jvc1986 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Noen som kan bekrefte det jeg tror om at man må betale mva på varer over 200,- selv om disse er handlet fra privatpersoner på ebay? (utenom hvis det merkes gave, med de ulemper det medfører) Har kikket på endel fastobjektiver der som er ganske mye rimligere enn hva de selges for brukt her hjemme, men vil bare ha bekreftet/avkreftet om jeg må regne med mva eller ikke. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Noen som kan bekrefte det jeg tror om at man må betale mva på varer over 200,- selv om disse er handlet fra privatpersoner på ebay? (utenom hvis det merkes gave, med de ulemper det medfører)Har kikket på endel fastobjektiver der som er ganske mye rimligere enn hva de selges for brukt her hjemme, men vil bare ha bekreftet/avkreftet om jeg må regne med mva eller ikke. 7882897[/snapback] Moms må betales for varer som koster mer enn 200,- Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Om du OG selger skal følge foreskriften til punkt og prikke, stemmer det ja. I praksis er det nok ikke alltid slik. Kjøper du fra privatperson, merker de fleste gladelig som gave på pakken. Da er grensen 1000,- (ca $150) i stedet for 200,- før du må ut med mva. Er du fortsatt ikke fornøyd, skriver de fleste selgere på den verdien du ber om, som fortollingsverdi på pakken ($150 er jo en fin sum i så måte). (med tanke på et evt forsikringsoppgjør, får du kun tilbake denne summen - det kan være verd å merke seg) Endret 6. februar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Er du fortsatt ikke fornøyd, skriver de fleste selgere på den verdien du ber om, som fortollingsverdi på pakken ($150 er jo en fin sum i så måte). (med tanke på et evt forsikringsoppgjør, får du kun tilbake denne summen - det kan være verd å merke seg) Er du sikkert på at fortollingsverdien avgjør hvor stor forsikringsutbetaling blir? Selv har jeg kjøpt varer fra Hong Kong hvor en i tillegg til kjøpesum og frakt, kan velge å betale en 100-lapp i forsikring. Skulle noe skje med en slik sending, vil jeg anta at mottaker fullt ut får erstattet varen - uavhenging av hva som måtte stå på pakken mtp verdi. Er varen derimot uforsikret, har befrakter et ansvar. I slike tilfeller stemmer det nok at fortollingsverdi er utgangspunktet for forsikringsutbetaling. Uansett, risikoen for transportskade er nok minimal. Har i de senere år importert et større antall pakker, både av høy og lav verdi, uten problemer av noe slag Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Er du sikkert på at fortollingsverdien avgjør hvor stor forsikringsutbetaling blir? Hos USPS er det i alle fall slik - i følge det jeg er blitt fortalt av selgerene som nevner dette i alle fall. Det høres jo fornuftig ut at en ikke får igjen mye mer enn pakken er tolldeklarert for, så jeg har aldri gidda å forsøke å 'motbevise' eller dobbeltsjekke dette. (?) Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Synes det generellt er uheldig med oppfordringer/ informasjon om hvordan man omgår loven. I tillegg finnes det sikkert mange i tollvesenet som er interessert i foto, og som leser disse sidene. Dermed kan man få en innstramming som er værre enn de reglene man har idag, og det gagner ingen. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Synes det generellt er uheldig med oppfordringer/ informasjon om hvordan man omgår loven.7883303[/snapback] Her bør en også ta med i betraktningen at dagens momsregler gir særdeler urimelige betingelser ved kjøp av brukt utstyr fra utlandet. Da er det som regel betalt "moms" (VAT, "sales tax" etc.) da utstyret var nytt, og så skal det betales skatt enda en gang når det selges brukt over landegrensene. Man bryter kanskje loven, men så lenge det dreier seg om brukt utstyr, er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet om man unnlater å betale moms. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Synes det generellt er uheldig med oppfordringer/ informasjon om hvordan man omgår loven. I tillegg finnes det sikkert mange i tollvesenet som er interessert i foto, og som leser disse sidene. Dermed kan man få en innstramming som er værre enn de reglene man har idag, og det gagner ingen. 7883303[/snapback] For så vidt enig, men denne type diskusjoner går igjen i mange fora. Det at ola dunk forsøker å unndra avgifter på forskjellige måter, er "gammal nytt" for Tollvesenet. Reglene pr. i dag er klare og strenge, men denne type"kontroll" prioriteres lavt av myndighetene. En innskjerpning av dagens regelverk er utopi så lenge mange politikere ønsker å gå motsatt vei - f.eks ved å heve 200 kr. grensen til kr. 1000,-. Lenke til kommentar
rontonic Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 En innskjerpning av dagens regelverk er utopi så lenge mange politikere ønsker å gå motsatt vei - f.eks ved å heve 200 kr. grensen til kr. 1000,-. 7883689[/snapback] Hevingen av tollgrensen var et av de rød/grønnes valgflesk, som de selvfølgelig gikk bort fra etter de ble valgt. Så har ikke noe tro på at det skjer i nærmeste fremtid/ eller er stort ønske om dette på stortinget. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 En innskjerpning av dagens regelverk er utopi så lenge mange politikere ønsker å gå motsatt vei - f.eks ved å heve 200 kr. grensen til kr. 1000,-. Dette var kun valgflesk. Ingen i regjeringen diskuterer dette seriøst idag. Er ikke uenig i at dagens regler er stivbente, og at ihvertfall brukt utstyr burde undras moms. Men tingen er at hvis få undrar moms på denne måten, skjer det ikke noe. Hvis "alle" gjør det, blir det forandring, og kjenner jeg våre politikere rett, blir det ihvertfall ikke en oppmykning. Og at det diskuteres rundt på andre fora, gjør det ikke noe bedre. Vi har masse eksempler på at en av Akersgatas aviser sakser slikt stoff, skriver et stykke om hvordan man lett kan snyte moms, og samtidig ringer en eller annen statsråd og spør: Hva skal dere gjøre med dette? Dermed er saken startet, og resultatet kan bli f.eks. 200kr. grense på gaver også. Og etterpå kan samme avis skrive om de "grådige" politikerne, selv om de selv er grunnen til at saken kom opp på politikernes bord. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Alt er mulig - også en skjerping av dagens regelverk, men jeg tror det ikke.. Nesten all vareimport håndteres i dag av "private" så som DHL, UPS, Fedex, Posten Norge m.m. De leverer "fort og gale" og varene er ikke fysisk innom Tollvesenet i det hele tatt. Tollvesenet kan selvfølgelig skjerpe kontrollen, men har ikke ressurser til dette. Det er lite som tyder på styrking av denne etaten så lenge det offentlige bygges ned som vi ser i dag. Dessverre, må vi vel si, når man tenker på narkosmugling o.l. Sorry, litt off-topic Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Blir pakken stoppet i tollen, kontrollert og tollerne finner den lave verdien mistenkelig, kan de kreve bevis fra deg på at varen er kjøpt for påskrevet sum. Kan bevises med f.eks bankutskrift, faktura eller lignende. Får de ikke dette beviset, er det ikke sikkert at du noen gang mottar varen. Jeg kjøpte noen DVD'er over Ebay en gang. Tollerne trodde ikke på påskrevet vareverdi. Jeg husker ikke akkurat ordlyden i brevet, men hvis jeg ikke kunne bevise at påskrevet vareverdi var riktig, så forsto jeg det slik at varen ikke ville bli sendt videre til meg. Heldigvis var ikke dette et forsøk på å omgå reglene, så jeg hadde faktura som jeg sendte tollvesenet, og noen dager etter mottok jeg DVD'ene. Jeg anbefaler aldri denne typen svindel. Kan til og med være straffbart å oppfordre til det/fortelle hvordan man gjør det, da det strider mot norsk lov. Du mister samtidig alle norske rettigheter med fem års reklamasjonsrett, og får i beste fall et års verdensgaranti om du er heldig. Og skulle varen bli borte eller skadet på veien, så får du kun igjen påskrevet verdi. Opp til den enkelte om man vil ta sjansen eller ikke. Jeg gjør det ikke. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) I prinsippet enig med Afseth. Tollvesenet har sterke kontrollhjemler og har ikke store problemer med å finne reell verdi på D200 huset du har kjøpt på Ebay og som avsender har deklarert med USD 150,- i verdi. Det skal ikke store datakunnskapene til for å finne ut prisnivået på hvilken som helst vare. I tillegg drifter etaten Valutaregisteret hvor de aller fleste utenlandske transaksjoner registreres. Så er du uheldig, kan du gå på en smell, dvs risikere å betale ordinære avgifter. For ordens skyld oppfordrer jeg ikke noen til "svindel" som Afseth kaller det. Det tryggeste er selvfølgelig å kjøpe lokalt, ingen tvil om det. Samtidig er prisdifferansen mellom Norge og USA/HK stor, så jeg skjønner godt at folk prøver seg, til tross for at vi har "verdens beste" forbruker rettigheter Endret 6. februar 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Takk for alle svarene:D I mitt tilfelle gjelder det et objektiv til ca 20$ (+30$ i frakt) (hvis jeg vinner da, tviler egentlig) og såvidt jeg vet skal ikke frakten medregnes, så da kommer jeg jo uansett under 200,- (eller 1000,- som gave). Men en annen ting, hvordan funker PayPal? jeg har lagt inn mastercardet der, og venter på en kode som kommer på kontoutskriften. Er det slik at jeg velger "send money" og bare skriver inn en epost adresse så trekkes pengene fra master cardet? er det SÅ enkelt? Lenke til kommentar
buitre Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Takk for alle svarene:D I mitt tilfelle gjelder det et objektiv til ca 20$ (+30$ i frakt) (hvis jeg vinner da, tviler egentlig) og såvidt jeg vet skal ikke frakten medregnes, så da kommer jeg jo uansett under 200,- (eller 1000,- som gave). Men en annen ting, hvordan funker PayPal? jeg har lagt inn mastercardet der, og venter på en kode som kommer på kontoutskriften. Er det slik at jeg velger "send money" og bare skriver inn en epost adresse så trekkes pengene fra master cardet? er det SÅ enkelt? 7894324[/snapback] Frakt medregnes i prisen, så du er over 300kroner... Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Takk for alle svarene:D I mitt tilfelle gjelder det et objektiv til ca 20$ (+30$ i frakt) (hvis jeg vinner da, tviler egentlig) og såvidt jeg vet skal ikke frakten medregnes, så da kommer jeg jo uansett under 200,- (eller 1000,- som gave). Men en annen ting, hvordan funker PayPal? jeg har lagt inn mastercardet der, og venter på en kode som kommer på kontoutskriften. Er det slik at jeg velger "send money" og bare skriver inn en epost adresse så trekkes pengene fra master cardet? er det SÅ enkelt? 7894324[/snapback] Frakt medregnes i prisen, så du er over 300kroner... 7894734[/snapback] Nei, det gjør den ikke. Koster varen under 200 slipper du moms. Koster varen over 200 skal det beregnes moms av varen + frakt. Lenke til kommentar
flyby Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Et alternativ som ikke er nevnt her er å få varene sendt Poste Restante til en postcentral i Sverige! Bor man i rimelig nærhet til våre svenske venner kan man jo foreta en ørliten Harry tur og hente ut varene! Toll og moms blir jo seff tilfeldigvis glemt når man nærmer seg grensen Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Et alternativ som ikke er nevnt her er å få varene sendt Poste Restante til en postcentral i Sverige!Bor man i rimelig nærhet til våre svenske venner kan man jo foreta en ørliten Harry tur og hente ut varene! Toll og moms blir jo seff tilfeldigvis glemt når man nærmer seg grensen 7895254[/snapback] Tollfritt innen EU området. Hvordan svenske tollregler er vet jeg ikke, men jeg regner med at om du bestiller varer fra f.eks. Hong Kong betaler du toll på varer inn til Sverige. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Tollfritt innen EU området.Hvordan svenske tollregler er vet jeg ikke, men jeg regner med at om du bestiller varer fra f.eks. Hong Kong betaler du toll på varer inn til Sverige. Sverige har omtrent samme regler (bortsett fra at de i tillegg har noen % toll på optikk) som i Norge når det sendingen kommer fra et land utenfor EU. Innad i EU går det toll/ momsfritt for Sverige. Dvs momsen betales i det landet man kjøper varen (innen EU). Det blir litt å spare i forhold til Norge, men ikke så mye (forskjellen mellom 17.5% og 25% moms litt avhengig av hvilket land man kjøper fra). For de som har lyst å lese litt selv ang. svenske regler: http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/BD30...pa_internet.pdf Endret 8. februar 2007 av birk88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå