Asstroll Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Syns den burde bli satt opp jeg, til 18 elns. Da er det flere som kan bli lettere straffa. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) La oss senke den til 15. Det er jo ikke så stort sprang fra 16. Nei vent....14 og 15 er jo det samme omg. Vi sier 14. Oooo...14 og 13 er jo det samme vi sier 13....Neeei 12.....11....10......9.....8.....7......6. Tata! La alle voksne få lov å pule med 6-åringer. Bare dumt å senke den. En forandring kan være en aldersforskjelllov for alle under 18 og over 16. Det aksepterer jeg gjerne. Endret 15. februar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
April Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Det er jo ett veldig vanskelig tema da. Jeg mener det at vanligvis (ikke alltid altså) at 16 år gamle jenter/gutter ikke er voksen nok til å ta ansvar over ting som kjønnsykdommer, uønsket graviditet osv. Seksualundervisningen på ungdomsskolen er ræv dårlig, og mange er ikke klar over de helsetjenestene vi har her i landet. Mens andre igjen vet akkurat hva de skal gjøre for å beskytte seg selv og andre. 15 år er alt for lavt etter min mening, i enkelte tilfeller burde kyskhetsbelter vært påbudt... Men det som er det viktigste til syvende og sist er det at når man føler seg klar for det så er man som oftest klar til det. Min mening kort og enkelt er 16 år eller eldre... Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 det er vel bare å la den være som den er? null stress med 16, og ikke noe bry med å endre den heller Lenke til kommentar
veluci Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 trur ikke så mange i den alderen som faktisk skal ha sex tenker så veldi mye på grensa liskom Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Er ikke forbudt for folk under 16 å ha sex. Det som er på den alderen trenger ikke å tenke på den grensen. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 15. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2007 Har ikke lest gjennom alle postene, men hvorfor skal grensen endres? Den har ingen praktisk virkning når vi snakker om to tenåringer med alle gode hensikter vil ha sex sammen uansett alder - den er til for å hindre overgrep av voksne folk mot små barn - og den virker i og med at den voksne personen kan dømmes i henhold til denne loven. Lenke til kommentar
Asstroll Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 Syns nå at den burde bli høyere Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 Syns nå at den burde bli høyere 7954542[/snapback] BEGRUNN! Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2007 Det har hvertfall ingen positiv virkning å senke den. Det å heve den kan ha flere. Men jeg tror ikke det å heve den er løsningen. Heller en aldersforskjell-lov. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 17. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2007 I Europa varierer den seksuelle lavalderen mellom 12 år (Malta) og 17 år (Irland). Det vanligste er 14 eller 15 år. Dermed ligger Norge litt over gjennomsnittet i europeisk sammenheng. Jeg tror ikke det vil ha så veldig mye å si hvorvidt lavalderen i Norge er 15 eller 16 år. Av praktiske årsaker kunne det kanskje virke fornuftig å sette den til 15 år siden dette er grensen i Sverige og Danmark, våre to skandinaviske naboland. Dessuten er 15 år allerede regnet som den kriminelle lavalder i Norge og er alderen man blir ansvarlig for egne handlinger. Utover det ser jeg ingen gode argumenter for å forandre lavalderen fra det den er i dag. Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2007 http://www.ung.no/art/artikkel.inc.php?id=1453&print=yes fant litt info om dette. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 1. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2007 hei!! har hørt om mange diskusjoner på tv2 osv om hva den seksuale levelalderen burde være 15 eller 16 år.... jeg synes selv at levealderen skal være 15 år selv fordi jeg mener da at ungdomen begynne rå bli "kloke" i hode sitt... DISKUTER! 7884574[/snapback] 16 er en fin seksuelaldersgrense... grunnet at mange er ikke ferdig med pubertet før de kommer opp mot 16 år... om andre eventuelt har lyst til å pule før dem blir 16 må de gjøre det om begge er fullt rede, men jeg vil ikke anbefale en 14 år gammel jente/gutt å ha samleie på noen 16+ det kan fort gå utover den som er 16+ og ende med store bøter eller fengselstraff. hvis det er et kjærestepar på 15 år som mener de er klare GO FOR IT! et stort skritt videre i forholde og dere kommer til å elske det, men eventuelt gå forsiktig frem ikke rush eller noe, og ta det rolig om det er første gang for dama.! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg