Gå til innhold

Hjelp til å bygge stue-PC

Anbefalte innlegg

Bra å høre at temp ikke er urovekkende. :cool: Jeg er kankje blitt bortskjemt med vann ...

men cpuen var mye kjøligere med CnQ driverne i gamle kassen (HP desktop, stock kjøler) og WinXP. Men så bråkte den litt da!

Håper det kommer gode CnQ drivere for Vista snart ...

Jeg fikk heller ikke betadriverne til zalman til å fungere.

Men dersom du går direkte til produsenten IRTrans sine nedlastningssider http://www.irtrans.de/en/download/windows.php så finner du drivere for Vista 32 (ikke BETA). Disse funker :thumbup:

Du må fremdeles "lære" fjernkontrollen AV/PÅ ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg gravde meg litt ned i Vista og gikk litt dypere inn i powersettings, så sank temperaturene en god del.

Oppdaterte også SW fra IRTrans (ny versjon 21.03.2007). Denne er Vista 32/64 kompatibel, og fungerer utmerket. Velkomsthilsen er nå også endret til "Welcome to Vista Media". :thumbup:

Etter at dene ble installert, ser det også ut som om mine oppstartsproblemer er borte. Mao, dette var enten et temperatur eller driverproblem ... :cool:

Vil forske enda mere på CnQ for Vista, ønsker å styre viftehastighetene også. Skal grave litt i BIOS også.

EDIT: Vil gjerne høre andres erfaringer med QnC i Vista32

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Etter at jeg gravde meg litt ned i Vista og gikk litt dypere inn i powersettings, så sank temperaturene en god del.

Vil forske enda mere på CnQ for Vista, ønsker å styre viftehastighetene også. Skal grave litt i BIOS også.

EDIT: Vil gjerne høre andres erfaringer med QnC i Vista32

8236069[/snapback]

Hvis jeg har hengt med rett i svingene her har du nå et Asus A8N32 hk. Da vil jeg (om du ikke har gjort det) anbefale deg å ta deg en tur i bios å skru på Q-fan. Hvor mye innstillingsmuligheter du faktisk har der er jeg usikker på siden jeg ikke har testet annet enn A8N sli Deluxe (og diverse andre Asus hk) og det variere noe.

Men du burde ha mulighet for å enten sette spesifikke temperaturer for av og full fart på viftene, eller en prosentvis kurve, hvor du bestemmer "target temp"

Sjekk det ut i alle fall, Q-fan har fungert bra på alle mine Asus, selv om det som nevnt varierer noe hvor fritt man står til å justere.

Også ville jeg, hvis det er stillhet du skal ha, ikke vært så "hysterisk" på temperatur. Med mindre man opplever ustabillitet har jeg aldri helt forstått hvorfor mange absolutt skal ha 45 grader max. Er selvsagt fint å kunne slå seg på brystet og si at denne har aldri gått over 45 når du hiver den om 4-10år, men ut over det har man lite igjen for det :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

finner ikke muligheter til annet enn av/på for CnQ, hverken i BIOS eller SW.

Feilen med oppstartsproblemer kom tilbake igjen, om enda verre enn før! :mad:

Installerte XP SP2 for å se om det var Vista Problemer eller hardware. Samme problemet. DVS probelene er hardware.

Det hele begynner med at ASUS logoen står i en evighet, deretter en like lang evighet for å finne RAID0 partisjonen min. Så begynner Windows å laste. Dette går kjapt og greit men i 4 av 5 tilfeller stopper det litt uti. Men de gangene Windows har lastet, så fungerer HTPCen utmerket i lang tid, ripper tar opp programmerte programmer etc etc. Har aldri fått feilelding eller BSOD. Jeg tror altså det er hovedkortet ...

Har prøvd de to siste offisielle BIOSene, samt en beta, av uten at det endrer noe. Har fått tillatelse til å returnere hovedkortet til selger, sender det til dem i morgen ... håper å få et nytt ASAP. :hmm:

Lenke til kommentar
drbo Postet i går, 23:50

Hei igjen,

finner ikke muligheter til annet enn av/på for CnQ, hverken i BIOS eller SW.

Du skal ha i din bios, en meny som heter "Power", med en undermeny som heter "Hardware monitor" eller liknende. Det er det der du kan enable Asus Q-Fan og etter at den er satt til enabled vil du forhåpentligvis også få frem noen flere instillinger.

Ditt HK har Q-Fan2 teknologi, så det skal være der et sted, men er avslått som standard :)

Lenke til kommentar
Ditt HK har Q-Fan2 teknologi, så det skal være der et sted, men er avslått som standard :)

8275045[/snapback]

Hmmm, jeg fant bare "enable Cool and Quiet", samt "enable Qfan"- ikke noe mere, noe jeg hadde ventet! :hmm:

Men nå har jo returnert hovedkortet pga feil. Kanskje jeg finner Qfan opsjonene når det nye kortet kommer i/over påsken.

Lenke til kommentar

8275045[/snapback]

Hmmm, jeg fant bare "enable Cool and Quiet", samt "enable Qfan"- ikke noe mere, noe jeg hadde ventet! :hmm:

Men nå har jo returnert hovedkortet pga feil. Kanskje jeg finner Qfan opsjonene når det nye kortet kommer i/over påsken.

8277452[/snapback]

Ja får håpe det. På mine Asus har det dukket opp en ny undermeny etter at man enabler Q-fan. Men som nevnt før har det variert litt hva disse valgene har bestått av. På mitt A8N deluxe har jeg feks færre valg enn manualen sier, mens på et S775 kort (P5GD1) har det blitt fler og fler valg for Q-fan ettersom det har kommet nye bios.

Ellers er det jo som du selv har vært inne på også mulighet for å kjøre tredjeparts programvare som Speedfan for å regulere vifter. Helt personlig er jeg tilhenger av å bruke minst mulig slikt, dersom HK eller Windows selv kan gjøre det samme. Men det er kanskje bare fordi jeg er sær... :p

Må bare få skyte inn at Asus har mye å lære av bla DFI på dette området, på mitt nåværende DFI kan jeg stille full stopp og max temp for alle vifter.

Vel, får håpe du får orden på maskinen din i alle fall, og min erfaring med Q-fan er at uansett hvor mange (få) instillingsmuligheter du har, er det uansett veldig mye bedre med Q-fan enn uten Q-fan :)

Lenke til kommentar

Du må fremdeles "lære" fjernkontrollen AV/PÅ ...

8194306[/snapback]

Hvordan "lærer" jeg fjernkontrollen AV/PÅ?

har tatt et google søk, men når jeg trykker ned powerknappen på fjernkontrollen etter å ha valgt learn så dukker det ikke opp noen kode i det feltet det skal komme. Ender da alltid med timeout fra programmet.

Noen forslag?

Andreas

Lenke til kommentar

Sørg for at du har siste versjon av programvare og drivere :

http://www.irtrans.de/en/download/windows.php

Følg så guiden på Zalmans sider:

http://zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=185&code=029

Bermerk, her har du bare en sjanse (i hvert fall på tidligere versjoner), så følg denne slavisk. Mener også at tallele jeg fikk opp var noe anderledes enn i guiden (annen versjon), men det fungerte. :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Sørg for at du har siste versjon av programvare og drivere :

http://www.irtrans.de/en/download/windows.php

Følg så guiden på Zalmans sider:

http://zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=185&code=029

Bermerk, her har du bare en sjanse (i hvert fall på tidligere versjoner), så følg denne slavisk. Mener også at tallele jeg fikk opp var noe anderledes enn i guiden (annen versjon), men det fungerte. :cool:

8318324[/snapback]

Har fulgt den slavisk, men hjalp ikke.

Får ikke opp de tallene i codefeltet når jeg trykker powerknappen på fjernkontrollen.

Andreas

Lenke til kommentar

For å kunne hjelpe, trenger jeg mer info, dvs en steg for steg beskrivelse av hva du har gjort ... :cool:

For meg fungerte guiden, men da jeg venter på nytt hovedkort har jeg ikke mulighet for å gå inn på HTPCen min nå, men jeg erindrer følgende.

1. Jeg ga navn til kommandoen: "SKPOWER".

2. Jeg la inn tastetrykk (her var det avvik mellom guiden og min PC)

EDIT: ikke bry deg om tallene som kommer opp, bare følg guiden slavisk og se om det fungerer etterpå.

3. Jeg koblet "slå på" til "SKPOWER"

4. Jeg koblet "slå av" til "SKPOWER"

les også manualen til IRTrans s. 19-22. tror det var noe der også ...

Det kan være lurt å starte på nytt med et nytt navn på kommandoen, da det var min erfaring at jeg ikke ble kvitt gamle feil da jeg startet på nytt igjen. For meg løste det seg etter at jeg reformaterte PCen (Det har jeg gjort gnske ofte pga feilsøking - som viste seg å være feil på hovedkortet)

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...