Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

burde seksuell lavalder være 15 år?


Rambo116

Anbefalte innlegg

Skolen min får søksmål for vranglære, men tror uansett femten er grensen, isåfall, så fjorten pluss seksten er lik straff.

7892625[/snapback]

Med tanke på at "normalt" ligger jenter et til to år foran kan en 14 åring fint ha sex med en på 16 år. Er det 13 mot 18 blir det jo noe annet... ;) Men hvis dette blir anmeldt vil det jo mest sannsynlig gå som voldtekt.

7892656[/snapback]

Så gutter kan ikke ha sex med jenter som er eldre?

7892914[/snapback]

Joda, en 15 år gammel gutt kan da godt ha sex med ei jente over 16 år. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge loven da mann!

7899601[/snapback]

Gi meg gjerne en link... det jeg fant fra loven er dette:

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Altså en på 15 kan fint ha sex med en på 17 uten å bli straffet for det. ;)

Lenke til kommentar
Japp, grensen på 16 kan godt strekkes et par år ;)

 

Tror nok den setningen gjelder hvis det er f.eks. ei jente som fyller 16 om en måned, som har sex med en gutt over 16 år!

 

Edit: Hvis kilden du viser til i det hele tatt stemmer..?

7899670[/snapback]

Jeg vil tro at Lovdata har riktig informasjon. :)

Loven kan tolkes og de vil aldri dømme en på 17 år for å ha sex med en på 15 år! Det sier jo seg selv da disse kan være i samme "fase".

Lenke til kommentar
Japp, grensen på 16 kan godt strekkes et par år ;)

 

Tror nok den setningen gjelder hvis det er f.eks. ei jente som fyller 16 om en måned, som har sex med en gutt over 16 år!

 

Edit: Hvis kilden du viser til i det hele tatt stemmer..?

7899670[/snapback]

Nei, den er der fordi loven aldri har vært ment som noen aldersgrense for å ha sex. Loven er der for å beskytte barn og unge mot overgrep av voksne. I bunn og grunn sier man at når man er 16 så er man gammel nok til å ta et fornuftig ansvar for eget seksualliv, og dermed står fritt til å ha sex med hvem som helst. Med andre ord stopper den ikke barn og unge å ha sex med hverandre såfremt de har sånn nogenlunde samme alder. I praksis betyr det at en 17-åring godt kan ha sex med en 15-åring, og en 13 og en 14-åring kan gjerne ha sex med hverandre. Ingen av de vil bli straffet. Det man derimot vil stoppe er f.eks 40-åring og 13-åring.

Lenke til kommentar
Japp, grensen på 16 kan godt strekkes et par år ;)

 

Tror nok den setningen gjelder hvis det er f.eks. ei jente som fyller 16 om en måned, som har sex med en gutt over 16 år!

 

Edit: Hvis kilden du viser til i det hele tatt stemmer..?

7899670[/snapback]

Jeg vil tro at Lovdata har riktig informasjon. :)

Loven kan tolkes og de vil aldri dømme en på 17 år for å ha sex med en på 15 år! Det sier jo seg selv da disse kan være i samme "fase".

7899759[/snapback]

Jeg tolker det dithen at det er ulovlig, men man blir ikke straffet for det.

Lenke til kommentar
Japp, grensen på 16 kan godt strekkes et par år ;)

 

Tror nok den setningen gjelder hvis det er f.eks. ei jente som fyller 16 om en måned, som har sex med en gutt over 16 år!

 

Edit: Hvis kilden du viser til i det hele tatt stemmer..?

7899670[/snapback]

Jeg vil tro at Lovdata har riktig informasjon. :)

Loven kan tolkes og de vil aldri dømme en på 17 år for å ha sex med en på 15 år! Det sier jo seg selv da disse kan være i samme "fase".

7899759[/snapback]

Jeg tolker det dithen at det er ulovlig, men man blir ikke straffet for det.

7900286[/snapback]

Ulovlig = straff

Lovlig = ikke straff

 

Ingen mellomting i det norske rettsvesenet som jeg vet om. ;)

Lenke til kommentar
Man bryter vel loven? Man får da ikke straff for alt som er "ulovlig" ? Forseelser f.eks?

7900367[/snapback]

Quoter igjen lovdata:

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Det benyttes jo skjønn her, men en på 15 kan fint ha sex med en på 17 uten problemer. ;) Det er jo for å beskytte en 15 åring mot en på 30 år!

Lenke til kommentar

"Jenter er mer modne enn gutter" sorry men dett ebegynner jeg å bli rimelig lei av. Piczo er en veldig god side for å bevise at dette ikke ser ut til å være riktig.

Sitat fra eksisterende piczo-side:

"Månedens Kommentar: (på bussen) Åm d e normalt å barbera fittå!?*kniz*"

Utorlig morro, ikke sant gutter?

 

On-Topic:

Om den seksuelle lavalder skal være lavere enn den allerede er, syns jeg er merkellig at noen faktisk vurderer og tenker på. Om man setter den ned til femten vil det resultere i at det blir vanligere for enda yngre å ha sex.

Siden den seksuelle lavalder nå er 16, tenker nok mange femtenåringer at det ikke er så farlig om man ikke har sex før man blir 16, men etter begynner hastverket.

 

Anyway, som tiligere sagt i tråden, så er loven satt for å unngå voksne seksuell omgang med barn, av den grunn er det jo helt absurb å tenke på å sette den ytterligere ned.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Jeg er 15 år, og kan med stor sikkerhet si at ingen på skolen min tenker sånn! Det er ikke noe hastverk!

 

Selv om grensen blir satt til 15 år vil det ikke forandre noe, bortsett fra grensen. Tro meg når jeg sier at INGEN ungdommer tenker på den grensen, og selv om den blir lavere vil ikke det påvirke noen. Folk debuterer når de vil, og ingen tenker at "grensen er på 16 år, så jeg må vente".

Lenke til kommentar
Jeg er 15 år, og kan med stor sikkerhet si at ingen på skolen min tenker sånn! Det er ikke noe hastverk!

 

Selv om grensen blir satt til 15 år vil det ikke forandre noe, bortsett fra grensen. Tro meg når jeg sier at INGEN ungdommer tenker på den grensen, og selv om den blir lavere vil ikke det påvirke noen. Folk debuterer når de vil, og ingen tenker at "grensen er på 16 år, så jeg må vente".

7901998[/snapback]

 

Meningen med den seksuelle lavalderen er først og fremst å beskytte barn og unge fra å bli seksuelt utnyttet av voksne, ikke at ungdom skal vente med å debutere seksuelt. Den har i praksis ingen betydning for loven dersom to jevnaldrede under 16 år har seksuelt samvær.

Lenke til kommentar
"Jenter er mer modne enn gutter" sorry men dett ebegynner jeg å bli rimelig lei av. Piczo er en veldig god side for å bevise at dette ikke ser ut til å være riktig.

Sitat fra eksisterende piczo-side:

"Månedens Kommentar: (på bussen) Åm d e normalt å barbera fittå!?*kniz*"

Utorlig morro, ikke sant gutter?

7901789[/snapback]

For guttenes piczosider er så mye mer modne?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...