Gå til innhold

Bør vi flagge for samene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Bryr meg ikke særlig mye om samene egentlig. Etter det jeg har sett i Finnmark (har halve familien min der oppe) kjører de rundt på firehjulinger som andre suppehuer og ødelegger naturområder. Om jeg flagger? Nei!

Lenke til kommentar

Hva har Uganda med saken å gjøre? Svar: INGENTING!

Såklart man skal flagge for samene, de er da like mye statsborgere i Norge som du og meg. Det handler om å vise respekt, noe nordmenn (kom ikke på et bedre ord, samer i norge er jo per definisjon nordmenn de og) burde vise til samene, vi har ikke akkurat vært så snille mot de gjennom historien.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt pointet. De har selv valgt å ikke være en del av resten av Norge.

De skal ha eget politisk styre som suger penger fra våre skattekroner, de skal ha egen nasjonaldag, de skal rettigheter spesielt for dem, våre lover skal ikke gjelde dem (bare de som ikke passer samene selvsagt) og særbehandling.

Bare det at de har egen nasjonaldag sier jo at Norge ikke burde flagge for dem. Norges nasjonaldag er 17.mai og da heises det norske flagget.

Når de kaller det nasjonaldag, så blir det faktisk sammenlignbart med Uganda, eller Danmark for den saks skyld.

Og når det gjelder at vi ikke har vært så snille med dem opp gjennom historien... for såvidt enig i den, men det er egentlig uvesentlig og ikke noe argument for særbehandling.

Dessuten, så har jeg hørt at flisa er ganske så snudd i Kautokeino nå.

Lenke til kommentar
Hva har Uganda med saken å gjøre? Svar: INGENTING!

Såklart man skal flagge for samene, de er da like mye statsborgere i Norge som du og meg. Det handler om å vise respekt, noe nordmenn (kom ikke på et bedre ord, samer i norge er jo per definisjon nordmenn de og) burde vise til samene, vi har ikke akkurat vært så snille mot de gjennom historien.

7885105[/snapback]

De er norske statsborgere, så hvorfor må de ha en egen dag? hvorfor ikke feire 17.mai med oss? Ser ikke helt grunnen til at vi skal flagge uansett, blir det samme som å flagge for usa sin nasjonaldag.

Lenke til kommentar
De er norske statsborgere, så hvorfor må de ha en egen dag? hvorfor ikke feire 17.mai med oss? Ser ikke helt grunnen til at vi skal flagge uansett, blir det samme som å flagge for usa sin nasjonaldag.
Vel vel, nå har det seg jo sånn at de har en helt egen kultur - ja, de er faktisk en urbefolkning. Hva i all verden får deg til å tro at samene ikke er med på å feire 17. mai? Hvorfor er det et problem å vise respekt til samene en dag i året? Hvorfor i all verden skulle samene slutte å feire sin egen dag, til fordel for 17. mai? Påvirker feiringen/markeringen deg på noen måte, som får deg til å ville ha en slutt på den?

Og nei, det blir ikke det samme som å flagge den 4. juli, her snakker vi om Amerikanere som bor i et helt annet land, og (norske) samer.

I tillegg ble det litt lenger opp nevnt noe om at samene ble undertrykt lenge, og det er jo sant. Nok en grunn til å vise dem respekt.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt pointet. De har selv valgt å ikke være en del av resten av Norge.

De skal ha eget politisk styre som suger penger fra våre skattekroner, de skal ha egen nasjonaldag, de skal rettigheter spesielt for dem, våre lover skal ikke gjelde dem (bare de som ikke passer samene selvsagt) og særbehandling.

Bare det at de har egen nasjonaldag sier jo at Norge ikke burde flagge for dem. Norges nasjonaldag er 17.mai og da heises det norske flagget.

Når de kaller det nasjonaldag, så blir det faktisk sammenlignbart med Uganda, eller Danmark for den saks skyld.

Og når det gjelder at vi ikke har vært så snille med dem opp gjennom historien... for såvidt enig i den, men det er egentlig uvesentlig og ikke noe argument for særbehandling.

Dessuten, så har jeg hørt at flisa er ganske så snudd i Kautokeino nå.

7885179[/snapback]

For det første har vel egentlig ikke samene noe å feire på 17. mai.

Grunnloven gjorde da ikke de noe godt i 1814.

De er et eget folkeslag, og må selvfølgelig få ha en egen nasjonalag.

Ikke var så snille med dem?

Vi utøvde grov mishandling på barn som snakket samisk med hverandre i friminuttene

Vi nektet de å eie båter, vi prøvde å nekte de religionsfrihet.

Det er bare rett og rimelig at de skal få ha sin egen kultur og leve slik de ønsker.

Dessuten har de krav på i alle fall hele Finnmark, og kan når som helst erklære det som en egen nasjon med FN i ryggen.

Lenke til kommentar

Var på LLK for SOS Rasisme i helga, da nasjonale minoriteter var tema. Det var trist å høre om undertrykkingen samene har gjennomgått. Spesielt med tanke på språk og lignende. Også de reisende, at de har blitt nektet å være på campingplasser kun fordi at de var som de var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...