Gå til innhold

Ekstern lagring med eSATA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En oppjustert utgave av My Book fra Western Digital kommer nå med eSATA-grensesnitt som standard.

Les mer

7882391[/snapback]

Interessant, men det blir først virkelig interessant når laptop'er kommer med eSATA porter som "standard" og man kan få 2.5" eksterne disker med eSATA. Også da helst med mulighet for å ta power fra maskinen, i form av USB. Tipper at eSATA i seg selv ikke formidler noe særlig med strøm?

Lenke til kommentar

Snasent design på den der :)

Også da helst med mulighet for å ta power fra maskinen, i form av USB. Tipper at eSATA i seg selv ikke formidler noe særlig med strøm?

7882526[/snapback]

Nå er jeg ingen ekspert på området, men siden alle interne harddisker er utstyrt (og bruker) strømplugg fra strømforskyninga, så antar jeg at sata-kabelen ikke dytter så mye strøm inn i den eksterne harddisken. Hvis man har mulighet for å ta power både fra maskina (via f.eks. usb) og fra strømnettet i huset, kan det være jeg skaffer meg en!
Lenke til kommentar
Men jeg vil jo ha Firewire! Kan man ikke få alt?

7882954[/snapback]

Word. Legg på Gigabit ethernet i tillegg, så snakker vi! :)

7883047[/snapback]

Det er en mulighet. En annen er å benytte en ekstern "harddisk"/diskinnkapsling som byr på Gigabit ethernet som hovedgrensesnitt, men som lar deg koble til USB harddisker (eventuellt eSATA-harddisker).

Så ett forslag til ett "nytt" produkt, for hva med å lage en ekstern harddisk-kontroller som kjører Gigabit ethernet som hovedgrensesnitt, men som har flust av eSATA og High Speed USB 2.0 kontakter. En slags USB (og eSATA) "hub" som du plugger inn i switch/ruter. En trenger jo ikke alltid å lage muligheten for å stappe inn en intern harddisk i sånne bokser, selv om det ofte blir gjort slik. Finnes dette allerede?

Lenke til kommentar

Har brukt eSATA/USB eksterne harddisk kabinett, eller "enclosures", i nesten et år nå, og synes det funker mye bedre enn min tidligere Firewire/USB løsning.

Personlig har jeg seks av disse stående ved siden av desktop'en, som surrer og går 24 timer i døgnet, hver av dem på mellom 250-500GB i størrelse. Tre av de brukes som back-up til de primære diskene. Det beste av det hele er at hvis jeg vil, så kan jeg ha alle diskene (inkludert OS diskene) stående utenfor kabinettet. Gjør det mye lettere å skifte de ut hvis det oppstår feil på noen av de. :cool:

Lenke til kommentar

Ja, hvis man har en maskin som kan utvides med eSATA så er det sikkert ypperlig. Men for oss som sitter med bærbare / MacMini / iMac er det en laber trøst.

At det er fint å ha diskene på Firewire istedet for USB burde det ikke være noe snakk om. Men det er klart, eSATA er jo på et enda lavere nivå i OSI modellen for harddisker.

Lenke til kommentar
Snasent design på den der  :)

Også da helst med mulighet for å ta power fra maskinen, i form av USB. Tipper at eSATA i seg selv ikke formidler noe særlig med strøm?

7882526[/snapback]

Nå er jeg ingen ekspert på området, men siden alle interne harddisker er utstyrt (og bruker) strømplugg fra strømforskyninga, så antar jeg at sata-kabelen ikke dytter så mye strøm inn i den eksterne harddisken. Hvis man har mulighet for å ta power både fra maskina (via f.eks. usb) og fra strømnettet i huset, kan det være jeg skaffer meg en!

7882876[/snapback]

3.5" disker tar for mye strøm til å kunne gå på USB, men 2.5" disker (som bruker langt mindre strøm) går det fint på 80-90% av moderne maskiner.

Lenke til kommentar

Å ha eksterne diskkabinetter som støtter både USB 2.0. GbE, Firewire, eSata osv vil koste mye penger. Rene NAS bokser som kun har 10/100 er allerede ganske dyre.

Ingen vits å lage så dyre bokser når man stort sett får det man trenger når man velger boks.

Derimot burde de snart begynne å lage skikkelige løsninger for 1.8" eksterne disker. 40-80GB i ekstern 1.8" er meget interresant alternativ til minnepinner etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...