Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En eller to forsterkere til to 12 "?


Raakky

Anbefalte innlegg

Jeg har to 12 " tilgjengelige.

 

Den ene er en gammel sub som jeg tipper yter rundt 300w rms sammen med en tilsverende JBL forsterker som er koblet sammen med to 6*9 høytalerere. Yter en helt OK lyd sammen.

 

Har kjøpt meg en ny 12" som skal yte 650W RMS.

Da kommer spørsmålet på hvordan jeg skal løse dette problemet. Skal jeg kjøpe en forsterker som drar begge subbene, og bruke den gamle til 6*9 høytalere og frontsett, eller kan forsterkerne koples sammen? Hvordan settes ting opp?

 

Pls hjelp meg, er på aktiv leting etter skikkelig lyd. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme med litt erfaring først:

To forskjellige elementer (her to subwoofere på 12") som spiller i samme frekvensområde, kan utfase hverandre.

Det vil si at du kan ende opp med et dårligere resultat enn om du hadde brukt kun en av dine to 12".

 

Du bør bruke en 4-kanaler til front og bak-høyttalerne dine og en egen mono-forsterker til sub.

 

Ta en titt på morel.no og se etter US Amps.

Du finner de under "Forsterkere".

En US Amps XT2000D eller en XT4000D vil nok klare jobben bra.

 

 

Lykke til med prosjektet!

 

 

Mvh

Pål

Endret av Morel
Lenke til kommentar

Takk så mye for svaret. Er relativ "fresh" innen emnet så setter pris på all hjelp.

 

Så du anbefaler på det sterkeste at jeg går over til en sub i stedet? Den jeg hadde først oppnådde jeg ikke akkurat noe rungende bass med. Kan dette skyldes en svak forsterker? Har en forsterker som denne på hånden. Men har hørt at en mono block gir mye bedre lyd til en sub enn en vanlig forsterker? http://www.purepleasurestyling.com/storefr...7&c2=997&c3=997

 

En annen ting, hvor lenge og i det hele tatt bør en sub "spilles inn"?

 

Setter pris på all tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt, så yter ikke en sub 650w rms, den TÅLER 650w varme før den brenner spolen... Du kan feks fint ha 1000w rms på det elementet, men må jo da selv avgjøre, med ørene dine, når elementet sliter...

 

Veldig sparsom info om den forsterkeren, og det bør gi deg en advarsel... tviler på at den yter spes mye rms, til den prisen...

 

En sub trenger ikke nødvendigvis å spilles inn, men du må selv høre etter "ulyder" når du drar på... hvis du spiller uten forvrengning, så går det bra ;)

 

Eltek har mye BRA... http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...gid=116&gid=103

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner, dårlig ordvalg der:)

 

Dilemmaet er om jeg skal satse på to eller en sub, men slik jeg forsto må disse da være likedan?

 

Er enig med deg der, etter litt vurdering så er den forsterkeren tot. uaktuell. Man leser seg til kunnskap:)

En kompis avmeg kan selge meg en :

 

Mono block Cadence Z5000

 

- 4 Ohm Power 25W Rated Power

- 4 Ohm Power 375 Watt Rms

- 2 Ohm Mono Power 750 Watt Rms

 

Amplifier Type Mono Channel

Bridgable Not Bridgable

Frequency Response 10 Hz - 40000 Hz

Signal to Noise Ratio 100 dB

THD at Rated RMS Power 0.04 %

Crossover / Equalizer Yes

Bass Boost Yes

Bass Boost Frequency 100 Hz

Input Voltage 12 volt

MOSFET Circuitry Yes

 

Lurte på om noen kan gi meg noe feedback på denne??

Den virker ganske kraftig, har tidligere dratt to 10".

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner, dårlig ordvalg der:)

 

Dilemmaet er om jeg skal satse på to eller en sub, men slik jeg forsto må disse da være likedan?

 

Er enig med deg der, etter litt vurdering så er den forsterkeren tot. uaktuell. Man leser seg til kunnskap:)

En kompis avmeg kan selge meg en :

 

Mono block Cadence Z5000

 

- 4 Ohm Power 25W Rated Power

- 4 Ohm Power 375 Watt Rms

- 2 Ohm Mono Power 750 Watt Rms

 

Amplifier Type Mono Channel

Bridgable Not Bridgable

Frequency Response 10 Hz - 40000 Hz

Signal to Noise Ratio 100 dB

THD at Rated RMS Power 0.04 %

Crossover / Equalizer Yes

Bass Boost Yes

Bass Boost Frequency 100 Hz

Input Voltage 12 volt

MOSFET Circuitry Yes

 

Lurte på om noen kan gi meg noe feedback på denne??

Den virker ganske kraftig, har tidligere dratt to 10".

7888742[/snapback]

Innspilling er det ikke noe som heter.

Jeg kaller det stabeliseringstid. Den tiden et element bruker på å mye opp alle sine bevegelige deler.

 

 

Gå for noe kjent og velrenomert!

Ta en titt på US Amps, du.

 

Mvh

Pål

Endret av Morel
Lenke til kommentar

Kan noen si meg om det er helt borti natta å brokoble en US Amps XT800.4 til å dra en sub på 600W RMS? Eller må en US Amps XT1600.4 til for å dra sub'en?

 

Hørt at mono blokker skal fungere bedre på suber, men jeg har aldri fått en forklaring på hvorfor, og om det stemmer?

 

Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar;)

Endret av Raakky
Lenke til kommentar
Kan noen si meg om det er helt borti natta å brokoble en US Amps XT800.4 til å dra en sub på 600W RMS? Eller må en US Amps XT1600.4 til for å dra sub'en?

 

Hørt at mono blokker skal fungere bedre på suber, men jeg har aldri fått en forklaring på hvorfor, og om det stemmer?

 

Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar;)

7900321[/snapback]

Det vil sikkert spille med en 800.4, men jeg vil hvertfall anbefalt deg en 1600.4, da har du hvertfall en 450 W rms, det er endel mer enn 260 .. Trur nok det vil fungere helt greit, men hadde vært ålreit og vist hva slags sub du har kjøpt deg, ikke bare at det er oppgitt at den tåler 600Wrms ..

 

Monoblokker er jo ofte klasse D forsterkere med mye watt, laget for å kun spille frekvenser fra 20-300 hz f.eks .. Da er det mye lettere å lage en kraftig forsterker, og den er kun til et formål, spille bass! En firekanaler som blir brokoblet blir laget for både fronthøytalere, og kan også brukes til subber ved brokobling, og er som regel bygd opp på en helt annen måte, da disse forsterkerene spiller alt fra 20-20000 hz.

 

En annen fordel med monoblokker er at de som regel kan lastes lavere, at de kan lastes helt ned i 1ohm er vanlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...