statslinjer har blitt opptegnet. Det at staten norge erkjenner å ha en samisk nasjonalitet innenfor sine landegrenser er veldig bra. Det at kommunene, som representant for staten, viser respekt overfor samene en gang i året skulle ellers bare mangle. Alternativet er å gi dem en egen stat.

Endret av Mbala
Lenke til kommentar

Nei, det har jo absolutt ingenting å gjøre med trivielle ting som kultur, livssyn og levesett

De såkalte samenes levesett hører hjemme på museuet på Lillehammer som viser hvordan nordmenn levde før i tiden. Det er ingen samer som bor slik du foreslår.

Folk som finner omveier og skaffer seg fordeler finner du overalt, ikke kom drassende med at alle samer er noen skattesnyltende snøvotter.

Nei, men når det kommer til samer er det politisk korrekt for dem å gjøre dette fordi de gir inntrykk av å være en undertrykket minoritet. Klarer du dette kunststykket i dagens europa får du kastet penger etter deg. Det betyr ikke at det er riktig. Kulturer må overleve på sine egne kår.

Men jada, jeg er for å ivareta sånt, og å motarbeide fraflytting fra 'landet'

Steder og kulturer må overleve på egne vilkår og egen evne. Overformynderi og overføring fører bare til pengesluk og arbeidsledighet.

Man flagger for landet sitt, ikke folkegruppen sin

Meget godt sagt, og noe jeg er helt enig i. Jeg har aldri flagget for at jeg er hvit og ville heller aldri tenkt på å gjøre det. Det ironiske er jo at samene ikke er noen etnisk gruppe men alikevel ønsker å fremstå slik.

Du forstår vel selv at det er en forskjell på en folkegruppe som bor i Norge og en totalt irrelevant folkegruppe på et annet kontinent?

Indianere i amerika og europa er vel omtrent samme folk, så nei, det er vel ikke så innmari stor forskjell på dem.

Mange stater i verden er intolerente overfor minoritetsnasjoner som bor innenfor statens landområde.De prøver ofte å forme/tvinge individene til å identifisere seg med statens nasjonalitet. Norge var en slik stat frem til vi ble intelligente nok til å forstå at man ikke kan undergrave en samisk identitetsfølelse som har kulturell forankring mange hundre år tilbake i tid

Det er ingen som sier at det norge gjorde mot samene var riktig. Tvert imot. Men fortidens urettferdigheter gjør ikke two wrongs til en right.

Samene føler seg samisk, de har egen kultur eget språk, men ikke egen stat

Alle "etniske nordmenn" er "samer". Å flagge for norge er å flagge for samene. Vi har èn nasjonaldag og det er 17 mai. Dersom disse opprørs-samene ikke klarer å handskes med at de andre 99% av samene flagger på en annen dato er det DERES problem.

Nei, men det er en måte å vise respekt på.

La oss flagge for alle i hele verden ved å flagge hver eneste dag uten å ta ned flagget om kvelden. Det er alltid sol og nasjonaldag ett sted i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...