Gå til innhold

Forsvinner garantien med uorginal RAM?

leedsunited

Anbefalte innlegg

For en måned siden begynte den bærbare PCen min plutselig å restarte seg helt av seg selv. Formatering hjalp ikke, og jeg ble nødt til å levere den inn til reparasjon hos Elkjøp der jeg hadde kjøpt den for ti måneder siden.

Da jeg endelig kunne hente den igjen, måtte jeg selv betale 695 kr i reparasjongebyr pga. at jeg hadde satt inn en uorginal RAM-brikke fra Kingston som visstnok slo seg vrang.

Saken er den at da jeg skulle kjøpe RAM-brikke(for et halvt år siden) gikk jeg til Elkjøp, men de hadde ikke den typen jeg trengte, så de sa at jeg kunne kjøpe uorginalt på nettet. Jeg kjøpte så denne RAM-brikken hos komplett.no etter å ha fått bekreftelse fra dem om at den passet til min PC. Denne RAM-brikken har funket knirkefritt i et halvt år før den plutselig tok kvelden.

Elkjøp sa jeg måtte betale reparasjonen selv pga. at garantien forsvant da jeg satte inn den uorginale RAM-brikken selv. Dette sa de ingenting om da jeg spurte etter RAM-brikke for et halvt år siden.

Jeg føler meg veldig urettferdig behandlet av Elkjøp, og håper på et svar på hva jeg bør gjøre. Bør jeg sende mail til komplett.no og kreve pengene tilbake, eller bør jeg forlange at Elkjøp skal betale for reparasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Tror heller det var presisert at siden det var den rambrikken du kjøpte hos Komplett som feilet - så var det ikke Elkjøp eller maskinens feil. Derfor måtte du sannsynligvis betale rep/feilsøking.

Lite du kan gjøre når du ikke feilsøkte nok i første omgang. Hadde du ringt Komplett kunne de kanskje feilsøkt med deg (og dermed konstatert feil i rambrikken).

Lenke til kommentar

Jeg ringte 5 ganger til kundeservicen til Elkjøp, men ingen av gangene var det noen som visste hva jeg skulle gjøre.

"Lite du kan gjøre når du ikke feilsøkte nok i første omgang. Hadde du ringt Komplett kunne de kanskje feilsøkt med deg (og dermed konstatert feil i rambrikken)."

Hvordan kunne jeg vite at det var RAM-brikken som jeg kjøpte fra komplett.no som var problemet?

Og burde det ikke være mulig å få tilbake pengene/ny RAM-brikke fra komplett.no når den RAM-brikken de selv sa skulle funke fint gikk i stykker etter et halvt år?

Endret av leedsunited
Lenke til kommentar

Jeg føler meg veldig urettferdig behandlet av Elkjøp, og håper på et svar på hva jeg bør gjøre. Bør jeg sende mail til komplett.no og kreve pengene tilbake, eller bør jeg forlange at Elkjøp skal betale for reparasjonen?

7883974[/snapback]

Jeg er enig med deg, de burde opplyst om bortfall av garantien om du bruker en uorginal rambrikke. God kundebehandling dreier seg om mer enn å bare informere kundene sine om hva selger er forpliktet til i følge salgsloven. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Du kan nok IKKE forlange noe av elkjøp ,annet en en beklagelse desverre. Men av komplett derimot kan du forlange en ny rambrikke, eller å få den reparert(noe som er for dyrt selvfølgelig)

Samme som om du kjøper en ny ford.

og så spør du ford om en opel motor passer i, og de sier at den passer, men du må kjøpe den hos opel. og så ryker motoren og du får bilen fikset hos ford.. da må DU betale for reparasjonen, ikke garanti,er ikke ford.. see?

(litt på spissen ,men sant)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Greia ligger i at du skylder på Elkjøp.

Elkjøp har solgt deg en pc.

Om du ikke hadde montert ekstra rambrikke i den, så hadde den ikke vært defekt.

Jeg ringte 5 ganger til kundeservicen til Elkjøp, men ingen av gangene var det noen som visste hva jeg skulle gjøre.

Kanskje de burde hatt bedre teknisk kompetanse.

Kanskje du burde ringt Komplett.

"Lite du kan gjøre når du ikke feilsøkte nok i første omgang. Hadde du ringt Komplett kunne de kanskje feilsøkt med deg (og dermed konstatert feil i rambrikken)."

Hvordan kunne jeg vite at det var RAM-brikken som jeg kjøpte fra komplett.no som var problemet?

Sier ikke at du kunne vite dette, men at du som har gjort noe aktivt (kjøpt og montert rambrikke) må ta det ansvaret det ligger i å feilsøke. For eksempel demontere den monterte brikken. Hadde du sendt inn pcen til rep uten ekstra brikke hadde Elkjøp neppe klaget. Men da hadde den jo fungert, så da hadde du funnet ut hva som var galt.

Og burde det ikke være mulig å få tilbake pengene/ny RAM-brikke fra komplett.no når den RAM-brikken de selv sa skulle funke fint gikk i stykker etter et halvt år?

7884567[/snapback]

Du får ny rambrikke av Komplett om du sender den defekte i retur.

Selvsagt skulle den fungere fint lengre enn bare et halvt år, men Komplett vet ikke om du monterte den med antistatisk lenke - eller om det har vært påvirkninger på selve rambrikken.

Ting kan gå istykker vet du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...