Gå til innhold

Importere PS3 fra Japan/Nord-amerika

Nimrad

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å importere PS3 fra utlandet et sted. Det jeg egentlig lurer på er hvor i Japan/USA man kan bestille PS3 for max $600. Jeg finner ikke så mange som sender til Norge. Det må også være en butikk hvor jeg har mulighet for å få dem til å senke prisen sånn at det ikke blir så mye moms å betale.

Et annet spørsmål jeg har, hva skjer om de setter prisen til f.eks. $20 og tollvesenet åpner pakken og ser en PS3 inni? Kan det skje noe? Og i så fall hvem har skylden, butikken eller meg?

Takker for svar

PS: Vet at det finnes lignende tråder og jeg har lest gjennom de fleste, men fant ikke svar på det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke si noe om import av PS3 konkret, men jeg kan nevne noen av mine erfaringer med import (til eget bruk) av radiostyrte biler.

Du kan alltids bruke eBay, men det er jo ikke det samme som en butikk. Du må være nøye med å kjøpe fra en bruker som har mange gode tilbakemeldinger. Hvis man handler igjennom eBay lønner det seg å bruke Paypal til betalingen. Da vil du ha større sjansje for å få igjen pengene dine hvis selgeren prøver å svindle deg.

Bruk alltid den dyreste/raskeste fraktmetoden. Min erfaring er at pakker som reiser verden rundt på 4-5dager går fortere igjennom tollen og har kanskje mindere sjansje for å bli nøye kontrolert. I tillegg får du et sporingsnummer så du selv kan følge med. Jeg har selv motatt rundt 6-7 pakker med RC biler og alle sammen ble sendt med raskest mulig fraktmetode og alle gikk glatt igjennom tollen.

Når det gjelder verdien på pakken så må man huske på at pakken ikke er forsikret for mer enn verdien som er på skrevet. Så hvis selgeren merker din PS3 pakke med $20 så får du ikke mer igjen enn $20 hvis pakken skulle bli borte underveis og det hender at pakker forsvinner på veien. En bedere løsning kan være å be de merke den som gave. Da er nemlig grensen 1000NOK og du har dermed sikret deg litt bedere hvis pakken forsvinner. Det er også viktig at ikke kviteringen ligger inne i pakken ellers kan tollvesenet lett se den opprinnelige verdien.

Man kan også droppe hele gaveopplegget og sette en verdi på pakken som gir deg litt igjen hvis den skulle bli borte, men alikevel ikke koster deg allverden å betale moms for.

Uansett så er det en risiko for at pakken kan bli borte eller at du må betale moms alikevel. Og de dagene som går fra pakken er sendt til du mottar den kan være veldig nervepirrende.

Lenke til kommentar

Kjøp på EBAY.

Jeg betalte 4700 ink moms og frakt. (momsfritt)

Få avsender til å skrive value 99 dollar på pakken.

Momsgrensa for pakker fra utlandet er på 1000 kroner hvis det kommer som gave og fra privatperson.

Kjøper du på ebay kommer det fra privatperson.

Du kan godt skrive 150 dollar også.

Iverste fall blir det bare par hundre i toll, men mye lurere å skrive 150 dollar enn 20 dollar. Skriver du 20 dollar er muligheten for å bli "tatt" mye større.

Det tok ca 48 timer fra pakken ble sendt til jeg hadde den på døra.

Få han til å sende med EMS, så kommer pakka på posten om du ikke er hjemme når de leverer.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte hd dvd addon fra www.videogamesplus.ca og de sender umerket pakke. Den gikk rett hjem den uten noe moms. Har også vært i kontakt med ebay selgere (Cyber japan) som sier at de sender den med den summen jeg ønsker på pakken.

Hvis du vil være helt safe så kan du kjøpe fra www.dvdboxoffice.com der du kan få ps3 60gb med ekstra kontroller og cod3 for ca 6000 med DHL levert på døren og inkludert moms. Sparer sikkert en snau tusing på det også. Jeg har kjøpt cube og psp fra dvdboxoffice og de er solide om ikke så kjappe. Men som sagt der i gården setter de verdien av varen utenpå pakken når de sender med DHL. Spill derimot går rett igjennom uten moms. Har kjøpt spill derfra siden 2001.

Tror at jeg kommer til å satse på ebay for ps3.

Lenke til kommentar
Hvordan betaler man toll da? om man bestiller en pakke til 1000 kr, og det blir 250 i moms, hvordan betales det da? betaler man bare det ekstra med en gang?

7884213[/snapback]

tollen kommer i en egen rekning etterpå. Var ivertfall slik når jeg kjøpte PSP. Fikk ei ikke så kul rekning på 800,- etterpå.

Lenke til kommentar

Altså, skal ikke fraråde noen til å importere... har gjort det selv på andre ting.. noe har blitt tatt av tollerne, mens andre ting har sluppet igjennom... omtrent som 3 rette i lotto!

Men på en såpass ny og dyr hardware som en PS3 ville jeg heller betalt den tusenlappen ekstra når den kommer hit til landet og få rettigheter som reklamasjon!

Kan fort bli en dyr maskin ellers...

Lenke til kommentar
Altså, skal ikke fraråde noen til å importere... har gjort det selv på andre ting.. noe har blitt tatt av tollerne, mens andre ting har sluppet igjennom... omtrent som 3 rette i lotto!

Men på en såpass ny og dyr hardware som en PS3 ville jeg heller betalt den tusenlappen ekstra når den kommer hit til landet og få rettigheter som reklamasjon!

Kan fort bli en dyr maskin ellers...

7884806[/snapback]

pluss at du kan spille dine gamle PS2 spill og se blue ray filmer som er soneindelt i fremtiden.

Flere grunner til å vente en måned ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
så tritt, men får man en regning, eller bare trekkes det fra kortet?

7884249[/snapback]

kommer i posten en uke eller noe etter du fikk produktet.

7884301[/snapback]

De to gangen jeg har impotert(DS og psp) kom regninge mye senere enn det. Første gangen kom den faktisk over 2 måneder etter jeg hadde fått pakken av DHL. Jeg trodde ærlig talt etter noen uker jeg slapp tollen, men den kom altså til slutt...

Sony har ikke worldwide garanti?

7885223[/snapback]

Har hørt noen historier fra forumet her om folk som har kjøpt psp i asia som ble ødelagt, og hvor Sony her i norge ikke ville reparere uten et saftig gebyr...

Endret av qoutor
Lenke til kommentar

Huff, jeg er så veldig fristet til å kjøpe fra ebay jeg også :S Jeg tror jeg gjør det, og satser hardt på at jeg slipper tollen xD

Vil ikke se for meg å betale mva på en ps3 til $700

Jeg var forresten i kontakt med en selger fra ebay for noen timer siden, han sendte kun med DHL, de skulle fader meg ha $198 for å sende en ps3. Gjør folk virkelig dette?

1200 NOK for å sende en pakke fra usa til norge - nei takk

Lenke til kommentar

Satset på å importere en PS3 selv fra utlandet, men fant ut at personene som forhåndsbestilte PS3 for lenge siden får den for den prisen den ble oppgit da, i mitt tilfellet 5 489,-. Garanti og greier i order osv. Så venter til 23 mars jeg. :yes:

Får vel uansett ikke game online med PS3 som er importert fra utlandet eller hur? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...