Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?


Anbefalte innlegg

Såklart skal man flagge for Samene, og alle andre nasjonaliteter som samfunnet vårt består av.

7964195[/snapback]

da kan vi jo begynne å flagge for japsene på bisniss reiser, eller italienske kokker, pakistanske invandrere, somalske flyktninger, polske arbeidere, svenske pub-eiere og amerikanske turister.

ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såklart skal man flagge for Samene, og alle andre nasjonaliteter som samfunnet vårt består av.

7964195[/snapback]

da kan vi jo begynne å flagge for japsene på bisniss reiser, eller italienske kokker, pakistanske invandrere, somalske flyktninger, polske arbeidere, svenske pub-eiere og amerikanske turister.

ikke sant?

7964281[/snapback]

 

Jeg ser ikke noe negativt ved det, egentlig. Fordi Norge har utviklet seg til å bli et flertkulturelt samfunn, og vi har mange retninger og religioner i samfunnet å ta hensyn til. Men nå er det samene vi diskuterer, og du liker altså å sette problemstillingen et helt annet sted.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å si hvor mange samer det finnes, i og med at det bare er Russland og dels Finland som fører pålitelig statistikk over slike spørsmål. Et sannsynlig tall er i overkant av 60 000, (1 600 i Russland, 7 000 i Finland, 17 000 i Sverige og 40 000 i Norge). I underkant av en tredel av disse snakker samisk (15 000 i Norge, 3 000 i Sverige, 2 000 i Finland og 500 i Russland) (Rasmussen 1999, sovjetisk statistikk for tall i Russland).

http://no.wikipedia.org/wiki/Same

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hvilken skade det ville være for oss hvis nasjonen Norge markerer ulike staters nasjonaldager?

7964330[/snapback]

Kan noen forklare meg hvorfor vi ikke flagger hver eneste dag? Vi er norske, vi har et norsk flagg, hvorfor trenger vi en spesiell dag for å veive den?

 

Hvis dette ikke er mulig, så ser jeg ikke et problem med å flagge og feire alle lands nasjonaldager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...