Heineoen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hei! Er litt redd for at termostaen skal ryke på min og føre til overopphetning i motoren Så lurer på.. er det best å bytte den før det er forsent? Bilen har gått 167.000km Eller er dt bare sånn som plutselig kan ryke om den er ny eller ikke? takk!... Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Den kan vare 10 eller 1000000km Den er relativt enkel å bytte på neon. to skruer under en stuss på toppen ved "radiatorlokket" Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 Ok Så en termostat fra 98' er ikke mer sansynlg skal ryke enn en som blir installert i 07'? Kanskje de har byttet ut delen tilfordel for en annen bedre del? Vil nødig bytte toppakning for tredje gang så prøver å ha kjølesystemet i orden Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Min erfaring med termostater er at når de ryker så lukker den ikke utløpet til radiatoren, slik at vannet alltid går utom radiatoren, og bilen aldri blir skikkelig varm. Menneh, bare følg med på temperaturen mens du kjører Lenke til kommentar
4711 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei! Er litt redd for at termostaen skal ryke på min og føre til overopphetning i motoren Så lurer på.. er det best å bytte den før det er forsent? Bilen har gått 167.000km Eller er dt bare sånn som plutselig kan ryke om den er ny eller ikke? takk!... 7882219[/snapback] Din termostat er sannsynligvis laget slik at hvis den varmefølsomme fjæra ryker, så åpner termostaten helt, slik at du får max kjøling. Dette merkes i såfall godt om vinteren da motoren går altfor kaldt og det blir vanskelig å få det varmt i kupeen (lite varme i varmeapparatet). Hvis du sjekker, vil du se at det finnes et lite hull på kanten av termostaten, noe som gjør at det alltid vil slippe forbi litt kjølevann til radioatoren, selv om termostaten er lukket. Dette lille hullet bidrar alltid med et minimum av kjøling, og er den eneste kjølingen når motoren er kald (termostaten er lukket). Hvis du noensinne får problemer med varm motor, skyldes det som regel : - Deffekt toppakning (eksos lekker ut i kjølevannet, og vannet begynner å koke) - Deffekt vannpumpe (vannet sirkulerer dårlig i radioator, og gir dårlig kjøling) - Deffekt viftereim (da virker ikke vannpumpa, vannet sirkulerer dårlig i radioator) Hvis du kjører skikkelig hardt (rally, bilcross, dra campingvogn over alpene) så kan du ta ut termostaten (ja du leste riktig). Da får du max kjøling hele tiden. Men husk at en motor skal gå ved riktig temperatur (oftest ca. 90 grader), ellers slites motoren KRAFTIG. Hvis jeg var deg, ville jeg heller vært bekymret for viftereim og registerreim. (gidder ikke å dra dette temaet her...) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Er sjelden termostater låser seg sånn at du ikke får noen kjøling, men vær obs på at det hender fra tid til annen det også. Er mest vanlig at de bare slipper gjennom vann hele tiden, og da blir motoren nesten aldri varm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå