Gå til innhold

Raid? Men er usikker..

Durac

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter da med 3 disker.. og vil gjerne sette disse i raid! Men hva kan jeg velge da? raid5 er vell bra? men egner seg ikke til kun 3 disker?

Og hva slags utstyr/programmer trenger jeg?

Mine hardisker er; Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ, Western Digital Caviar 400GB SATA 16MB 7200RPM og Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM MaxLine Plus III 16Mb cache, 7V250F0

Jeg vet heller ikke om det er mulig å sette disse hardiskene i RAID.

takk for svar! :)

Mvh Durac^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg sitter da med 3 disker.. og vil gjerne sette disse i raid! Men hva kan jeg velge da? raid5 er vell bra? men egner seg ikke til kun 3 disker?

Og hva slags utstyr/programmer trenger jeg?

Mine hardisker er; Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ, Western Digital Caviar 400GB SATA 16MB 7200RPM og Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM MaxLine Plus III 16Mb cache, 7V250F0

Jeg vet heller ikke om det er mulig å sette disse hardiskene i RAID.

takk for svar!  :)

Mvh Durac^

7882788[/snapback]

Det er mulig å sette dem i RAID. Men ikke anbefalt.

Du bør ha mest mulig like disker, når du setter opp RAID.

(Unntaket er JBOD.)

Dette er for at du skal få best mulig ytelse og utnyttelse av kapasitet.

Hvis du setter opp 200GB + 250 GB i RAID-0 eller 1, vil du bare få brukt 200GB av 250GB-disken.

Ytelsen i RAID-5 kan være dårligere med 3 disker enn med 2 disker i RAID-0.

(Avhenger av kontroller)

Med 4 disker skal det gå greit. RAID-5 er sikrere enn RAID-0.

Oppsummering:

Hvis du ikke vil bruke penger på å kjøpe inn flere disker, er det nok lite å hente på RAID her.

Hvis du absolutt "må ha" RAID, sjekk hvilket hovedkort du har og hva det støtter av RAID-nivå. Evt. post navnet på kortet her.

Du trenger ingen software bortsett fra drivere, som du bør finne på siden til produsent av hovedkort.

Lenke til kommentar

Hovedkort: MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Edit; slik jeg har forstått det, så har raid5, f.eks 3 disker. Der den ene av dem lager et filsystem eller noe.. sånn at viss den ene ryker så setter man bare inn en ny en så blir den skrevet opp igjen nøyaktig slik den var?

så viss man har 3 250G disker, så får man ivertfall brukt 500 av dem?

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Hovedkort: MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X  ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Edit; slik jeg har forstått det, så har raid5, f.eks 3 disker. Der den ene av dem lager et filsystem eller noe.. sånn at viss den ene ryker så setter man bare inn en ny en så blir den skrevet opp igjen nøyaktig slik den var?

så viss man har 3 250G disker, så får man ivergfall brukt 500 av dem?

7883016[/snapback]

Enkelt sagt så får du i RAID-5 : (antall disker - 1)*størrelse minste disk = kapasitet.

Med 3x250GB blir det 2x250= 500GB.

Resten av plassen brukes til data for gjenoppretting.

Hvis en disk ryker, kan data gjenopprettes.

Du kan vurdere disker som er spesielt laget for RAID.

WD Raid Edition f.eks.

Lenke til kommentar

Å sette desse tre diskene i raid er bortkasta lagrningsplass

Med Raid 5 vil tilgjengeleg lagringsplass bli på 400GB (2x200GB + 1 spare)

Når ein setter disker i raid så blir det X gonger med den minste disken -1

Så fordelen er å ha like disker for å sette opp ei raidløysning.

Eg kjører to raid 5 på serveren min

3x200GB og 4x320GB, desse gir henholdsvis 400GB og 960GB

Alternativt er det mulig å sette det opp i ein JSOD (just a bunch of disks), men problemet her er at ein ikkje har sikkerheiten ein sparedisk gjer. ryk ein disk så er det usikkert kor mykje som kan reddes (dog er det mindre risikabelt enn raid 0

Lenke til kommentar

et vellykket RAID består av så like disker som mulig. Det anbefales at de er identiske. Hvis det er lagring av data du vil sikre, så er RAID1+0 tingen. Om du skal få raskere disker og beholde lagringsplassen din, så er det RAID0 som er tingen.

Har du ikke like disker, vil den minste disken bli gjeldende for hvor stor plass du har. Dvs 1 stk 160GB disk og 2stk 250 gb vil da i praksis bli 3 sk 160gb disker.

Wiki RAID

Lenke til kommentar
Hmm, hvordan setter man opp en JSOD da? Dette er bare mest for å teste det, så kanskje skal jeg gå over til 3 raptor disker av den beste kvaliteten og sette opp et RAID5  :)

7883127[/snapback]

Hvis du har mulighet for det, setter du opp 2 raptor i RAID-0, og så bruker du dem bare til OS og programmer.

JBOD er usikkert og gir ikke bedre ytelse. Du samler bare plassen på diskene til en disk.

Bortkastet å sette opp 3 Raptor i RAID-5.

Sett heller opp 2 RAID-arrays.

Hvor du bruker billigere disker til RAID-5, og raptor til RAID-0.

Lenke til kommentar

Raid 5 er mest "effektive" lagringsraidet (med større antal disker så går ein over til raid 6)

3 raptorer i raid 5 er mildt sagt bortkasta. I tillegg trenger du ein god harfwarekontroller då windows vil ikkje godta å ha systemdisken som softwareraid.

om ein skal ha den "ultimate" hastigheiten så er det heller å kjøre 2 raptorer og to vanlige 200GB i raid 0+1 (10) Der raptorene striper kvarandre og så blir dataene speila over på dei "treige" 200GBene. ultimate løysninga iforhold til effektivitet og sikkerheit, men ein bruker då 4 disker til å realisere 300GB.

ikkje akkurat ein billig løysning.

I tillegg kjem jo prisen for å ha ein sikkeleg kontroller som er hardware og ikkje soiftware-basert, dette er fort 2000,- i tillegg.

Lenke til kommentar
Raid 5 er mest "effektive" lagringsraidet (med større antal disker så går ein over til raid 6)

3 raptorer i raid 5 er mildt sagt bortkasta. I tillegg trenger du ein god harfwarekontroller då windows vil ikkje godta å ha systemdisken som softwareraid.

om ein skal ha den "ultimate" hastigheiten så er det heller å kjøre 2 raptorer og to vanlige 200GB i raid 0+1 (10) Der raptorene striper kvarandre og så blir dataene speila over på dei "treige" 200GBene. ultimate løysninga iforhold til effektivitet og sikkerheit, men ein bruker då 4 disker til å realisere 300GB.

ikkje akkurat ein billig løysning.

I tillegg kjem jo prisen for å ha ein sikkeleg kontroller som er hardware og ikkje soiftware-basert, dette er fort 2000,- i tillegg.

7883171[/snapback]

Det blir forferdelig mange disker av dette.. :)

Hvis du vil ha et raskest mulig system, bør du ha minst 1 ekstra disk i tillegg til de 4.

Å flytte data rundt på de samme diskene tar tid.

Samme problem når du har flere programmer som bruker samme harddisker.

1 ekstra data-disk eller et RAID-array er nok å foretrekke.

Sett opp en filserver til å ta backup på og så bare 2xraptor i RAID-0 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...