DementedAlbino Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 For 6000 får jeg vel en xbox 360 og en wii? Hvorfor skal jeg da bruke 6000 på ps3? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det er mye penger... Men er jo blueray osv da Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 6000 for en BluRay-spiller er nesten halv pris av en dedikert BD-spiller. I tillegg kan man spille på den og bruke den som mediabox. Ser man på det fra den vinkelen kommer PS3 meget bra ut. Men fra en rent spillersynspunkt så er jeg enig i at prisen er vel høy. Når WipOut omsider kommer til PS3 graver jeg nok dypt nok i lommeboka til at en PS3 får go'plassen i stua. Den største grunnen til det enorme gapet i pris mellom PlayStation 3 og den dyreste konkurrenten skal være Blu-ray-spilleren. Denne gir PS3-spill mye mer plass å boltre seg på enn spillene til Xbox 360, og i tillegg spiller den selvfølgelig filmer i Blu-ray-format. Så vidt jeg husker har Sony aldri sagt de kommer til å slippe spill på BD, kun DVD. Den eneste grunnen til å slippe spill på BD er hvis det er masse prerendret cutscenes i 1080p, noe jeg ikke ser poenget med. Det er få om ingen spill som har vært bra fordi man kunne se masse cutscenes.. Lenke til kommentar
Shivan Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Så vidt jeg husker har Sony aldri sagt de kommer til å slippe spill på BD, kun DVD. Den eneste grunnen til å slippe spill på BD er hvis det er masse prerendret cutscenes i 1080p, noe jeg ikke ser poenget med. Det er få om ingen spill som har vært bra fordi man kunne se masse cutscenes.. 7886876[/snapback] Alle PS3-spill til nå har vel kommet på Blu-Ray plater om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Nei. jeg kan tenke meg at man kan se lenge etter spillinnhold utover 1 double layer DVD. Man skal tross alt produsere alt innholdet også. (da tenker jeg ikke på prerendrede cutscenes). Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 De som var raske med å forhåndsbestille har med andre ord tjent fem hundre kroner i forhold til de som bestiller nå eller ved lansering. Tjent? Må vel være spart? Man tjener ikke penger på å ikke bruke de... Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Så vidt jeg husker har Sony aldri sagt de kommer til å slippe spill på BD, kun DVD. Den eneste grunnen til å slippe spill på BD er hvis det er masse prerendret cutscenes i 1080p, noe jeg ikke ser poenget med. Det er få om ingen spill som har vært bra fordi man kunne se masse cutscenes.. 7886876[/snapback] Alle PS3-spill til nå har vel kommet på Blu-Ray plater om jeg ikke tar helt feil. 7886943[/snapback] Men det kan det hende jeg har "Så vidt jeg husker" er ikke nok til å bli referert til som sikker kilde.. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Leste en komentar at utviklerene av Oblivion for ps3 kom til å bruke hele bluray kapasiteten. Dette for å få mindre loadtime ved å legge data flere steder.Men det var kansje ikke det sony tenkte 7885793[/snapback] Det det faktisk var snakk om var at Blu-ray-drevet til PS3'en ikke klarer å lese av disken raskt nok (ikke like raskt som 12X-drevet til 360'en), så derfor legger de data flere steder, og leser to paralelt for å doble data-throughput (det samme ville i og for seg gjeldt 360 HD DVD-drevet hvis man hadde tenkt seg spill på HD DVD; Drevet i selve 360'en kan lese data raskere, HD DVD-drevet ville ikke vært raskt nok til alle spill). Soner: Blu-ray har tre soner; Amerika og det meste av Asia (Japan, Hong Kong, Taiwan, Korea) er en sone, Europa, Afrika, Midt-østen, Australia og NZ er en sone, og Kina (fastland), India, Russland, Nepal er en sone. Meningen er at kun nye filmer/serier/etc skal være regionslåst, og kun i ett år etter utgivelse. Når det trykkes opp nye opplag etter dette skal de være sonefrie (men en helt ny utgave, det være seg Director's Cut, Unrated, spesialutgave osv, kan på ny være sonelåst). Såkalte katalogtitler (eldre filmer osv som er ferdig med "vanlig" kinovisning verden over) skal i utgangspunktet ikke være sonelåst. Men i realiteten har noen av Blu-ray-selskapene (bl.a. Fox) vist seg å også regionslåse eldre titler, og det gjenstår å se om de slipper nye, sonefrie versjoner. PS3-spill og soner: PS3 er ikke sonefri. Maskinen er sonelåst for spill, men Sony overlater til den enkelte utgiver om de vil sonelåse (og det er ikke noe Sony selv har gitt uttrykk for å gå inn for). PS3 og "vanlig" DVD, soner: PS3 følger selvfølgelig de sonene som finnes for det markedet den er kjøpt. Som noen antydet, man kan spille japanske DVD'er av på europeiske DVD-spillere (både Japan og Europa er Region 2). Om man kan spille av europeiske DVD'er av på en japansk PS3 er derimot ikke sikkert; Japan har NTSC som TV-standard, Europa har PAL (Secam i noen land, men det er i denne sammenheng det samme som PAL). Så godt som alle (mener vagt å huske en modell som ikke kunne, ca 1998) europeiske DVD-spillere kan spille av NTSC, men så godt som ingen japanske kan spille av PAL. Hvordan det er med japanske PS3'er ville jeg sjekket med noen som allerede har anskaffet en før jeg baserte meg på den som DVD-spiller. (Og bare for å ha nevnt det, HD DVD har per i dag ikke innført regioner, hverken på spillere eller disker, og siste jeg leste fra beslutningsgruppa som styrer formatet er det ikke lenger en prioritert ting, det fungerer utmerket uten). Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 En ting jeg lurer på egentlig, hvor mye penger er 6000kr i dag i forhold til ps2's lanseringspris på 4500 i år 2000? 7884273[/snapback] Godt spørsmål! Det avhenger selvsagt av hvordan du ønsker å regne på det. Konsumprisindeksen, som viser hvordan gjennomsnittsvaren har steget i pris de siste årene, forteller oss at prisen på en (nesten) helt virkårlig vare har steget med ca. 14 prosent fra 2000 til 2007. Tallene er omtrentlige, rett og slett fordi det ikke foreligger noen tall fra januar 2007 enda. Med konsumprisen i hånda kan vi derfor si at PS2 sin lanseringspris på 4500 kr i 2000 tilsvarer 5130 kr i dag. Snur vi rundt på det kan vi si at PS3 sin pris på 6000 kr i 2007 tilsvarer 5250 kr i 2000-kroner. Lenke til kommentar
Andersios Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Er ikke dette dobbelt så mye som X box 360?... Trodde det var 2 rimlig like maskiner jeg Lenke til kommentar
h00v3r Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Dette var altfor dyrt etter min mening. Da tar jeg heller og kjøper en xbox360 og en haug med bra spill istedet. Så får vi avvente og se om ps3 blir billigere Endret 6. februar 2007 av The_dark_lord Lenke til kommentar
Stian B. Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Nei,jeg får holde meg til SNES`en enda. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Jeg skal ha meg en PS3, men ikke til 6000,-. Så det blir nok å kjøpe en Xbox360, leke litt med den så selge den når PS3 er under 4000,- tenker jeg Noen som vet når den reviderte Xbox360 er klar, og pris? Endret 6. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 xbox360 støtter dessuten bare 1080i, mens PS3 støtter 1080p, som er dobbelt så høy oppløsning. -Ja, du trenger en TV til 16000+ for å utnytte det i dag... kanskje også en grunn til at PS3 rettes mot super-entusiast markedet. - Og PS3 har vel 7 mot xbox's 3 kjerner også? - Og du kan installere linux på PS3 og bruke den som en PC uten å chippe den... 7886329[/snapback] To ting, Xbox 360 støtter også 1080p etter software oppgraderingen som var i høst etter det jeg har lest. PS3 har en stk generell kjerne, resten er SPE kjerner, mens Xenon er en 3 totråds generell core CPU. Men det store spørsmålet er når utviklerene lærer seg å programmere mot flere kjerner og hvilken plattform som mest fleksibel for utviklerene når det gjelder spill programmering. Og det kan godt være at Cell CPU'en ikke er like enkel å utnytte som Xenon, eller vis versa. Time will show. Uansett så vil de nye konsollene og nye intel og amd cpu'er tvinge utviklerene til å lære multikjerne og multitråd programmering. Noe som er en god ting, enten en har en av konsollene eller PC. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hmmm... Jeg ville veldig, veldig gjerne ha denne på lanseringsdato, og det vil jeg enda :-) Hva er vel 500,- ? Det er jo ikke snakk om 10% mer en gang. Vi visste jo at prisen ble større enn 5000 kroner... Dessuten får en sannsynligvis billigere på El-Kjøp på lanseringsdato :-) Det er jo sinnsykt mange positive ting med mulighet til stor lagringsplass på Blu-ray, da! Lyd er jo selvskreven, og muligheten til større spill i seg selv. Dessuten kan en legge enda bedre grafikk i spillene, for grafikk krever jo plass også... En kan lage store spill med grafikk som nærmer seg fotorealistisk! :-) Og et eksempel på at stortitlene som virkelig kommer til å vise hva PS3 er god for, er jo Gears of War, som kom et helt år etter lanseringen til Xbox 360! Det burde vel være ca det samme med PS3? Blu-ray er jo også veldig greit med tanke på film :-) Ni timer med HD-kvalitet, det er jo 18 filmer :-) 18 filmer på èn BR. Og serier vil jo bli billigere (I hvert fall i forhold til èn film :-P), da de ikke trenger en gjeng med DVDer :-) Og triologier eller lignende kan også puttes inn på èn BR. Jeg ser mange fordeler med det, hvis bare filmindustrien gjør det samme :-) Jeg synes jo at det var betydelig (!) bedre grafikk på Fight Night Round 3 på PS3, enn på Xbox 360! :-) Det er vel egentlig det eneste spillet jeg har sett mange screenshots fra begge konsollene på, slik at jeg kan sammenligne :-) Og jeg tror ikke PS3 blir noen flopp, uansett hva... Kanskje ikke like vellykket som PS2, men absolutt ikke noen flopp :-) Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Så vidt jeg husker har Sony aldri sagt de kommer til å slippe spill på BD, kun DVD. 7886876[/snapback] Jeg tror du blander Sony med Microsoft her. Microsoft har sagt at de ikke vil slippe spill på HD-DVD, fordi HD-DVD-spilleren er tilleggsutstyr. Det gjelder ikke for Blu-ray-spilleren til PS3. For ordens skyld kan jeg sakse litt fra et fakta(/skryte)-ark om Blu-ray på PS3: With Blu-ray Disc technology, the PLAYSTATION®3 system offers game developers unprecedented power to express their creativity and a larger canvas in which to create an unsurpassed level of interaction, sophistication and reality. The format offers more than five times the storage capacity of traditional DVDs and can hold up to 50GB on a dual-layer disc. Add to that Blu-ray Disc audio which redefines “life-like.” With 7.1 channel surround sound and true lossless audio, every note, every sound, every explosion, every cheer of the crowd is on the disc – just like it would be if you were actually there. ...snip... The format offers large storage capacity that game creators require in today’s high-def world—more than five times the storage capacity of traditional DVDs Tjent? Må vel være spart? Man tjener ikke penger på å ikke bruke de... Har du aldri hørt at "penger spart er penger tjent"? (men greit nok, jeg kan endre til "spart") Lenke til kommentar
Njål Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 xbox360 støtter dessuten bare 1080i, mens PS3 støtter 1080p, som er dobbelt så høy oppløsning. -Ja, du trenger en TV til 16000+ for å utnytte det i dag... kanskje også en grunn til at PS3 rettes mot super-entusiast markedet. - Og PS3 har vel 7 mot xbox's 3 kjerner også? - Og du kan installere linux på PS3 og bruke den som en PC uten å chippe den... 7886329[/snapback] 360'en støtter 1080p siden oppdateringa i høst, både over komponent og VGA. Hvis man ser på de forskjellige media-typene så rapporteres det at Blueray disker selger som hakka møkk. Desverre kan det bety at flertallet (kveget) har valgt sitt merke eller at distrubitørene har valgt for oss. Ingen av formatene selger som hakka møkk, salget for begge HD-formatene er fremdeles en (liten) brøkdel av salget av vanlig DVD. Når det er sagt, HD DVD hadde høyest salg fram til rundt jul, Blu-ray har hatt høyest salg siste uke desember og to første i januar, tredje uke januar skal visstnok HD DVD være såvidt på topp igjen (selskapet som gjør disse salgstall-rapportene skal visstnok de to første ukene ha lagt inn HD DVD Combo-titler (HD DVD på ene sida, "vanlig" DVD på den andre) som DVD'er, ikke HD DVD, noe som blir feil når de også finnes som "rene" DVD'er). HD-DVD er desverre dårligere på lyden enn Blueray, noe entusiaster vil merke seg. For den vanlig mann burde 7.1 Dolby surround DTS ES i ukomprimert data holde i massevis. Dette er feil, begge støtter både LPCM (dvs ukomprimert) og de samme komprimerte lydformatene, både taplsløst og "lossy" codecs. Forskjellen er at HD DVD-standarden stiller krav til at alle spillere må kunne dekode de forskjellige kodekene, men Blu-ray bare stiller krav om at spillerne må kunne dekode "vanlig" Dolby Digital, "vanlig" DTS, og LPCM. Ingen Blu-ray-spillere per i dag kan f.eks dekode DTS HD (dvs tapsløs DTS). Lenke til kommentar
[space] Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 720p/1080i vs 1080p er egentlig uinteressant. Det er fortsatt mye bedre "grafikk" på en vanlig dvdfilm... De burde satt seg ned og jobba litt med teksturer, lyssetting og enviroments istedet... Var det ikke også noe snakk om at spillene skulle koste 7-800,-? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 denne prisen vil forhåpentlig justeres ned endel de neste månedene. Vil vi se PS3 til rundt 4500 på senhøsten? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 HUGE mistake av Sony isåfall... Hvor stort er egentlig dette markedet? Sånn kontra de som er fornøyd med grafikken på Wii/PS2 (for PS2 er vel ennå den desidert største selgeren fremdeles?) det er tross alt massemarkedet som sitter på mest penger.7886622[/snapback] Det er en helt vanlig markedsføringsstrategi å starte med entusiastene for så å senke prisen etterhvert... Man tjener faktisk en del på de som er villig til å betale nesten hva som helst i en viss boom-periode. Det er smart av Sony det faktisk. Synes å huske at jeg synes PS2 også var svindyr da den kom, men det tok ikke lang tid før jeg kunne ha kjøpt den til en akseptabel pris. Jeg tipper at PS3 er nede på under 3000kr innen ett år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg