An10Bill Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 [Dette er en ganske lang greie, men jeg håper du tar deg tid til å lese alt] Utstyr: AMD Athlon 1,4Ghz 266Mhz MSI MS-6330 Lite 3 [VIAKT133A] 512MB RAM [merke: M-tec] IDB Deskstar 40GB HD Actima DVD-spiller ACER CD-brenner Gainward Geforce 2 TI/500XP 64MB DDR Aopen Miditower kabinett (250W power) Problembeskrivelse: Maskinen er veldig ustabil....og oppfører seg veldig merkelig og inkonsekvent på enkelte områder. Etter å ha installert Windows 98SE så ser det hele greit ut... Alle drivere osv lar seg installere uten problemer. Problemene oppstår først når det skal installeres større programpakker som f.eks MS-Office 2000. Her går installasjonen ca. halvveis før maskinen gjør ett av tre.... Enten så fryser den helt..... eller så blir skjermen bare svart (med noe graps helt øverst) eller den går ut i blåskjerm og rapporterer om at det har oppstått en feil i en eller annen adresse i VXD, VDCACHE.' Forsøker å installere flere ganger og den 5 gangen går det greit. Problemene oppstår imidlertid igjen når jeg forsøker å legge inn Return to Castle Wolfenstein samt noen andre spill. Installasjonen forløper omtrent som Office.... Mellom 50 og 70% så tryner den på samme måte.... enten frys, svart skjerm eller blåskjerm med samme feil. Men her har jeg forsøkt over 20 ganger uten at det har gått bra noen gang. (men de samme cd'ene funker fint på andre pc'er - så det er ikke SW det er noe feil med) Tenkte kanskje det var Windows 98 som ikke likte 512MB ram eller at det kunne være noe driver-problemer, så jeg bestemte meg for å ta med en Windows 2000 cd hjem fra jobben for å prøve denne. Men her skjer det helt andre ting. Windows 2000 lar seg nemlig ikke installere i det hele tatt..... Installasjonsprocessen kopierer først alle filene fra installasjonscd'en til temp-område på harddisken før den rebooter og forstetter installasjonsprocessen (dette er helt normalt). Deretter får man velge hvilken partisjon man vil installere på, om man vil endre filsystemet osv....... Deretter starter systemet en filkopiering fra temp-området og til ønsket installasjonssted. Men denne kopieringen feiler ALLTID etter 17% (men problemene rapporteres med forskjellige filer..... "kunne ikke kopiere xxxxxx.dll"). Forsøkte å låne Windows 2000 fra en kamerat også, men denne feilet på nøyaktig samme måte. Tilslutt fikk jeg, i ren frustrasjon, fatt i en Windows XP cd for å teste denne..... men denne feiler også på akkurat samme måte som Windows 2000..... Nøyaktig 17% og deretter feil ved kopiering av xxxxxx.dll osv. (Dette skjer hver bidige gang) La tilslutt inn Windows 98 igjen (det går nemlig fint), men feilene oppstår igjen når Office 2000 og nevnte spill skal installeres. Har prøvd å finne ut hvor feilen kan ligge..... Jeg har forsøkt å slå av og på DMA-støtte både på DVD-spiller og HD, uten annet resultat enn at det tok lengre tid før den krasjet fordi hele installasjons-processen da gikk tregere. Tenkte det kanskje var fordi hovedkortet ikke støttet 266Mhz bus, eller 133Mhz RAM, men fant på MSI's websider ut at alle MS-6330 kortene med VIAKT133A chipsettet støttet både 133Mhz minne og 266Mhz cpu'er.... De støttet også AMD Athlon 1,4Ghz - så da mener jeg det ikke kan være feilen. Har også sjekket HD'en for fysiske feil, og den er totalt feilfri.... Ingen bad sectors..... og partition Magic hadde ingen problemer med å opprette partisjoner og kontrollere disse (disken funket helt fint) - mens under installasjoner av nevnte programmer så stopper diskaktiviteten og alt bare fryser..... Tror derfor ikke det er problemer med selve harddisken. Det må være noe annet, med mindre det er noe ustabilitet i selve HD-motorikken som gjør at den i enkelte situasjoner ikke klarer lese fra platene..... men HD-platene er i alle fall feilfrie. Tror heller ikke det har noe med DVD-spilleren å gjøre, fordi det samme skjer dersom jeg bruker brenneren som leser. Det hele er veldig merkelig for maskinen oppfører seg fint og stabilt i bruk..... Feilene oppstår først under installasjon av programmer.... (mulig feilen også oppstår dersom man tar xcopy *.* /s fra CD til HD - men det er ikke testet) - Virker også som om den krasjer ved kopiering av store mengder data.... installasjon av småprogrammer funker nemlig fint.... det er først når installasjonen blir på 1-500MB det feiler. Feilen har heller ingenting med drivere eller instillinger i Windows 98 å gjøre siden feilene også forårsaker problemer med installasjon av W2K og XP i de helt tidlige stadium.(filkopiering i dos-mode). Det må være en hardware-feil et sted, men jeg er ikke kar om å finne ut hvor. Mulig det har noe med AGP-driverne til VIA å gjøre.... IDE Miniport driverne osv, men det forklarer fortsatt ikke hvorfor det ikke går å legge inn W2K eller XP.... Noe er fullstendig på trynet - det er sikkert. Har du noen erfaring, tips eller forslag ?? Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Fikk mange slike feil etter å ha instalert en kopi av XP. Fikk ikke lagt inn office XP og en del andre program. Fikk lånt meg en annen kopi(samme versjon) av XP, og da var mine problem borte. Men siden du har prøvd flere OS`er, så er det sikkert noe annet. Lenke til kommentar
be321 Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 hvis du har bygd den selv kanskje du knakk av en liten bit på cpu coren da blir den ustabil Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Da funke den ikkje da... - Uansett, så er vel det HK'et du bruker litt mistenkelig - Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 250 watt er vel i det minste laget for en slik maskin. Jeg vil råde deg til å prøve med et kabinett med større psu. Jeg hadde en 250W psu. Da frøs maskinen min slik som du nevner. Så tok jeg og kjøpte et Chieftec Towerkabinett med 340W og da fungerte alt perfekt!! Lykke til ! SintBrus Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 jeg er enig med sintbrus. større psu kunne hjelpe. MSI lager veldig stabile hk. ingenting galt med de.... nei.... absolutt ikke.... Lenke til kommentar
Flame Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Jeg hadde akkurat det samme problemet med en M.tec PC133 512 mb ram. Når jeg byttet til andre PC133 rambrikker funket maskinen helt fint. Endel ødelagte rambrikker oppfører seg slik som du beskriver. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
St33l Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Jeg ville også ha prøvd en annen minne brikke. Du må bare begynne i en ende å luke ut feil. Jeg vill prøvd i denne rekkefølgen: - Nye bios drivere - Ta ut alle kort som du ikke har bruk for (ikke den mest sannsynlige feil, men ihvertfall en begynnelse) - Bytte minnebrikke - PSU, som nevnt ovenfor så ser den litt puslete ut. - Prosessor (kanskje du har en kamerat som vil lånedeg sin litt) - hdd - hovedkort til slutt siden det er mest arbeid å bytte :smile: Lykke til Lenke til kommentar
An10Bill Skrevet 21. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2001 - Nye bios drivere Siste versjon av BIOS - ver. 3.2 er installert. - Ta ut alle kort som du ikke har bruk for (ikke den mest sannsynlige feil, men ihvertfall en begynnelse) Sitter bare Grafikkort i den og det må jo sitte i for at den skal starte..... - Bytte minnebrikke Har ingen å bytte med, og det er problemet.... Min andre PC har bare minnebrikker av samme fabrikat - men jeg kunne jo seff. testet likevel.... det treenger jo ikke være selve M-TEC som er problemet, men akkurat den brikken. - PSU, som nevnt ovenfor så ser den litt puslete ut. 250W burde holde til en maskin som bare kjører 1HD, 1FD, 1DVD og 1CDRW.... ingen ekstra kort, ingen ekstra vifter annet enn CPU vifta..... Har brukt denne kassa til en tilsvarende maskin tidligere uten problemer, men da med annet hovedkort og en annen minnebrikke - Prosessor (kanskje du har en kamerat som vil lånedeg sin litt) Tvilsomt :smile: - Tror uansett ikke det er CPU'en som er feil - har mere tro på ram'en. - hdd HD'en har stått og jobbet med Partisjonering, repartisjonering, resizing osv i Partition Magic en i over 10 timer sammenhengende uten å forårsake en eneste feilmelding..... Kopiering av filer mellom DVD og CDRW og HD funker også fint i DOS..... Så jeg tror ikke det er HDD. - hovedkort til slutt siden det er mest arbeid å bytte Kan jo være, men da må jeg skaffe nytt kort først også, og det har jeg ikke råd til.... Da sender jeg heller hele dritten tilbake og bestiller helt andre komponenter..... Men det er litt trist for han som skulle hatt denne til jul.... :sad: Lenke til kommentar
St33l Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Hmm...da får du bare krysse alle fingrer å håpe på at det er minnebrikken. Er du stasjonert i Ålesund så kan jeg hjelpe deg med deler å teste, hvis ikke så lykke til. Steel Lenke til kommentar
Flame Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Det er vel og bra alt som nevnes over når det gjelder generell feilsøking - men jeg er temmelig sikker på at det er ram-brikken din som er synderen. Lenke til kommentar
Donald Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Det er ramen sin feil Mtec er elendig minne. Har sjølv 512mb 133 Mtec og når eg køyrer på pc133 heng han seg hele tida med ein del apps oppe. Noko ein ikkje skulle tru sidan dei har ein lav ns på 6. Med mosel brikkane har han fungert feilfritt i eit år. Mitt tips er å unngå uoriginal ram. Original som apacer, twinmos,crucial,nanya er litt dyrare men ein får iallfall ein stabil pc. Det lønner seg garantert. Trudde ikkje at uoriginalt minne kunne ha ein så elendig kvalitet, derfor kjøpte eg det. Send brikken tilbake til butikken og krev at du får ein original utan mellomlegg. Forklar dei alt bryderiet dette har medført deg. Sidan du då ikkje får det igjen før ut på nyåret setter du inn minnet frå den andre maskin. Det er vel ikkje Mtec det og? Lenke til kommentar
ripset Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 Tror nok jeg er MEGET enig i mye av det som er skrevet her, dette er nok 95% sikkert en minnefeil Lenke til kommentar
An10Bill Skrevet 21. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2001 Joda.... Jeg var også temmelig sikker på at det er minnefeil etterhvert - men så bestemte jeg meg for å kjøre en burnin test Testet alle komponenter i 60min hver for seg, og ingen feilet. Ram'en fungerte helt fint, CPU'en funket fint, HDD og DVD funket fint.... Bestemte meg til slutt for å teste ALLE testene på en gang for å virkelig kjøre maskina litt, og kanskje få en krasj da forårsaket av lite strøm eller noe....men selv en burnin på 60 min på samtlige komponenter samtidig funket fint. (Maskina gikk stabilt som f......) Men fremdeles så tryner PC'en når jeg forsøker å installere RTCW, OFFICE 2000, NFS Porshe 2000 m.fl. Kopiering av hele cd'en til hd går fint, men installasjon direkte fra CD eller fra HD (via subst) funker ikke.... Ender opp med samme resultat - 50% omtrent og deretter frys, eller blåskjerm. Forsøkte også å pakke opp en 300MB stor ZIP-fil på maskina..... Kopiering fra CD til HD gikk greit, men opp-pakking fra både CD og HD resulterte i blåskjerm... Så noe er alvorlig galt..... Men jeg klarer ikke å finne ut hva..... Det kan jo være minnet, men da er det rart at burnin testen ikke finner noe ? Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 21. desember 2001 Del Skrevet 21. desember 2001 humm... Jeg tror det ikke har noe med minnet å gjøre, men faktisk brikkesettet på hovedkortet. las ned http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip og installer denne. utdrag fra manualen i pakken. -------- 1.1 What is this patch? This is a driver for Windows. It is intended to stabilize computers that have VIA chipsets. 1.2 Why do I need this patch? Do I need it at all? If your computer has any VIA chipset made between 1997 and 2001, and if your computer has any of the following problems, then you might need this driver. Files copied from one IDE hard disk drive to another are corrupted The computer stops ("freezes", "hangs", "locks up"), or makes unusual noises when playing sounds, especially to a Creative-brand sound card The computer stops, or files are corrupted, when copying to or from an IDE DVD, CDROM, or CDRW drive Sounds played by the computer are distorted or have a "crackling" noise, especially sounds from a Creative-brand or Aureal-brand sound card The computer stops when playing 3D graphics or games, especially on an ATI Radeon series video card If you have none of these problems, then you do not need this patch. 1.3 What motherboards does this patch support? There are hundreds of models of motherboard that are supported by this patch. These motherboards can be found in computer systems made by Compaq, Gateway, Quantex, and a host of smaller manufacturers. These motherboards can also be purchased separately. In order for a motherboard to be supported by this patch, its chipset must be made by VIA. The "chipset" is the set of supporting chips that connect the processor (the CPU) to the rest of the hardware. The important VIA chip can be found near the center of the motherboard and is approximately 3.5cm (1.4") square and flat, although it is sometimes covered by a metal heatsink and/or a small fan. This patch does not support any motherboards whose chipset was made by other manufacturers. For example, It does not support the AMD 761 chipset, so it does not support any of the following motherboards: Abit KG7, Epox EP-8K7A, Asus A7M266, Gigabyte GA-7DX or GA-7DXR, PCChips M810LMR, FIC AD11. (This is an incomplete list.) Many of these motherboards have a small VIA chip with a part number of VT82C686B, but that chip is not involved. 1.4 What chipsets does this patch support? To confirm that your computer has the correct chipset, please refer to your motherboard manual. As an alternative, you can download and install Sisoft Sandra and examine its "Mainboard Information" screen. The following tables show the supported chipsets. Chipsets for Athlon processors Model Part # PCI ID KX133 VT8371 0391 KT133 VT8363 0305 KT133A VT8363A 0305 S3 ProSavage KM133 VT8365 0305 KT266 VT8366 3099 KT266A KT266A 3099 KLE133 VT8361 3112 Pentium 4 chipsets Part # PCI ID P4X266 3128 As a safety feature, this patch will not modify any non-VIA chipset. ----- Gi denne et forsøk, den kan redde Julen for deg :smile: [ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2001-12-22 00:39 ] Lenke til kommentar
