Fotofashion Skrevet 6. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) tatt med pentax-m f1,7 linse.. fikk lånt meg en go gammel linse.. Lys kilde er en skrivebords lampe 40wats pære.. noen som kan anbefale bedre og billigere lyskilder for denne type effekter? men som første gangs forsøk så er jeg mykket fornøyd.. 50mm.. F1,7 mf Endret 6. februar 2007 av DeViSoR Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 6. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2007 Ble for dårlig fokusering på nese, munn og hake. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2007 Ideen er god den og gjennomføringen nesten i boks. Feil fokusplan er nevnt. Få fokus på øyet, evt blend ned mer. Det er en refleks på kinnnet som er uheldig, samt at det hadde blitt mye bedre om du hadde konvertert til sort hvitt. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2007 Ble for dårlig fokusering på nese, munn og hake. 7883286[/snapback] ja veit.. det er det som er slit med de 50mm pentax-m linsene. DOF er så utrolig trang.. Hadde ikke nok lys til å få til å gå opp et hakk fra f1,7. men syns det ble bra læll, kunstnerisk frihet Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2007 men har noen noe svar på: noen som kan anbefale bedre og billigere lyskilder for denne type effekter? ? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2007 noen som kan anbefale bedre og billigere lyskilder for denne type effekter? 7889135[/snapback] Ja; Bygglyskastere... de er ikke så dumme... Priser på clas ohlson: 175W; 79kr 500W; 99kr 500W m/stativ; 179kr. Finnes vel i 300W størrelser rundt om kring og... Europris har en del slikt utstyr også til samme pris som clas ohlson. Brukte selv et par slike på en fotoshoot jeg hadde i helgen og det ble skikkelig bra. Jeg brukte det i kombinasjon med blits da (bounce via tak og vegg). Angående bilde, så har jeg ikke så mye å tilføye det som allerede er nevnt. Hvis du blender 1 trinn ned... hva blir blenderen da? 2.0, 2.2? Det er verd et forsøk synes jeg. Prøv å fokuser på øyet og blend 1 trinn ned. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2007 kiskogl: takker foro svaret. har du noe eksempler å vise hvordan det ble med denne form for lyskilde? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2007 kiskogl: takker foro svaret. har du noe eksempler å vise hvordan det ble med denne form for lyskilde? 7889468[/snapback] Har bare hatt en session ..., men et par av bildene er her: eksempler ... Et problem er jo at de ikke er så "soft" at det gjør noe... så en kan få litt skygger, men litt kreativitet fikser det fort. Kanskje en 500W bounce er bedre enn 150W rett på... Prøv deg frem... det er jo drit billig. ... og..... hva syns du om bildene? .. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. februar 2007 kiskogl: takker foro svaret. har du noe eksempler å vise hvordan det ble med denne form for lyskilde? 7889468[/snapback] Har bare hatt en session ..., men et par av bildene er her: eksempler ... Et problem er jo at de ikke er så "soft" at det gjør noe... så en kan få litt skygger, men litt kreativitet fikser det fort. Kanskje en 500W bounce er bedre enn 150W rett på... Prøv deg frem... det er jo drit billig. ... og..... hva syns du om bildene? .. 7895167[/snapback] søt modell syns det ser bra ut, lyset lager litt skarpe skygger som du sier.. Har du prøvd å ta bilder i helt mørkt rom med lyset, hvis ikke kan du prøve . 500w med bounce høres smart ut Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2007 søt modell syns det ser bra ut, lyset lager litt skarpe skygger som du sier.. Har du prøvd å ta bilder i helt mørkt rom med lyset, hvis ikke kan du prøve . 500w med bounce høres smart ut 7896836[/snapback] Jupp..., hun er søt. Det var den første sessionen jeg hadde med de lysene, så jeg ser jo etterpå ting jeg skal gjøre anderledes neste gang da. Det ble litt for harde skygger, så jeg får prøve å "diffuse" dem litt. Uansett, så er det jo billige lys. Prisen på studiolys er litt for heftig for en fattig stakkar, selv om en gjerne slipper en del av problemene da... Men det er jo noe i det å få det til selv og bruke skallen litt da Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. februar 2007 enig.. syns jeg fikk veldig mye ut av en skrivebords lampe.. problemet er at du må ha det så utrolig nærme.. skal se å skaffe meg slike lys som du anbefalte og teste.. kanskje bruke et hvit ark foran for å difuse det og få liset mere spredt.. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2007 enig.. syns jeg fikk veldig mye ut av en skrivebords lampe.. problemet er at du må ha det så utrolig nærme.. skal se å skaffe meg slike lys som du anbefalte og teste.. kanskje bruke et hvit ark foran for å difuse det og få liset mere spredt.. 7896999[/snapback] Tenkte også på noe hvite ark eller noe.... Et laken eller en flott rull med matpapir...? Problemet er jo at hvite ark ikke slipper igjennom så mye lys som en vil... jaja.... En får prøve. Finner du en god løsning, så post gjerne en post i utstyr kategorien så skal jeg gjøre det samme hvis jeg kommer på noe smart. Kanskje lage en liten ramme med et laken spent over? ... og sette det forran? hm.. Det er alltid noe. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 8. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2007 Hvis du blender 1 trinn ned... hva blir blenderen da? 2.0, 2.2? Hele blender-trinn følger kvadratroten av to (kvadratrot fordi vi snakker om areal på åpning kontra diameter). Dette kan ofte være greit å huske siden blenderen ikke har finere inndeling på kameraet, men feks ISO fortsatt følger hele trinn (stort sett). 1.7 * sqrt(2) = 2.4 Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 8. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2007 ... Et problem er jo at de ikke er så "soft" at det gjør noe... så en kan få litt skygger, men litt kreativitet fikser det fort. 7895167[/snapback] Med ståltråd, noe hvitt tynt som diffuser lyset og svarte pappplater eller sølvpapir kan du lage deg en softboks å henge foran på lyskasterene. Kanskje en 500W bounce er bedre enn 150W rett på... Prøv deg frem... det er jo drit billig. 7895167[/snapback] Det har du sikkert helt rett i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå