kjekay Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) For dere med skurrete lyd av og til og et svært ustabilt operativsystem som bruker Asus P5B Wifi Deluxe med SoundMAX ADI1988 onboard audio. Løsningen på dette problemet er å gå inn på maskinvarebehandling: Transfer mode PIO på primary IDE-kanal nr _2_ skal settes til DMA. Om man ikke kan skifte, så høyreklikker man og fjerne enheten fra systemet. Windows XP installerer da nye drivere. Plutselig et hovedkort som funker topp med bra lyd =) Soundmax kan ikke lage software! Asus burde gå tilbake til realtek(har dem ikke allerede gjort det ? For øvrig bør Asus lære seg å lage drivere som fungerer uten en masse dilldall Håper dette innlegget kan være til hjelp. Endret 6. februar 2007 av kjekay Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Kan du forklara litt nærmare dette med transfer mode? Korleis ein går fram? Lenke til kommentar
kjekay Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Kan du forklara litt nærmare dette med transfer mode? Korleis ein går fram? 7891010[/snapback] Om du har windows XP, så høyreklikker du på min datamaskin og velger "Behandle". Så velger du Enhetsbehandling på listen og en liste over maskinvaredrivere kommer fram! Så velger du IDE ATA/ATAPI-kontrollere, og på listen under så velger du primær IDE-kanal nummer 2! Altså den nederste "primær IDE-kanal" på lista. Høyreklikk på den og velg avanserte instillinger, så ser du oversikt over transfer mode. Om den står på PIO, og du ikke kan skifte til Ultra-DMA modus 5, så sletter du hele IDE-kanalen fra systemet og restarter. Windows XP skal da installere drivere som funker når du restarter! Vet ikke om dette gjelder deg, men jeg har i alle fall slitt i mange måneder med Bus problemer og dårlige onboard lydsignaler på mitt Asus P5B. Det vanlige var at windows ikke ville starte opp og jeg måtte enten ghoste eller reinstallere, og at lyden fra onboard-lyden ble cracklete og skurry mens Harddiskene jobbet. Etter ukesvis på research på nettet fant jeg løsninga! Bare litt dårlig software fra Asus ser det ut som. Endret 7. februar 2007 av kjekay Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Okei, har Vista, men skal prøve Lenke til kommentar
Predator Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Noen som har funnet ut hvordan man gjør dette i vista? Har samme problemet med lyden på mitt P5B, men finner ikke noe sted i Vista som jeg kan forandre transfermode fra PIO til DMA. Kan justere PIO i bios, men kan bare sette den på 0, 1, 2, 3 eller 4... og får samme resultat samme hva jeg velger. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Har enda ikke funnet det ut eg heller :/ Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Prøv å deaktivere enheten. Fint hvis dette fungerer kjekay. Hvordan fant du løsningen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå