Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Cherry startproblemer

Andie

Anbefalte innlegg

Hei.

Dama har en Nissan Cherry 1984 modell.

Vi har et problem med den: Bilen er veldig ustabil på startinga.

Vi vrir om nøkkelen til "start-posisjon", men ingenting skjer. Tenninga kommer på, da det blir lys i dash osv. , men ikke filing av noe slag.

Slik kan vi holde på LENGE. Er enda verre når det er kaldt.

Så, plutselig, starter bilen. Ikke noe filing eller andre lyder, den bare starter!

Forferdelig irriterende når hu har det litt travelt med å komme seg på skolen, og jeg (som jobber skift), må stå opp og kjøre henne til skolen.

Hva er det som er galt her?

mvh.

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Når dette skjer prøv å sett en ledning/skrujern mellom den tykke og den tynne ledningen på startmotoren, hvis startmotoren da slår inn er det ett problem med tenningsbryteren eller ledningsnettet. hvis det ikke skjer noen ting er det startmotoren som er problemet.

Lenke til kommentar
Har leid verkstedet på jobben på mandag.  Skal følge tipsene deres da, så får vi se!

Takk for svar :)

7889958[/snapback]

Prøvde et lite triks for noen timer siden, da jeg skulle prøve å starte bilen igjen for å slippe å kjøre dama på skola. Prøvde først noen ganger uten å gjøre noe spesielt, da fikk jeg ikke start på den. Så gikk jeg i garasjen og henta en skiftnøkkel, så slo jeg litt på innslaget til startmotoren. Da starta bilen klokkereint på 2. forsøk.

Jeg må bare bytte hele startmotoren når det er innslaget som slarker eller?

Lenke til kommentar
Når dette skjer prøv å sett en ledning/skrujern mellom den tykke og den tynne ledningen på startmotoren, hvis startmotoren da slår inn er det ett problem med tenningsbryteren eller ledningsnettet. hvis det ikke skjer noen ting er det startmotoren som er problemet.

7883781[/snapback]

Hvis jeg gjør dette, er det noen sjanse for å få støt i seg?

Noe av det værste jeg veit er å få støt.

Tenker på hvis jeg setter et skrujern der, og så går inn i bilen og prøver å starte.

Hvis bilen da starter, og jeg skal fjerne skrujernet, kommer jeg da til å få støt?

Sikkert jævlig dumt sp.mål, men er man redd for strøm så er man redd for d :)

Lenke til kommentar

7883781[/snapback]

Hvis jeg gjør dette, er det noen sjanse for å få støt i seg?

Noe av det værste jeg veit er å få støt.

Tenker på hvis jeg setter et skrujern der, og så går inn i bilen og prøver å starte.

Hvis bilen da starter, og jeg skal fjerne skrujernet, kommer jeg da til å få støt?

Sikkert jævlig dumt sp.mål, men er man redd for strøm så er man redd for d :)

7938860[/snapback]

Når du kortslutter starteren på den måten så begynder den å gå momentant (hvis den virker) ellers skjer det lite. såfremst du ikkje bruker tungen til å kortslutte med, får du ikkje støt når du gjør dette. Ta med deg skruvhjernet når du er færdi med feilsøkingen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Allright, da skal jeg prøve det.

Bytta starter på mandag, men ser ikke ut til at det hjalp noe særlig.

Hører at det "tikker" når jeg vrir om nøkkeln, men skjer ikke noe mer.

Trodde kanskje det skulle komme flere "tikk", når jeg holdt nøkkeln i "tenningsposisjon" lenge?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd enda en ting.

Tok ei fil, og fila på batteripolen og inni "klipa" som festes rundt batteripolen.

Fikk pussa bort noe som minnet om fett.

Før jeg gjorde dette startet bilen på annenhvert forsøk, selv om den var varm.

Etterpå har den startet 7 av 7 forsøk. Bilen var varm på alle forsøkene, men det skal jo ikke ha noe å si, ettersom vi har fått konstatert at det ikke er starteren som er problemet.

Det jeg lurer på er: kan det være så enkelt som at det lå et lag med "urenheter" på batteripolen, som igjen resulterte i ukontakt slik at bilen bare startet nå og da?

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd enda en ting.

Tok ei fil, og fila på batteripolen og inni "klipa" som festes rundt batteripolen.

Fikk pussa bort noe som minnet om fett.

Før jeg gjorde dette startet bilen på annenhvert forsøk, selv om den var varm.

Etterpå har den startet 7 av 7 forsøk.  Bilen var varm på alle forsøkene, men det skal jo ikke ha noe å si, ettersom vi har fått konstatert at det ikke er starteren som er problemet.

Det jeg lurer på er: kan det være så enkelt som at det lå et lag med "urenheter" på batteripolen, som igjen resulterte i ukontakt slik at bilen bare startet nå og da?

7942859[/snapback]

Jepp. Var gjennom akkurat samme prosess som deg, og jeg bytta til og med starter uten hell. Så fikk jeg selvsagt den lyse (og billige) ide å rengjøre batteripolene. Vips, bingo, bob's your uncle. Dette var en Mazda 626.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt meg ny "klipe" som skal på + polen. Så da tar jeg å pusser på polen og kobler ledningene på bilen. Altså: startproblemer blir da mitt hovedproblem i denne tråden her.

For nå har jeg jaggu meg fått enda mere å tenke på.

Etter at jeg hadde kjøpt den "klypa" skulle jeg kjøre hjem, og da stoppa bilen i en bakke.

Den bare rett og slett døde uten noe forvarsel. Prøvde å starte den, men ble bare filinga. Ikke noe tenning i det hele tatt.

Hva har skjedd tror dere?

Bensintilførsel eller strøm skjønner jeg, men kunne tenkt meg noe mer spesifikt.

Fordeler kan være gåen? Det er vel ikke noe jeg kan bytte selv?

Bilen har ikke gått mere enn 110 000km, så jeg har ikke lyst til å gi opp den enda.

Iallefall ettersom den ble EU-godkjent i høst, med 0 (!) feil

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det slik at motoren tenner når du vrir til Start (mens du "filer", men dør når du slipper den tilbake til On? Dersom den er slik, kan det være forspenningsmotstanden til coilen som er defekt.

Dersom den er helt død uansett, må du sjekke om det er gnist eller bensin du har mistet, og jobbe videre derfra.

Lenke til kommentar

Igår så bare fila den, uten noe som helst tenning.

Prøvde å starte den nå nettopp, og da kom den.

Gikk ujevnt og på lavt turtall. Rista mye.

Prøvde å kjøre den noen meter, men da stoppa den. Fikk start på den på første forsøk etterpå. Gikk fortsatt veldig ujevnt, så jeg bare rygga den på plass igjen.

Hjelper dette noe med feilsøkinga?

Kan det være fukt eller no sånt?

Endret av Andie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...