tmelbye Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg trenger litt hjelp her... Skal sette opp skolelinux på en ungdomsklubb, men har ikke filla greie på linux. Har prøvd knoppix og er stort sett fornøyd med det jeg så... I dag styrer jeg 8 maskiner via CM server og Netsupport. Desverre fungerer windows for dårlig ettersom vi må sette sikkerheten såpass høyt. Og alle vet jo hva som skjer med windows etter en tids bruk. Jeg har en kraftig PC som jeg i dag bruker som "server" og til daglig bruk. Her kjøres blant annet musikk, videoredigering m.m. Av den grunn kan jeg ikke erstatte operativsystemet her med linux (så vidt meg bekjent). Tanken er å kjøre vmware eller en annen virituell pc på denne maskinen og kjøre skolelinux server fra denne. Ettersom skolelinux styres fra webmin så kan jeg vel hente opp denne fra windows slik at vmware slipper å kjøre grafisk grensesnitt hele tiden og ta opp unødig kapasitet. Er det noen som har erfaring med dette og vet om det går? Har som sagt ikke greie på dette, men er nødt til å finne på noe... Er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp vmware mht nettverk slik at den blir synlig fra de andre maskinene. Ettersom maskinen i dag har fast IP så er vel port-forwarding et greit alternativ? Har vel også mulighet til å kjøre både server og arbeidsstasjon på samme maskin slik at serveren blir en av de 8 maskinene som står i internet-cafèen og at denne styres eksternt fra en annen maskin. (eller bommer jeg stygt nå?) Hvis det er noen som synes dette høres ut som en artig utfordring så er det bare å stikke innom Ungdomshuset i Halden... Jeg hadde vært veldig glad hvis det hadde vært noen som ville hjelpe meg direkte... Vi er en kommunal ungdomsklubb drevet frivillig av Røde Kors. Vi har ikke ubegrenset med midler, men jeg skulle da kunne ordne litt betaling... Noen tips om hva jeg kan gjøre? (eller ikke gjøre) All hjelp mottas med STOOOOOOR takk! Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Har satt opp skolelinux med vmware ofte før, ikke noe problem. Ha eget nettverkskort til dit du vil ha tynnklientene om det skal brukes og legg det inn. Om det er noe er det bare å spørre... Lenke til kommentar
tmelbye Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Har satt opp skolelinux med vmware ofte før, ikke noe problem. Ha eget nettverkskort til dit du vil ha tynnklientene om det skal brukes og legg det inn. Om det er noe er det bare å spørre... 7883086[/snapback] Jeg sitter å titter på siden til skoleinux, men lurer litt på hvor jeg finner fil/nettverkstjeneren... Har tynnklientserver, arbidsstasjon, tynnklinet, hjemmepc, men ikke noen fil/nettverksserver... Har ikke tenkt til å benytte tynnklienter enda ettersom de maskinene jeg har holder mål og har bra med hdd, ram og cpu. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hva skal da klientene kjøre? Tjener heter det du skal ha da, det er nettverk og fil-server. Ligger på den vanlige skolelinux-cd'n Lenke til kommentar
tmelbye Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Hva skal da klientene kjøre? Tjener heter det du skal ha da, det er nettverk og fil-server. Ligger på den vanlige skolelinux-cd'n 7883162[/snapback] Min feil.... Så ikke på CD'en, kun på hjemmesiden til skolelinux. Skal brenne ut CD nå snart, så får vi se hva som skjer... Den som prøver skal finne ut... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Skal sette opp skolelinux på en ungdomsklubb, men har ikke filla greie på linux. Har prøvd knoppix og er stort sett fornøyd med det jeg så... 7883058[/snapback] Først les sticky "Les dette før du spørr om hjelp" - Jeg har forsøkt å gjøre det til en veldig rask innføring i linux - og har fokusert særlig for windowsbrukere. Dette er en annen Windows->Linux guide. Skolelinux er Debian. Ubuntu har også en egen utgave av skolelinux. - Edubuntu. Jeg har en kraftig PC som jeg i dag bruker som "server" og til daglig bruk. Her kjøres blant annet musikk, videoredigering m.m. Av den grunn kan jeg ikke erstatte operativsystemet her med linux (så vidt meg bekjent).7883058[/snapback] 1. Kraftig PC : Det må jo bare være en fordel.2. Serverbruk : Ville foretrukket nesten enhver Linux utgave framfor noen Windows versjon. 3. Musikk : Null problem og fungerer langt bedre til dette enn f.eks. Windows Vista. 4. Videoredigering : Cinerella eller LiVES eller til og med Kino som tilbyr mye av det virtualdub gjør til windows, men til Linux. 5. m.m. - Hva er det? Tanken er å kjøre vmware eller en annen virituell pc på denne maskinen og kjøre skolelinux server fra denne. Ettersom skolelinux styres fra webmin så kan jeg vel hente opp denne fra windows slik at vmware slipper å kjøre grafisk grensesnitt hele tiden og ta opp unødig kapasitet. 7883058[/snapback] Hva slags oppsett har du egentlig tenkt deg? Tynnklientløsning med server på VMware? Ville ikke akkurat anbefalt det. Hva slags klient-PC'er er det du skal installere på? Maskinvare... Er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp vmware mht nettverk slik at den blir synlig fra de andre maskinene. Ettersom maskinen i dag har fast IP så er vel port-forwarding et greit alternativ?7883058[/snapback] Har ikke så mye erfaring med VMware, men andre virtaliseringsprogrammer pleier iallefall å opprette et emulert nettverkskort som du enten setter en manuell IP til eller får IP via DHCP. - Men hvordan dette vil fungere bak firewall i Windows, er jeg usikker på. Har vel også mulighet til å kjøre både server og arbeidsstasjon på samme maskin slik at serveren blir en av de 8 maskinene som står i internet-cafèen og at denne styres eksternt fra en annen maskin. (eller bommer jeg stygt nå?) 7883058[/snapback] Igjen, hva slags PC'er er det snakk om? Hvis maskinene er gode nok så er det ikke umulig å kjøre tynnklient og server på samme maskin. Men ikke noe jeg ville anbefalt... Noen tips om hva jeg kan gjøre? (eller ikke gjøre)7883058[/snapback] Hvorfor har du bestemt deg for akkurat skolelinux? Tips: 1. Linux klienter kan kjøres som klienter i et Windows-domain. - Men det fungerer også fint å bruke et lokalt brukeroppsett. - Installer SSH, så kan du fjernadministrere brukeroppsettet. 2. Hvorfor kjøre en tynnklient løsning i det heletatt? - Hvis du har tenkt å gjøre det da. Hvis maskinene er normalt gode kan du godt installere et eget desktop-miljø på hver av maskinene. 128MB-512MB RAM : xfce, 512MB+ RAM velg gnome eller kde. Treg prosessor tilsier også at du burde velge xfce. - Personlig synes jeg ikke xfce står mye tilbake grafisk iforhold til kde eller gnome. 3. Når du skal installere på så mange maskiner som dette kan det være en idé å lage et lokalt pakkelager.. 4. Sørg for at ting som å boote til CD ikke er mulig og at det er satt passord for å endre biosinstillinger. 5. Hvis du velger en eller annen ubuntu versjon så opprett en root bruker og sørg for at ingen brukere er sudo. - Slik at de ikke kan starte recovery-console og automatisk bli logget inn som root. Hvis du velger noe annet enn ubuntu også, så sørg for at dette ikke er mulig, for du vil ikke at brukerne skal kunne få root-tilgang på noen som helst måte. 6. Sjekk "Les her før du ber om hjelp" for å finne ut hvordan du setter opp web-TV i Linux. Det kan også være en idé å installere flash9, slik at brukerne kan se youtube o.l. 7. Shockwave 10 fungerer vistnok via wine og kan brukes i browsere som støtter activeX via wine, bl.a. konqueror/firefox. 8. Installer sun-java og ikke noe free-java alternativ. Sun sin java fungerer best. Hmm... kommer ikke på så mye mer i farten. Lykke til. Hva slags maskinvare du skal installere på er ganske vesentlig for å kunne komme med distrovalg tips eller tips til skrivebordsmiljø, m.m. Endret 6. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
tmelbye Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Oppsettet jeg prøver meg på er en mainserver og resten som workstation. Maskinene har 2 ghz prosessor, 256-512 ram, 40gb hdd. For å ikke få for mye ressursbruk på serveren velger jeg å kun bruke denne til filer og bruker-info. Forstått det slik at worksation har alle programmer lokalt slik at dette ikke belaster serveren unødig. Grunnen til at jeg har valgt skolelinux er primært fordi jeg har hørt mye positivt om det og fordi det inneholder det meste av det jeg trenger. At det skal være lett å sette opp er heller ikke noe minus... Regner med å bli sittende en stund å knote meg gjennom dette. Skal nok få det til før eller siden... Ellers takker jeg for alle tips og råd. Skal prøve litt mer på linux før jeg går over til det på hele "serveren". Bruker maskinen også opp mot hjemmekino så jeg får se hva jeg finner ut etter hvert. Problemet som mange nevner er jo drivere til en del hardware og at dette tar tid før kommer ut. Er mye på hovedmaskinen som er rimelig nytt.... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Problemet som mange nevner er jo drivere til en del hardware og at dette tar tid før kommer ut. Er mye på hovedmaskinen som er rimelig nytt....Tja, du kan jo se den artikkelen/bloggen jeg har linket til i signaturen for en sammenligning mellom Vista og Linux til Desktop... Når det gjelder drivere så tror jeg du vil bli overasket. Skolelinux er jo ikke bare basert på Debian, men det er Debian... Så jeg vil anbefale deg å primært gå for stable pakker og eventuelt bruke pakker fra testing kun hvis det er nødvendig å ha en nyere versjon enn det du finner i stable. - Unstable må du holde deg veldig langt unna. Iallefall siden det er en offentlige/café maskiner det er snakk om. Å ha brukerinfo på en server er ikke noe problem. - Og det kan godt være en av de 8 maskinene, så lenge den ikke blir slått av hele tiden. Tynnklientløsning er ikke å anbefale når maskinene er såpass gode som dette. Du kunne dessuten vurdert å anskaffe en noe dårligere maskin brukt eller noe som du kunne ha på i hele åpningstiden og bruke til server/ha brukerinfo på. Siden maskinene har kun 256-512MB ram ville jeg gått for xfce og laget et liten SWAP partisjon på rundt 1 til 1.5 GB Lenke til kommentar
comicz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Ville satset på dedisert server. Skolelinux stable blir fort i overkant gammelt. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvorfor ikke kjøre windows og bruke moonscape til å resette pc'ene når de blir trege? skjønner ikke hvorfor du absolutt skal over til linux? Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvorfor ikke kjøre windows og bruke moonscape til å resette pc'ene når de blir trege? skjønner ikke hvorfor du absolutt skal over til linux? 7890650[/snapback] Ref trådstarter: Vi er en kommunal ungdomsklubb drevet frivillig av Røde Kors. Vi har ikke ubegrenset med midler... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvorfor ikke kjøre windows og bruke moonscape til å resette pc'ene når de blir trege? skjønner ikke hvorfor du absolutt skal over til linux?7890650[/snapback] Haha, du fåreslår altså å velge et operativsystem som vil bli "tregt" og trenge "gjennoppretting" ved hjelp av et veldig lite brukt (130 000 PCer worldwide ifølge hjemmesiden) proprietært program som det ikke ville overaske meg om du var innvolvert i, kalt moonscape? - Og i tillegg må man betale for lisenser til både windows og moonscape... Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Regner med at det er OEM lisenser til windows på maskinene ? moonscape er et flott program, det brukes mye på skoler rundt om kring, akkurat til det behovet du snakker om.. altså man kan restore maskinene etter tid om de blir "klare". Jeg blir provosert over dette innlegge ditt. På en ungdomsklubb, hva skal maskinene brukes til? Jeg vil tro at en slik løsning som windows+moonscape vil fungere bra. Jeg sier ikke nødvendigvis ikke at det er et must å bruke moonscape, bare at det er det programmet jeg har mest erfaring med ved bruk av slike pc'er. Det eksisterer sikkert noen gratisprogram med de samme egenskapene. Det som er flott med slike program, er at man lager et "grunnimage" som man kan restore på hvilket som helst tidspunkt... men man kan også lagre filer man ønsker å beholde på områder man setter til å ikke bli fjernet. Man kan også velge å nullstille maskinen etter hver oppstart. Så hvis maskinene har windows oem lisens er utgiften på 0kr + moonscape lignende freeware.. Dermed sitter man igjen med en løsning der folkene skal bruke maskinene kan bruke et operativsystem de er vant til. Endret 8. februar 2007 av vargaz Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg blir provosert over dette innlegge ditt. På en ungdomsklubb, hva skal maskinene brukes til? På samme måte som vi blir provosert over Windowsforslag i et GNU/Linux-forum. GNU/Linux kan da utmerket godt brukes til alt Windows kan(unntaket er spill), men om de ikke har ubegrenset med penger og litt svak maskinvare så er det kanskje ikke det som er bruksområdet uansett? Dessuten vil en lettvektdistro fly på de maskinene sammenlignet med WinXP. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Skjønner ikke hva i helvette du har imot windows, du kan vel komme med et argument som holder mål? jeg er ingen windows fanboy, men jeg er heller ingen klipper i linux... hvert til sitt... På en ungdomsklubb må man vel påregne at det blir noe spilling? Iallefall er det slik med mine erfaringer. Forum > Programvare > GNU/Linux , trådstarter spør om hjelp, jeg prøver å gi hjelp, da trenger ikke du sitte å være frekk. Windows XP går greit på en 500mhz pc med 128mb minne. Hadde vært greit å vite hvilke maksiner som står på lokalet, så om vår kjære trådstarter hadde noe informasjon å komme med? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Ikke for å være frekk vargaz, men først sier du at du tror det blir en del spilling og så sier du at 500mhz og 128ram fungerer bra på XP. Joda, begge er vel rett, men spilling på en xp maskin med 128mb ram er vel ganske dødsdømt. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Skjønner ikke hva i helvette du har imot windows, du kan vel komme med et argument som holder mål? jeg er ingen windows fanboy, men jeg er heller ingen klipper i linux... hvert til sitt... På en ungdomsklubb må man vel påregne at det blir noe spilling? Iallefall er det slik med mine erfaringer. Har ikke sagt noe om at jeg har noe imot Windows, eller for GNU/Linux, jeg bare fortalte deg hvilket forum du er på. Jeg skal prøve dette en gang til: Spesifikasjonene duger neppe til noen spill. Du har heller ikke forklart hvorfor Windows+tredjepartsprogramvare er bedre enn GNU/Linux+dd. Forum > Programvare > GNU/Linux , trådstarter spør om hjelp, jeg prøver å gi hjelp, da trenger ikke du sitte å være frekk. Var ikke min hensikt å "være frekk", men jeg er litt nysjerrig på hva du mener med det. Først forklarte jeg deg hvorfor du fikk negative svar, og så forklarte jeg deg hvorfor noen kanskje mener GNU/Linux er et bedre valg. Windows XP går greit på en 500mhz pc med 128mb minne. Etter at AV er installert, og mens du har flere programmer oppe? Neppe. Jeg vet ikke hva du mener med greit da. Det booter og "fungerer", men xfce hadde vært mye lettere for maskinen. Hadde vært greit å vite hvilke maksiner som står på lokalet, så om vår kjære trådstarter hadde noe informasjon å komme med? 7897247[/snapback] Var det ikke noe sånt: Maskinene har 2 ghz prosessor, 256-512 ram, 40gb hdd. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 På det går windows xp godt, +av +3.parts programvare... Hvordan vil det bli med evnt. med spillingen da visst det er linux maskiner... forumet jeg er på.. er hardware.no / diskusjon.no ... greit nok jeg er på en linux del av forumet, men det er ingen kriminell handling å nevne windows... stort sett alle maskiner som blir kjøpt er det jo med en oem lisens, så lenge du ikke bestiller spesifikt uten... jeg kan tippe at det var med winXP på de maskinene. (offtopic, jeg har en 550mhz pc hjemme 192mb ram. kjører windows xp +AV... funker helt greit til surfing og småspill som Warcraft 3, starcraft, Diablo 2 osv.) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 På det går windows xp godt, +av +3.parts programvare... Hvordan vil det bli med evnt. med spillingen da visst det er linux maskiner... forumet jeg er på.. er hardware.no / diskusjon.no ... greit nok jeg er på en linux del av forumet, men det er ingen kriminell handling å nevne windows... stort sett alle maskiner som blir kjøpt er det jo med en oem lisens, så lenge du ikke bestiller spesifikt uten... jeg kan tippe at det var med winXP på de maskinene. 7898244[/snapback] Hvis du kjøper en maskin som det følger med OEM lisens av Windows på, så kan du nekte å godta lisensen og kreve pengene tilbake. Dvs for XP home ~ 800kr pr maskin, for XP PRO ~ 1200kr pr maskin? * 8 = omtrent 9600kr for PRO eller 6400kr for Home. (offtopic, jeg har en 550mhz pc hjemme 192mb ram. kjører windows xp +AV... funker helt greit til surfing og småspill som Warcraft 3, starcraft, Diablo 2 osv.)7898244[/snapback] Alle disse spillene du nevner her fungerer da inderlig så godt som perfekt via wine. Dessuten finnes det mange native spill for Linux også, så jeg tror ikke det heller ville bli et stort problem. - Se linker i signaturen min for mer om spill for Linux. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Når en maskin blir solgt med oem lisens er det ikke slik at man kan kreve pengene tilbake. Visst det er slik, forklar meg hvordan så skal jeg dra å gjøre det med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå