VikinGz Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Dårlig formulert emnetittel... men jeg fant ikke noe bedre Sånn går det: I sommer startet jeg som sommervikar der jeg jobber nå. Deretter gikk jeg over til lærling... noe som startet bra med opplæring og oppfølging... men etterhvert ble jeg spist opp av arbeidsoppgaver. Jeg har ennda ikke hatt ferie sia forige vinterferie pågrunn av at jeg rett og slett ikke har tid! Men nå på nyårett ble det ennda værre. Vi mista en 40% stilling og alt det datt over meg som allerede hadde så og si 100% stilling med bare 30% lønn... Så nå jobber jeg som lærling i 140%jobb på 100% tid med 30% lønn... Og det har flere ganger kommet opp om jeg kanskje går over i 100% stilling... kan jeg da søke om å få det som lærlinge tid? Det medfører at jeg må ta alt lærlinge stuffe på privaten noe jeg alerde gjør.... Og noe som jeg ser for meg som ett veldig lite problem Arbeider som ikt lærling... sånn at det er å forstå Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Eller fins det andre måter å få fagbrev på, hørte noe at du fikk det viss du jobbet fast i 4år... stemmer det? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 I 5 år ja Jeg husker ikke helt om du var medlem gjennom opplæringskontor, skal sjekke det når jeg kommer på jobb. Så kan jeg fortelle deg hvem du skal ta kontakt med om saken. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 I 5 år ja Jeg husker ikke helt om du var medlem gjennom opplæringskontor, skal sjekke det når jeg kommer på jobb. Så kan jeg fortelle deg hvem du skal ta kontakt med om saken. 7888964[/snapback] ok, men det er ikke sikkert... men det hadde kanskje vært best... jeg er ikke medlem i noe opplæringskontor... Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) ok, men det er ikke sikkert... men det hadde kanskje vært best... jeg er ikke medlem i noe opplæringskontor... 7889134[/snapback] Du bør ta kontakt med en saksbehandler som kan komme å ha tilsyn i bedriften, følge så at opplæringen går etter planen Kontakter deg på msn senere idag. * Du kan komme hit, så får vi hilse. Så skal jeg vise deg til rette saksbehandler Endret 7. februar 2007 av Neppe Lenke til kommentar
Pia85 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Som lærling slal du ha grundig opplæring, og bedriften skal ikke være avhengi av deg. det skal selfølgelig være en bonus at du er der, men det er ikke du som skal gjøre mest. Dette hørtes veldig rart ut. Jeg er lærling selv og det er noe alle sier til meg hele tiden. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Kjenner utrolig mange lærlinger som gjør en formidabel jobb, bedre en andre ansatte. Grunnen er at noen ungdommmer har en motivasjon som gjør effektiviteten av arbeidsdagen enorm. Samtidig har en ungt og sprek kropp og hjerne mye å tilføye en bedrift. Så for bedriften sin del er det bare en fryd å ha lærlinger. Selv om mange store selskaper får det til å virke negativt. Ikke spør meg hvorfor de vil ha det til at det er negativt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 En lærling er person i bedriften som både skal bli sett på som fast ansatt og på som student. Du skal ikke stilles til ansvar for det du gjør utad, og bedriften skal ikke være avhengig av deg som de sier over. Det er samt en rekke kriterier som stilles til arbeidstid, opplæring, oppfølging fagansvarlig og utnyttelse av lærlingtiden. Disse villkårene skal bedriften ha satt seg inn i og følge til punkt og prikke. Men det skjer ikke desverre. Eg har selv vært lærling og vært ute for bedrifter som gjør seg alt for avhengig og legger for mye ansvar på lærlingene, som ofte allerede har en 110% jobb med jobben de allerede har pluss ansvaret de har for egen læring, noe ikke alle bedrifter hjelper til med. Mye offtopic her sikkert, men eg vil ikke anbefale deg å endre noe. Sørg for å få fullført læretiden innen fastsatt to år, og deretter sørger du for å ta fagbrevet. Etter endt læretid står du sterkere både der du er og når du skal søke jobb dersom du har fagbrev. Og 5 år er lang tid i denne bransjen. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 nomore, bedriften får behandle lærlingen og legge på han de oppgavene de selv vil. Så lenge han får den opplæringen han har krav på. i 95% av tilfellene er ikke dette et problem så Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 nomore, bedriften får behandle lærlingen og legge på han de oppgavene de selv vil. Så lenge han får den opplæringen han har krav på. i 95% av tilfellene er ikke dette et problem så 7896723[/snapback] Såklart kan de pålegge de oppgavene de vil, men lærlingen kan ikke stilles til ansvar for det. Lærlingen skal bli sett på som en ansatt. Men samtidig student. Det er mulig eg har uheldigvis mye dårlig erfaring, men de to bedriftene eg var lærling i ble ikke dette gjort skikkelig og heller ikke et annet sted eg jobbet som fast ansatt med det var lærlinger i bedriften. Men eg kan jo ha vært uheldig Uansett så anbefaler eg å fullføre lærlingtid innen de to årene i stede for å strekke den ut til fem år. Som sagt, fem år er lang tid. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Gjør nok det også Satser heller på jobb etterpå Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Såklart kan de pålegge de oppgavene de vil, men lærlingen kan ikke stilles til ansvar for det. Lærlingen skal bli sett på som en ansatt. Men samtidig student. 7896772[/snapback] De kan gi en lærling ansvaret for hva de vil om de mener det er forsvalig vettu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå