Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er bare rett og rimelig at de skal få ha sin egen kultur og leve slik de ønsker.

Dessuten har de krav på i alle fall hele Finnmark, og kan når som helst erklære det som en egen nasjon med FN i ryggen.

7886111[/snapback]

Er det rett og rimelig at Israel med bakgrunn for Holocaust får stå i som de selv ønsker også?

Er det rimelig at de fra Somalia som har opplevd krig og elendighet får holde på slik de ønsker også?

Det er en del blandt oss som ble kraftig mobbet og trakassert som barn og ungdom. Skal de også få særrettiheter?

Er det rimelig at våre eldre sniker i køene etter eget godtbefinnende fordi de hadde fælt under krigen også?

Eller er særrettigheter noe skal forbeholdes Samene?

Hva er det neste samene skal kreve da...Løsrivelse fra Norge....Nei la de flagge der de hører hjemme... :whistle:

7886304[/snapback]

Ville stemt for jeg... :D

Men det blir aldri no tema... hvem skal gi de penger da?

Ørnen stjeler no vanvittig med Rein har jeg hørt...og scooterdeler koster penger...

Lenke til kommentar

Jeg mener at kommuner som hvor de bort lite eller ingen samer ikke bør være nødt til å flagge

Oslo er den kommunen det bor flest samer i da. Det virker merkelig på meg om vi her skal flagge for noen andre enn nordmenn.

Flagger vi for andre land og folkeslag da

Samene tilhører på en måte et annet land, de har sin egen "nasjon" som har grenser innenfor 4 andre land. Slikt blir det bare bråk av. Samene er dog ikke noe eget folkeslag og har ikke vært det på lenge.

Znoken, få høre et godt argument på hvorfor i all verden de ikke skal få lov til å ha sin egen nasjonaldag?

Èn nasjon, èn nasjonaldag. Eller er det rasistisk? Skal vi flagge for alle land som er representert i norge, inkludert de som ikke har eksistert på hundre eller tusenvis av år?

Vel vel, nå har det seg jo sånn at de har en helt egen kultur - ja, de er faktisk en urbefolkning

Nei, det er de ikke. Samene anntas å ha innvandret fra asia cirka 4000 år etter at norge ble bosatt av europeere. Dette er et faktum det ties stille om i alle skolebøkene og nyhetsreportasjene.

Var på LLK for SOS Rasisme i helga, da nasjonale minoriteter var tema. Det var trist å høre om undertrykkingen samene har gjennomgått.

De såkalte "minoritetene" som antirasist-rasistene snakker om er nå faktisk i majoritet i alle land i hele verden da.

Lenke til kommentar
"Samer" og nordmenn er genetisk og kulturellt uadskillelige. Den eneste egenarten som finnes på samenes side bevares for å tyne den norske staten for særrettigheter og penger.

Ja, det handler bare om penger! Det har ingenting med å bevare kulturarven å gjøre!

Mangfold bør bekjempes, omgjør alle til stereotypiske nordmenn!

Hva er greia med sitatene dine, forresten? Jeg er sikker på at du klarer å finne fram til sitatknappen, du og.

Lenke til kommentar

Mangfold bør bekjempes, omgjør alle til stereotypiske nordmenn!

Nøyaktig hvor er mangfoldet i at en gjeng nordmenn kler seg ut for å snyte staten? Kanskje jeg skal kle meg ut som nisse og hevde min rett på norge nord for trondheim?

Hva er greia med sitatene dine, forresten? Jeg er sikker på at du klarer å finne fram til sitatknappen, du og.

Holde deg til saken, vi trenger ikke å degenerere i personangrep helt ennå. For min del er quotingsystemet uoversiktelig og har for mange begrensninger.

Åja, så du vet hva jeg aner og ikke. Folk utnytter alle systemer, men det gjør det ikke OK å fornorske og utfase kulturarv.

...så lenge den ikke er norsk da. For da er det jo som kjent ok å utfase den på bekostning av kebab og hijab.

Lenke til kommentar
Nøyaktig hvor er mangfoldet i at en gjeng nordmenn kler seg ut for å snyte staten? Kanskje jeg skal kle meg ut som nisse og hevde min rett på norge nord for trondheim?

(...)

...så lenge den ikke er norsk da. For da er det jo som kjent ok å utfase den på bekostning av kebab og hijab.

Vet ikke om du har lagt merke til det, men det finnes ikke et eget kontinent med millioner på millioner av samer, så hvordan det blir en fair sammenligning kan jo du få forklare.

Holde deg til saken, vi trenger ikke å degenerere i personangrep helt ennå. For min del er quotingsystemet uoversiktelig og har for mange begrensninger.
Ikke noe personangrep, selv om det går på hva du gjør, vel. Et spørsmål. Bare kommenterte det fordi det er fantastisk uoversiktlig, jeg driver og blar opp og ned hele tida når jeg leser innleggene dine siden jeg ikke aner hvem som har skrevet dem.
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har lagt merke til det, men det finnes ikke et eget kontinent med millioner på millioner av samer, så hvordan det blir en fair sammenligning kan jo du få forklare.

Kunne du være så snill og finne dette kontinentet på et kart? Atlantis, kanskje? For om du mener at samene er asiater, så kan de jo dra tilbake til asia om de ønsker så sterkt å leve i sin egen kultur, eller hva?

jeg driver og blar opp og ned hele tida når jeg leser innleggene dine siden jeg ikke aner hvem som har skrevet dem.

Hvem som skriver hva er irrelevant og leder bare til fordommer og personangrep. Det som er interessant er hva som faktisk skrives og hvilke argumenter som brukes.

Lenke til kommentar

Nå har det seg hvertfall sånn at samene er Norges urbefolkning, i motsetning til Ugandere.

Jeg synes egentlig ikke man trenger å flagge på en slik dag, da de fleste land ikke flagger for sin urbefolkning. Men i en liten kommune som har lite å gjøre så synes jeg egentlig at det kunne gjøre, bare for å vise litt omtanke. Det skal ikke mye til for å gå ut å heise opp et flagg.

Lenke til kommentar

Argumentet om at vi ikke flagger for andre nasjoner virker tvilsom. Samene er jo en egen urbefolkning i Norge, og det er ikke det samme som å flagge for ugandere som kommer til Norge f.eks. som flyktninger. Dessuten er det ca. 40 000 samer i Norge.

guardianpegasus:

Kan du utdype det med at samer ikke er et eget folkeslag?

Lenke til kommentar

Kunne du være så snill og finne dette kontinentet på et kart? Atlantis, kanskje? For om du mener at samene er asiater, så kan de jo dra tilbake til asia om de ønsker så sterkt å leve i sin egen kultur, eller hva?

Uhm..? Jeg sier jo at det ikke finnes et slikt kontinent - samene holder bare til i Norge, Sverige, Finland og Russland, mens muslimene ikke akkurat mister så mye av sin kulturarv om et par tusen her til lands lærer seg norsk og følger norske skikker.

Hvem som skriver hva er irrelevant og leder bare til fordommer og personangrep. Det som er interessant er hva som faktisk skrives og hvilke argumenter som brukes.

Det er interessant å vite både hvem som har skrevet innlegget, og når det er skrevet, så man kan finne fram til det opprinnelige innlegget, eksempelvis for å lese konteksten sitatene er klippet ut av.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Samene burde da såklart få feiret minst 1 dag i året i hele Norge. Dette er snakk om urbefolkningen våres, som har lenge vært undertrykt. Jeg ser ikke helt problemet i å feire dagen dems. På lik linje som mange samer gjerne går rundt i 17. mai tog og synger nasjonalsangen.

Det Hans Olav Myklebust sa, viser hvor usaklig han er. Det er altså snakk om NORGES urbefolkning, og ikke om et folk som bor i et annet land.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

å føagge for samene er jo i å for seg bare respekt for folket.

de er en minioritetsgruppe i norge.

Men jeg syntes heller på ingen måte at man skal flagge med mindre man har lyst til å vise respekt for samene. og at kommuner med mye samer i skal flagge.

Så for min del kan en kommune flagge for uganda på deres nasjonaldag, hvis de har lyst til å vise uganda litt respekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...