Gå til innhold

Hjelp til å bygge stue-PC

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er ny når det gjelder stue PC, og setter derfor stor pris på litt hjelp ... :D

Jeg ønsker å ta utgangspunkt i min til overs (men relativt nye) HP dx5150:,

- HP mini ATX hovedkort

- AMD Athlon 3800+ X2 (939)

- 1GB (2 X 512MB) PC3200 DDR400 RAM

- PSU (250W)

- DVD R/W

- 80GB SATA disk

- ATI Radeon X300 (PCIe/128MB silent)

- 3Com 11g wireless.

Jeg vil kjøre Vista Ultimo 32 eller 64 bit ...

Så det jeg tror jeg trenger for å få denne inn i stuen (madammen bestemmer):

- Et OK utsende kabinett (sort eller aller alu) som skal inn i TV-benken

- Et bra TV-kort (to tunere?)

- HDD (SATA) til media 320/500GB

- Fjernkontroll/tastatur løsning

Kanskje en stillegående vifte til CPU?

Er skjermkortet godt nok?

Så det jeg trenger er kort og godt tips til hvilken hardware og software som vil gjøre denne boksen i stand til å:

- Vise DVD (samt lagre filmer på disken)

- Vise streaming fra nettet (Video on demand etc ...)

- Vise bilder

- Ta opp fra TV (med programguide)

Kan noen hjelpe med gode tips? Jeg har et budsjett på oppgraderingen på intill 5.000.- Boksen skal kobles mot en flatskjerm eller prosjektør med tiden ...

På forhånd takk for hjelpen!

drbo :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg er ny når det gjelder stue PC, og setter derfor stor pris på litt hjelp ...  :D

Jeg ønsker å ta utgangspunkt i min til overs (men relativt nye) HP dx5150:,

- HP mini ATX hovedkort

- AMD Athlon 3800+ X2 (939)

- 1GB (2 X 512MB) PC3200 DDR400 RAM

- PSU (250W)

- DVD R/W

- 80GB SATA disk

- ATI Radeon X300 (PCIe/128MB silent)

- 3Com 11g wireless.

Jeg vil kjøre Vista Ultimo 32 eller 64 bit ...

Så det jeg tror jeg trenger for å få denne inn i stuen (madammen bestemmer):

- Et OK utsende kabinett (sort eller aller alu) som skal inn i TV-benken

- Et bra TV-kort (to tunere?)

- HDD (SATA) til media 320/500GB

- Fjernkontroll/tastatur løsning

Kanskje en stillegående vifte til CPU?

Er skjermkortet godt nok?

Så det jeg trenger er kort og godt tips til hvilken hardware og software som vil gjøre denne boksen i stand til å:

- Vise DVD (samt lagre filmer på disken)

- Vise streaming fra nettet (Video on demand etc ...)

- Vise bilder

- Ta opp fra TV (med programguide)

Kan noen hjelpe med gode tips? Jeg har et budsjett på oppgraderingen på intill 5.000.- Boksen skal kobles mot en flatskjerm eller prosjektør med tiden ...

På forhånd takk for hjelpen!

drbo  :cool:

7881158[/snapback]

Tror kanskje jeg ville byttet ut PSU'en. Den er kanskje i minste laget. En god og stillegående 400-500W ville jeg kjøpt. Jeg måtte bytte ut min på 300W da jeg satte i tv-kort med 2 tunere.

Og så ville jeg ha kjøpt Hauppauge HVR4000 istedet for et tv-kort med 2 tunere. Da har du mulighet til analog tv, dvb-t, dvb-s og dvb-s2. (tv antenne, bakkesendt digitaltv og parabol koblet rett i pcen)

500GB gir mest lagring for pengene i dag. Jeg ville gått for en samsung spinpoint, fordi de er driftsikre, stillegående og tåler litt temperatur.

Av programvare til Windows MCE2005 vil jeg anbefale My Movies2. Helt topp! Vet ikke om det kan brukes i Vista Media Center.

Lenke til kommentar
Tror kanskje jeg ville byttet ut PSU'en. Den er kanskje i minste laget. En god og stillegående 400-500W ville jeg kjøpt. Jeg måtte bytte ut min på 300W da jeg satte i tv-kort med 2 tunere.

Og så ville jeg ha kjøpt Hauppauge HVR4000 istedet for et tv-kort med 2 tunere. Da har du mulighet til analog tv, dvb-t, dvb-s og dvb-s2. (tv antenne, bakkesendt digitaltv og parabol koblet rett i pcen)

500GB gir mest lagring for pengene i dag. Jeg ville gått for en samsung spinpoint, fordi de er driftsikre, stillegående og tåler litt temperatur.

Av programvare til Windows MCE2005 vil jeg anbefale My Movies2. Helt topp! Vet ikke om det kan brukes i Vista Media Center.

7894821[/snapback]

Takker for tips!

Hauppauge HVR4000 har jo lekre specs, men vil ikke dette være "overkill" for en som kun kommer til å ha vanlig kabel-TV i hvert fall de neste to årene (og da kan jeg jo bytte). Vil kanskje Hauppauge WinTV PVR500 da gjøre nytten inntill videre, og samtidig gi mulighet for å ta opp to programmer samtidig? (den har vista drivere)

Og hvordan merker jeg at PSU er for spinkel? Jeg ønsker ikke å bytte uten at jeg må ... :hmm:

Når det gjelder kabinett, så har jeg forelsket meg litt i Zalman HD160 HTPC. :love:

Hva tror dere, noen erfaringer? Er litt spent på MC utgaven av Vista ... og om disse går godt sammen. Kabinettet/fjernkontrollen/software har jo fått litt kritikk for å være for tett knyttet opp mot MCE softvaren til XP.

EDIT: Mulig jeg går for en ny strømforsyning og et bedre skjermkort. Noen forslag? Det må være stille, og helst ha "avtagbare" strømledninger. Hovedkortet har innebygget ATI chipset/skjermkort. Helst ikke mere enn 1500-2000 for dette :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Hauppauge HVR4000 har jo lekre specs, men vil ikke dette være "overkill" for en som kun kommer til å ha vanlig kabel-TV i hvert fall de neste to årene (og da kan jeg jo bytte). Vil kanskje Hauppauge WinTV PVR500 da gjøre nytten inntill videre, og samtidig gi mulighet for å ta opp to programmer samtidig? (den har vista drivere)

Og hvordan merker jeg at PSU er for spinkel? Jeg ønsker ikke å bytte uten at jeg må ...  :hmm:

Når det gjelder kabinett, så har jeg forelsket meg litt i Zalman HD160 HTPC:love:

Hva tror dere, noen erfaringer? Er litt spent på MC utgaven av Vista ... og om disse går godt sammen. Kabinettet/fjernkontrollen/software har jo fått litt kritikk for å være for tett knyttet opp mot MCE softvaren til XP.

EDIT: Mulig jeg går for en ny strømforsyning og et bedre skjermkort. