RBW Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 En oppjustert utgave av My Book fra Western Digital kommer nå med eSATA-grensesnitt som standard. Les mer Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 En oppjustert utgave av My Book fra Western Digital kommer nå med eSATA-grensesnitt som standard. Les mer 7882391[/snapback] Interessant, men det blir først virkelig interessant når laptop'er kommer med eSATA porter som "standard" og man kan få 2.5" eksterne disker med eSATA. Også da helst med mulighet for å ta power fra maskinen, i form av USB. Tipper at eSATA i seg selv ikke formidler noe særlig med strøm? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Snasent design på den der Også da helst med mulighet for å ta power fra maskinen, i form av USB. Tipper at eSATA i seg selv ikke formidler noe særlig med strøm?7882526[/snapback] Nå er jeg ingen ekspert på området, men siden alle interne harddisker er utstyrt (og bruker) strømplugg fra strømforskyninga, så antar jeg at sata-kabelen ikke dytter så mye strøm inn i den eksterne harddisken. Hvis man har mulighet for å ta power både fra maskina (via f.eks. usb) og fra strømnettet i huset, kan det være jeg skaffer meg en! Lenke til kommentar
beh Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Men jeg vil jo ha Firewire! Kan man ikke få alt? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Men jeg vil jo ha Firewire! Kan man ikke få alt? 7882954[/snapback] Word. Legg på Gigabit ethernet i tillegg, så snakker vi! Lenke til kommentar
G Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Men jeg vil jo ha Firewire! Kan man ikke få alt? 7882954[/snapback] Word. Legg på Gigabit ethernet i tillegg, så snakker vi! 7883047[/snapback] Det er en mulighet. En annen er å benytte en ekstern "harddisk"/diskinnkapsling som byr på Gigabit ethernet som hovedgrensesnitt, men som lar deg koble til USB harddisker (eventuellt eSATA-harddisker). Så ett forslag til ett "nytt" produkt, for hva med å lage en ekstern harddisk-kontroller som kjører Gigabit ethernet som hovedgrensesnitt, men som har flust av eSATA og High Speed USB 2.0 kontakter. En slags USB (og eSATA) "hub" som du plugger inn i switch/ruter. En trenger jo ikke alltid å lage muligheten for å stappe inn en intern harddisk i sånne bokser, selv om det ofte blir gjort slik. Finnes dette allerede? Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Har brukt eSATA/USB eksterne harddisk kabinett, eller "enclosures", i nesten et år nå, og synes det funker mye bedre enn min tidligere Firewire/USB løsning. Personlig har jeg seks av disse stående ved siden av desktop'en, som surrer og går 24 timer i døgnet, hver av dem på mellom 250-500GB i størrelse. Tre av de brukes som back-up til de primære diskene. Det beste av det hele er at hvis jeg vil, så kan jeg ha alle diskene (inkludert OS diskene) stående utenfor kabinettet. Gjør det mye lettere å skifte de ut hvis det oppstår feil på noen av de. Lenke til kommentar
beh Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Ja, hvis man har en maskin som kan utvides med eSATA så er det sikkert ypperlig. Men for oss som sitter med bærbare / MacMini / iMac er det en laber trøst. At det er fint å ha diskene på Firewire istedet for USB burde det ikke være noe snakk om. Men det er klart, eSATA er jo på et enda lavere nivå i OSI modellen for harddisker. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Snasent design på den der Også da helst med mulighet for å ta power fra maskinen, i form av USB. Tipper at eSATA i seg selv ikke formidler noe særlig med strøm?7882526[/snapback] Nå er jeg ingen ekspert på området, men siden alle interne harddisker er utstyrt (og bruker) strømplugg fra strømforskyninga, så antar jeg at sata-kabelen ikke dytter så mye strøm inn i den eksterne harddisken. Hvis man har mulighet for å ta power både fra maskina (via f.eks. usb) og fra strømnettet i huset, kan det være jeg skaffer meg en! 7882876[/snapback] 3.5" disker tar for mye strøm til å kunne gå på USB, men 2.5" disker (som bruker langt mindre strøm) går det fint på 80-90% av moderne maskiner. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Å ha eksterne diskkabinetter som støtter både USB 2.0. GbE, Firewire, eSata osv vil koste mye penger. Rene NAS bokser som kun har 10/100 er allerede ganske dyre. Ingen vits å lage så dyre bokser når man stort sett får det man trenger når man velger boks. Derimot burde de snart begynne å lage skikkelige løsninger for 1.8" eksterne disker. 40-80GB i ekstern 1.8" er meget interresant alternativ til minnepinner etc. Endret 7. februar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå