Gå til innhold

Minne/RAM div. spm.

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 ting jeg lurer på angående minne+ på en bærbar pc.

#1 Hvor stor forskjell i ytelsen på minne vil man merke fra 667Mhz til 800Mhz,

er det værdt å gå opp dette steget på en bærbar spille maskin?

#2 Hvor mange plasser til minne kan det være på en bærbar?

#3 Og er det mulig å overklokke bærbare pcer en smule?

Håper dette var greie spørsmål, og at jeg ikke har klart å overse noe veldig relevant i forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
#2 Hvor mange plasser til minne kan det være på en bærbar?

#3 Og er det mulig å overklokke bærbare pcer en smule?

7881801[/snapback]

svarer på det jeg vet:

#2: to plasser.

#3: Ikke prosessoren, GPU kan i en del tilfeller (spesielt ATI-kort) klokkes bittelitt til å gi 300-400 poeng mer i 3DMark (01), men det gir kun marginale forskjeller i spill. På min maskin lot det meg gå opp på ett par av grafikkinnstillingene i spill som NFSU2, Vice City og C&C Generals ZH, men ikke nok til at jeg kunne gå opp på større oppløsninger. Spillene kjørte mer flytende, kan du si.

Lenke til kommentar

#1 Klart det vil hjelpe på, men det er ikkje vits å oppgradere til 800 MHz visst ikkje prosessoren støtter meir enn 667 MHz, som er det meste buss hastigheten for dei fleste prossesorane for bærbar maskiner. Det må du sjekke opp fyrst. Helt kor store merkbare forksjell du vil få kan eg ikkje uttale meg om siden eg ikkje har prøvd.

Lenke til kommentar

Ok, er dette pga varme? Eller bare umulig?

Vel, det blir jo ike stort det vil hjelpe uansett :p

#1  Klart det vil hjelpe på, men det er ikkje vits å oppgradere til 800 MHz visst ikkje prosessoren støtter meir enn 667 MHz, som er det meste buss hastigheten for dei fleste prossesorane for bærbar maskiner. Det må du sjekke opp fyrst. Helt kor store merkbare forksjell du vil få kan eg ikkje uttale meg om siden eg ikkje har prøvd.

7882631[/snapback]

Så da antar jeg at når prosessoren er en "Intel Core 2 Duo T7200 2GHz FSB667 4MB", vil en ikke få noe særlig utbytte av å bruke noe raskere enn 667Mhz minne brikker? :hmm:

Eller gjelder det sære regler for disse C2D prosessorene?

Lenke til kommentar

Korrekt. Det er ikkje nåken sær regler for C2D prosessorane, men etter kor dei e bygg for å tåle. FSB er den hastigheten minnet og prossesoren komuniserer med kvarandre. Visst du har ein prosessor som er 667 MHz, kan ikkje den motta i større hastighet enn det. Så det blir unødvendig med minne som har større hastighet en 667 MHz, etter min meining. Uten om ved overklokking, men i henhold til "ventle" er ikkje det så enkelt på ein laptop. Eg har ikkje erfaring med overklokking, så det vet eg ingen ting om.

Lenke til kommentar
Ok, er dette pga varme? Eller bare umulig?

Vel, det blir jo ike stort det vil hjelpe uansett  :p

Så da antar jeg at når prosessoren er en "Intel Core 2 Duo T7200 2GHz FSB667 4MB", vil en ikke få noe særlig utbytte av å bruke noe raskere enn 667Mhz minne brikker?  :hmm:

Eller gjelder det sære regler for disse C2D prosessorene?

7882716[/snapback]

det er umulig. FSB og multiplier er låst på bærbare maskiner/prosessorer, og på Core Duo/Core 2 Duo er det også begrenset hvor mye du kan stille spenningen (Pentium M kunne undervoltes fritt helt ned til 0.700 volt, med de konsekvenser det kunne få for stabiliteten).

Såvidt jeg vet støttes ikke 800Mhz minnebrikker av Centrinomaskiner (alle med Intel-prosessor), derimot kjører de beskeste AMD Turion-prosessorene på 800 Mhz busshastighet. Mulig du kan plugge inn 800-brikker i en centrinomaskin og at de da vil klokkes ned til 667 automatisk, men jeg er rimelig bombesikker på at du uansett ikke kan kjøre minnebrikkene på 800 Mhz i en slik maskin.

Lenke til kommentar

Ok, takk for greie svar.

Syns bare det var litt merkelig at de har gjort det tilgjengelig i netshop.no sin pc bygger, ved konfigurasjon av i alle fall "Zepto Znote 6615WD"

På en pc modell hvor ingen av prosessorene kan få utnyttet minne med 800Mhz.

Jaja, er vel bare ett tegn på litt grisk butikk, eller noen ansatte med for lite peiling.

Lenke til kommentar

er nok en glipp fra netshops side ja :cool:

merk deg at når Intels nye brikkesett Santa Rosa kommer til våren, så støtter dette 800 Mhz FSB, og da blir det aktuelt med 800 Mhz brikker også for maskiner med Intel-prosessorer.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...