Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

burde seksuell lavalder være 15 år?


Rambo116

Anbefalte innlegg

Synes den bør heves til 18 jeg. Primært fordi loven aldri har vært ment som "Når du er x år har du lov til å ha sex". Poenget med å sette en seksuell lavalder er å beskytte barn og unge mot eldre menn/kvinner. Hvis man setter den ned til 15 gir man 40-åringer lov til å ha sex med 15-åringer uten noen som helst problem med loven. Bare jeg som synes det høres direkte kvalmt ut? Jeg har absolutt ingen tro på at noen så unge er klar for forhold med noen som er så mye eldre, spesielt ikke seksuelle forhold. 18 er etter min mening derimot en alder hvor man i det minste er litt mer klar i hodet. Dessuten høres ikke 40-åring og 18-åring så veldig kvalmt ut :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seksuelle leve alder... lo godt av denne.. :whistle:

 

Uansett, min mening er at man burde heve seksuelle lavalderen til minst 18 år. Uansett hvor moden man "føler" seg som 15 åring så vet vi av nyere forskning at hjernen ikke er utviklet før rundt 23-25 års alderen. "Barn" under denne alderen har ikke samme mulighet som voksne å tenke konsekvenser.

 

Jeg var moden som 13 og mente selv at jeg som regel tenkte rasjonelt, men kan i dag, med en voksen hjerne, se tilbake at mange valg som jeg gjorde slett ikke var det..

Men min da ikke utviklede hjerne trudde selvsagt at alt jeg gjorde var rett.

 

Det er pga. dette at vi har lover og regler som skal beskytte dem som ikke kan beskytte seg selv, eller ikke vet sitt eget beste.

Det sykeste jeg hører er; "Ja, hun er 14 eller 15 år, men er så moden"..

Det å oppføre seg modent er en ting, å tenke gjennom sine handlinger og konsekvensene av disse er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Forandres den til 18 så spørs det om den blir tatt seriøst.. Men hei.. det blir den heller ikke idag heller.. Ser ingen grunn til at denne loven trenger å endres. Skal den endres så kan den heller justeres opp til 18 enn ned til 15 eller 14..

 

Jeg vet selv at jeg ikke er helt vokst opp enda. Er 21 ,men har fortsatt mye å lære av livets skole.

Lenke til kommentar
hei!!

 

 

har hørt om mange diskusjoner på tv2 osv om hva den seksuale levelalderen burde være 15 eller 16 år....

 

jeg synes selv at levealderen skal være 15 år selv fordi jeg mener da at ungdomen begynne rå bli "kloke" i hode sitt...

 

 

 

DISKUTER! :dribble:

7884574[/snapback]

 

ikke bare kloke, men kåte også

Lenke til kommentar
Alle gjør jo som de vil uansett, så det er vel ikke noen vits i å endre på det. Men i Holland er det 12 år, det er ganske ille synes jeg :S

7884656[/snapback]

Der finnes det også et parti (husker ikke hva det het, men hele programmet deres var ganske så sykt. Håper det ikke er et stort parti) som går inn for at den skal fjernes og pedofili skal bli lovlig, så det er jo greit nok.

 

 

edit: stemte hvertfall nesten

7884674[/snapback]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._of_Consent.png

 

Ja, Nederlands seksuelle lavalder er 16, men det var et parti som vill ha den ned til 12.

Lenke til kommentar

Veldig mange som kommenterer dette og som ikke har peil hva de snakker om...

 

En lavalder er satt for å hindre at en som er under lavalderen (16 år) skal ha sex med en som er en del år eldre, f.eks. 34 år. Den hindrer overhodet ikke en på 14 år og ha sex med en i klassen eller en 16-åring, men at en voksen mann kan ha det.

Lenke til kommentar
Er en 16 og den andre under 16, vil sekstenåringen bryte loven.

7892546[/snapback]

Så kan du være så snill og linke til loven som sier det?

 

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Endret av datating
Lenke til kommentar
Alle gjør jo som de vil uansett, så det er vel ikke noen vits i å endre på det. Men i Holland er det 12 år, det er ganske ille synes jeg :S

7884656[/snapback]

 

Først og fremst heter det IKKE Holland, men Nederland. Det er fylker i Nederland som heter Noord-Holland og Zuid-Holland. Videre er den seksuelle lavalderen lik som her i Norge, nemlig seksten år.

 

Oversikt seksuell lavalder

 

Edit: Skulle ha lest mer enn bare den første siden i diskusjonen... :blush:

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Skolen min får søksmål for vranglære, men tror uansett femten er grensen, isåfall, så fjorten pluss seksten er lik straff.

7892625[/snapback]

Med tanke på at "normalt" ligger jenter et til to år foran kan en 14 åring fint ha sex med en på 16 år. Er det 13 mot 18 blir det jo noe annet... ;) Men hvis dette blir anmeldt vil det jo mest sannsynlig gå som voldtekt.

Lenke til kommentar
Skolen min får søksmål for vranglære, men tror uansett femten er grensen, isåfall, så fjorten pluss seksten er lik straff.

7892625[/snapback]

 

:!: :!: :!:

 

Nå ser jeg at du er født i 93 så noe annet var kanskje ikke å vente. Jeg vil nå si at man har utviklet seg ganske godt fra man er 16 til man blir 18.

Lenke til kommentar
Skolen min får søksmål for vranglære, men tror uansett femten er grensen, isåfall, så fjorten pluss seksten er lik straff.

7892625[/snapback]

Med tanke på at "normalt" ligger jenter et til to år foran kan en 14 åring fint ha sex med en på 16 år. Er det 13 mot 18 blir det jo noe annet... ;) Men hvis dette blir anmeldt vil det jo mest sannsynlig gå som voldtekt.

7892656[/snapback]

Så gutter kan ikke ha sex med jenter som er eldre?

Lenke til kommentar
Alle gjør jo som de vil uansett, så det er vel ikke noen vits i å endre på det. Men i Holland er det 12 år, det er ganske ille synes jeg :S

7884656[/snapback]

Der finnes det også et parti (husker ikke hva det het, men hele programmet deres var ganske så sykt. Håper det ikke er et stort parti) som går inn for at den skal fjernes og pedofili skal bli lovlig, så det er jo greit nok.

 

 

edit: stemte hvertfall nesten

7884674[/snapback]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._of_Consent.png

 

Ja, Nederlands seksuelle lavalder er 16, men det var et parti som vill ha den ned til 12.

7892507[/snapback]

 

 

I så fall står det feil i samfunnsfag-boka vår, må huske å rette på sure gamle lærerinna vår også :p

 

Men Holland og Nederland er da hipp som happ. Og hesten min er Hollandsk varmblod, ikke Nederlandsk varmblod.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...