Gå til innhold

Parabol: En kabel, to diseq(switcher)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nordenparabol med to lnb (5øst og 1vest). Skal ha to tunere, Viasat og Canaldigital. Problemet er at jeg kun har en kabel inn i huset, og lurer derfor på hvordan jeg skal koble dette sammen for at jeg skal kunne bruke begge tunerene uavhengig av hverandre. Har lest noe om at begge tunerene må se på samme "transponder". Men jeg har forstått at dette kun gjelder når signalet fra en singel lnb deles på to tunere.

Jeg ser for meg å koble begge lnb'ene til en diseqswitch, for å så splitte signalet igjen med en ny diseq. Er dette mulig?

Finnes det andre løsninger?

Jeg ser bort fra at nrk trenger signaler fra thor hos både viasat og canal digital. Jeg vil kun se nrk på canal digital.

Takker for alle svar.

ReFre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være helt 100% sikker så tror jeg eneste løsning er å strekke enda en kabel og droppe diseq'en. Eller du kan kjøpe en tuner som støtter både Canal Digital og Viasat. Dette blir dog en dyrere løsning, siden jeg regner med du tar binding og får tunerene "gratis".

Hvis du poster på Digsat tror de har litt mer teknisk kunnskap angående parabol.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Det enkleste her blir å strekke en kabel nummer to ja. Da får du et hode pr tuner, henholdsvis Viasat(5 grad øst) og CanalDigital(1 grad vest).

En diseq switch er en litt mer komplisert sak enn en sammenkoblingsboks, så det vil ikke gå uansett. Det finnes muligens utstyr som "flytter" et av signalene(fra LNB'ene) høyere opp i frekvens slik at de ikke forstyrrer hverandre, og omvendt igjen når de kommer inn i hus. Men eg har ikke sett disse, eller prøvd.

Det billigste blir en ny kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...