An10Bill Skrevet 22. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2001 Den patchen fra VIA skal jeg prøve ja, men jeg har også kommet noe nærmere til å finne ut hvorfor Windows 98 SE går i blåskjerm med beskyttelsesfeil i VXD VDcache (noen ganger bare vchache). Kjørte nemlig en diskbenchmark i Sisoft Sandra og den gikk kjempefint, men under options så stod den innstilt til å "Bypass Windows Disk Cache". Slo av denne bypassen, og plutselig så var ikke alt så greit lenger.... Nå gikk det nemlig ikke lang tid før hele diskbenchmarken tryna og gikk i blåskjerm med samme feil som jeg får da jeg installerer programmer osv. Kjørte med denne option av 10 ganger og den feilet ALLE 10 gangene..... Slo den deretter på igjen, og da feilet den ikke i det hele tatt de neste 5 gangene.... Helt klart at Windows Disk Cache er synderen. Tydeligvis benytter div. installasjonsprogrammer Windows Disk Cache, mens vanlig filkopiering ikke gjør det. WInzip og WinRAR feiler også, og disse benytter kanskje også Windows Disk Cache.... Så da blir min julenøtt til dere alle: Hvordan slår man av Windows Disk Cache, eller hvor kan man gå for å gjøre endringer i instillinger for denne ?? (for det er tydeligvis her noe er galt) Fant en bit under system.ini hvor det stod [vcache] men vet ikke hva som kan skrives inn her.... mulig man kan sette opp noe ala IDE0=disable eller noe ? Lenke til kommentar
Mio Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Jeg hadde prøvd å bytte minnebrikken. Det høres ut som det er det,siden maskinene tryner når du legger inn større programmer. Hvis det er en enkelt 512MB brikke du bruker,så hadde jeg latt noen andre teste den på maskinen sin for og sett om det hadde fungert greit der. La noen andre prøvd cpu'n din oxo,så finner du muligens ut hva det er for noe. Fungerer Hardwaren din greit hos andre sin "oppegående" pc,så skal den vel gjøre det på din oxo. Hvis minne og cpu fungerer greit på en annen sin pc,så kan det jo være store muligheter for at det er en feil på HK'et. Ikke vet jeg..men jeg hadde testet det sånn i hvertfall. Har selv en minnebrikke det er feil på..da fikk jeg bluescreen når jeg kom inn i windows like etter oppstart.Det er jo oxo mye feil på minnebrikkene nå for tiden har jeg hørt. Good luck :smile: Mio. Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Jeg kjøpte meg ny 256 rambrikke og da hadde jeg tilsammen 512 mb ram. Og da ville ikke w98 fungere sikkelig. Og jeg sendte den inn, men der fungerte den perfekt. Jeg fikk den tilbake, men samme problemet var der. Jeg innstallerte XP, og da fungerte alt perfekt. HVis du hadde hatt mulighet, så kan du installere w2k eller XP. SintBrus Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Ok, jeg så nå at du hadde prøvd å installere w2k, men da er det, som nevnt tidligere, mest trulig rammen som ikke er medgjørlig. Lenke til kommentar
An10Bill Skrevet 23. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2001 Ja men minnebrikken fungerer jo 100% ihht. alle burnin tester jeg har kjørt..... Det eneste som feiler på maskina på burnin-testene er diskbenchmark på Sandra når oppsetter er satt til ikke å bypasse windows disk cache. På instillinger satt til "Bypass Windows Disk Cache" så fungerer også dette perfekt. Mener defor bestemt at problemet kan omgås uten å "dille" mere ved å koble ut Windows Disk Cache, men hvordan gjør man det ?? Når det gjelder W2K og XP har flere hundre personer det samme problemet med installasjon (ref: MSI forum) , og felles for alle er at de har MSI 6330 Lite 3 hovedkort (eller et annet MSI 6330 kort) - Og her er det mange forskjellige minnebrikker ute å går (samt andre deler), så å skylde på minnet her blir for dumt..... Akkurat dette må være HK feil....(sikkert en BIOS oppgrad. som løser dette i nær fremtid) Men feilen i W98 er merkelig..... Kan se ut som om det skyldes ram, men jeg tviler.... Tror heller det er W98 som ikke fuker helt bra med akkurat det HK og som derfor tryner ved kjøring av visse instruksjoner.... Bruker samme RAM'en på en annen maksin med Abit hovedkort og det funker knall.... ....En ting er i alle fall sikkert..... Jeg skal aldri mere kjøpe MSI! (alt for mye kødd) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå