hallgeirl Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hei. Jeg driver på siste halvåret med almennfag påbygning for å få generell studiekompetanse+2/3MX & 2FY, for søking inn på høgskoler til høsten. Jeg har allerede fagbrev i IKT driftsfag, og har vært interessert i det meste som har med datamaskiner å gjøre siden så lenge jeg kan huske, så jeg ønsker å gå videre den veien, for å si det slik. Men så er det tid for valg av både linje og skole. Etter det jeg har forstått, er det 3 forskjellige studier som kan være det rette for meg: - Ingeniør, data (Kun 3-årig bachelor om jeg har forstått det rett) - Informatikk - Datateknikk (både 3 og 5-årige alternativer, eller kun 5-årig master?) Så det jeg lurer på er: Hva er hovedforskjellen mellom disse 3 studiene? Hvilke alternativer har man etter man har fullført f.eks. ingeniør, data-kurset? Finnes det muligheter for å fortsette i 2 år til for å få en mastergrad? Og et siste spørsmål (mest erfaringsmessig vil jeg tro): Er det noen høgskoler dere virkelig kan anbefale på et av de 3 studiene? Jeg bor ca. 40 minutter fra høgskolen i Gjøvik. Men om det er noen betydelig bedre alternativer, så vil jeg jo gjerne prøve på det. Jeg håper jeg kan få litt hjelp her, takk på forhånd! Lenke til kommentar
Datajenta Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hei, Skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Ingeniør: 3-årig utdannelse som tas på høyskole. Het egentlig "høyskoleingeniør" tidligere, men kalles nå ingeniør, mens sivilingeniør het kun ingeniør tidligere. Etter fullført ingeniørutdannelse kan man søke, med grunnlag i de karakterene du har fått på høyskolen, på et universitet for å bygge på til sivilingeniør. Da må du ta 2 år på universitet. Jeg vet at i hvertfall NTNU tilbyr dette. Informatikk: Mer rendyrka "data" etter som jeg har forstått. I motsetning til ingeniør og sivilingeniør starter man mer rett på datafagene, men får ikke den samme dybden i matte og fysikk. Man kan både ta bachelor og master i informatikk. Datateknikk: Jeg regner med at du tenker på sivilingeniørstudiet når du refererer til datateknikk. Siv.ing-studiet er kun 5-årig. Man kan altså ikke "hoppe av" med en bachelor eller noe etter 3 år. Det kan hende det finnes andre studier som heter datateknikk, men de kjenner jeg ikke til. Så: ja man kan ta 2-årig master etter ingeniørstudet i data, og da bli "sivilingeniør", eller du kan starte rett på siv.ing studiet. Fordelen med å starte rett på er at man kommer mer inn i universitetsmiljøet og får flere kontakter og venner der. Fordelen med å starte på ingeniør er at man kan kan være ferdig etter 3 år hvis man ønsker det. Selv kan jeg absolutt anbefale NTNU når det gjelder siv.ing studiet i datateknikk (på tide å komme seg litt bort fra Gjøvik??). Ellers kan du søke litt rundt. Lykke til:) Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Takk for gode svar! Mye nyttig info for meg. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg 100% men jeg har ihvertfall kommet ett steg videre i bestemmelsen. Om jeg får spørre ett spørsmål til - hva er hovedforskjellen mellom datateknikk og dataingeniør, slik bortsett ifra at i ingeniør så kan man klare seg med 3 år (om det er ønskelig)? Er det hovedsaklig det samme, eller er det noen vesentlige forskjeller i innholdet i studiene? Lenke til kommentar
Datajenta Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det er nok flere teoretiske fag og mer obligatorisk matematikk på siving datateknikk. Det er også litt mer tverrfaglighet på universitetet og vektlegging av teknologiledelse o.l. I tillegg innebærer jo sivingstudiet i datateknikk at man skriver en masterppgave. Jeg vil si at et valg melom disse bør baseres litt på hvilke muligheter du har lyst til å ha etter fullførte studier. Dersom du synes det er viktig å ha flere muligheter innenfor både faglig retning og karrieremessig bør du vurdere siving datateknikk. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Takk atter en gang. Vanskelig valg det der... spesielt med tanke på at det er snakk om 3-5 år Uansett, har blitt en god del klokere selv om jeg i skrivende øyeblikk ikke har fått bestemt meg 100%, bortsett ifra at det står mellom datateknikk og ingeniør. Igjen, takk for god hjelp det har hjulpet meg en del på vei Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Informatikk: Mer rendyrka "data" etter som jeg har forstått. I motsetning til ingeniør og sivilingeniør starter man mer rett på datafagene, men får ikke den samme dybden i matte og fysikk. Man kan både ta bachelor og master i informatikk. Dette varierer nok litt, men jeg kan svare for Bachelor Informatikk NTNU som jeg har i alle fall. Det meste du skriver er riktig, men den største forskjellen er nok valgfriheten. Ila. de tre årene har du tilsammen 60 sp. med fullstendig valgfrie emner. Altså du kan velge IT, matematikk, Swahili, Gresk, økonomi osv. Dette gir brede muligheter for å gi spennende faglige kombinasjoner, men også muligheten til å lage deg en komplett ubrukelig grad selvsagt :-) Sånn helt subjektivt vil jeg selvsagt anbefale deg å dra til Trondheim -Norges beste studentby- som har meget gode linjer både for ingeniør, sivilingeniør og informatikk. :-) Lenke til kommentar
Datajenta Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Det er sant ja, man får mere valgfrihet på informatikk. På siving er det en pakke med fag man må ta, og det er ikke før i 4. klasse ofte at det er mye valgfrihet, da også med restriksjoner. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Jeg tror jeg begynner å komme litt nærmere en endelig avgjørelse. Jeg regner med å prøve å søke på datateknikk på NTNU på førstevalg. Det har egentlig vært i tankene en stund, så regner med jeg går for det. I tilfelle jeg ikke kommer inn (noe som er fullt mulig.. ) så regner jeg med å sette dataingeniør (3-årig) på høgskolen i Sør-trøndelag som andrevalg. Antar jeg rett om jeg antar at jeg etter de 3 årene på høgskole (om jeg ikke kommer inn på NTNU), kan da gå videre på datateknikk 2-årig master på NTNU? (Som i, var det dette studiet du mente når du pratet om at jeg kan gå videre etter data ing., Datajenta?) Igjen takk for all hjelp, begge som har svart... dette er en rimelig stor avgjørelse for meg (siden det omhandler å flytte et halvt Norge unna, og mest av alt, 3-5 år av livet mitt ), så jeg setter stor pris på all informasjon som kan "dytte" meg i riktig retning . Endret 11. februar 2007 av ZiggWarth Lenke til kommentar
whom Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Heyhey. Et viktig valg som jeg vil stå ovenfor innen et år. (IKT nå) Har også begynt å kikke litt rundt og kommet fram til at noe alá informatikk burde passe meg bra. Ekstra bra at dette studiet ikke krever annet en studiekompetansen. Matte liker jeg dårlig, så vil helst slippe å ta noe utover 1MY matten jeg har Så er det. Men da lurte jeg på; er linjen "IT og informasjonssystemer" og informatikk den samme? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Antar jeg rett om jeg antar at jeg etter de 3 årene på høgskole (om jeg ikke kommer inn på NTNU), kan da gå videre på datateknikk 2-årig master på NTNU? Hvis du har gode nok karakterer til å komme inn så kan du det. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Antar jeg rett om jeg antar at jeg etter de 3 årene på høgskole (om jeg ikke kommer inn på NTNU), kan da gå videre på datateknikk 2-årig master på NTNU? Hvis du har gode nok karakterer til å komme inn så kan du det. 7925170[/snapback] Takk. Lenke til kommentar
Datajenta Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Antar jeg rett om jeg antar at jeg etter de 3 årene på høgskole (om jeg ikke kommer inn på NTNU), kan da gå videre på datateknikk 2-årig master på NTNU? (Som i, var det dette studiet du mente når du pratet om at jeg kan gå videre etter data ing., Datajenta?) 7920527[/snapback] Ja det var datateknikk jeg mente. Og som flere sier, det er karakterene fra høyskolen som teller for å komme inn på 2-årig master. Lykke til med søkingen. Fint at det uansett blir trondheim Det kommer du ikke til å angre på! Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Takk takk. Igjen, takk for glimrende hjelp alle sammen. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Heyhey. Et viktig valg som jeg vil stå ovenfor innen et år. (IKT nå)Har også begynt å kikke litt rundt og kommet fram til at noe alá informatikk burde passe meg bra. Ekstra bra at dette studiet ikke krever annet en studiekompetansen. Matte liker jeg dårlig, så vil helst slippe å ta noe utover 1MY matten jeg har Så er det. Men da lurte jeg på; er linjen "IT og informasjonssystemer" og informatikk den samme? 7920795[/snapback] Du trenger nok 2MY eller 2MX for å søke på informatikk. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei, går litt off topic fordi trådstarter har fått svar Bare spm, det står ved diverse skoler at man trenger MAT2xy, hva vil det si? Her er en liste: http://www.skoletest.no/cgi-bin/studietilbud2.cgi?gk=5 Må jeg ta 2mx og 2my ? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Selv kan jeg absolutt anbefale NTNU når det gjelder siv.ing studiet i datateknikk 7899625[/snapback] Støtter opp om den der, virkelig et trivelig studium og man har en følelse av at sjansene for å få en god jobb også er gode. Bedriftspresentasjoner (gratis pizza og pils) et par-tre ganger i uka og greier, i motsetning til én gang annenhver måned på mange andre studiesteder. Bare spm, det står ved diverse skoler at man trenger MAT2xy, hva vil det si? 7995274[/snapback] 2MX eller 2MY vil jeg tro, spør rådgiveren din om du lurer på noe. Han har betalt for å svare på slike spørsmål. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) Hei, går litt off topic fordi trådstarter har fått svar Bare spm, det står ved diverse skoler at man trenger MAT2xy, hva vil det si? Her er en liste: http://www.skoletest.no/cgi-bin/studietilbud2.cgi?gk=5 Må jeg ta 2mx og 2my ? 7995274[/snapback] Klikk på den kravkoden (det er en link) så får du opp forklaring. MAT2XY2MX/2MY/3MZ Med andre ord, du trenger enten 2MX, 2MY eller 3MZ. Om jeg beveger meg on-topic litt igjen - jeg har nå søkt på: 1. NTNU - Datateknikk 2. HiST - Dataingeniør +noen ekstra (dog jeg er helt sikker på at jeg kommer inn på en av de 2 første med mine poeng, spesielt med tanke på at dataing. på HiST hadde en nedre opptaksgrense på "alle" i 2006 ). OT: Hvordan tror dere det nye kravet om 4 i snitt i 3MX vil påvirke opptaksgrensa på datateknikk på NTNU? Jeg for min del tror (og håper ) at den vil droppe litt med tanke på at alle med høy poengsum med 3 eller mindre i 3MX vil bli filtrert ut... Jeg gikk ut med 6 i 2MX til jul (standpunkt, tok det på et halvt år (eller nærmere 3-4 måneder)), så regner med det skal gå greit for min del også i 3MX. Litt avhengig av karakterene jeg får på påbyggingsåret jeg nå går, ligger jeg på ca. 49-51 poeng. Med andre ord, jeg er veldig spent på svaret jeg får den 20. juli er. Og et tilleggsspørsmål som muligens noen her kan svare på: Teller karakteren i 2MX når karakterpoengene regnes ut hos Samordna opptak, ettersom jeg også tar 3MX? Vanligvis så teller jo kun det høyeste nivået i allmenne fag, men vet ikke hvordan det er når det er et fordypningsfag. Noen som vet dette? Endret 22. februar 2007 av ZiggWarth Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ja, denne karakteren teller på lik linje med 3MX og 1MX Jeg vurderer selv Datateknikk på NTNU, men er skeptisk til matten der. Sliter med 3MX og vet ikke om jeg klarer å dra i land 4, men det håper jeg jo. Derfor spør jeg de som har gått studiet hvor vanskelig matten er. Er det overkommelig om man såvidt klarer en 4 i 3MX? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Om du sliter med 4'eren i 3MX kommer matte 1 til å kreve høy innsats. Matte 3 derimot er en del lettere. Matte 4 har jeg ikke hatt enda, så det kan jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ok, satser på at jeg klarer meg gjennom det. Har vel mer tid til å konsentrere meg om det enn nå. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå