Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU-problemer (CPU unworkable or has been changed)

Anbefalte innlegg

Sitter med en AMD Athlon 2400+, 512mb ram, Windows XP home sp2

PCen nektet plutselig en dag å starte. Svart skjerm, og med jevne pipelyder, 1 sekund på og 1 sekund av. Ca en uke senere fikk jeg endelig standard oppstartsskjerm, men fikk nå meldingen "CPU unworkable or has been changed. Please recheck - CPU Soft Menu". Kjørte setup, og valgte Load Optimal Settings, etter tips fra en kamerat. Etter dette startet pcen, fikk se Windows loading screen i et millisekund før skjermen igjen ble svart og de velkjente pipelydene dukket opp igjen.

Maskinen har vært rar en stund (Går ikke anå skru av pcen med mindre jeg kutter strømmen, selv om jeg skrur av via windows. Pcen starter bare på nytt, og power knappen bare starter pcen på nytt igjen. Har derfor bare kuttet strømmen idet den starter opp igjen etter å ha forsøkt å skru den av)

Nå virker det som den har tatt kvelden. Har hatt vifteproblemer tidligere, men disse gjaldt i hovedsak skjermkortet. Noen som har tips om hva som kan være galt? Selve pcen er ikke så viktig for meg, harddiskene kan jeg jo bare flytte over i en annen pc og så laste over filene på den nye laptopen min. Men laptopen er selvfølgelig forsinka, og hadde derfor vært greit å få fikset dette så jeg har noe å bruke i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shameless bump

Begynner å sårt trenge en PC hjemme, flott hvis noen har tid til å gi meg noen tips..

7891595[/snapback]

Det hjelper mye hvis du finner ut hvilket hovedkort det er.. Se midt på kortet.. Der skal det være ett navn... Bokstaver og tall sannsynligvis

Men uansett høres det ut som om cpu er problemet. Du kan prøve det som tidligere er nevnt her og remontere kjøleren og cpu.. For en guide til å gjøre dette trenger vi nok å vite navn på hovedkort igjen ;)

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...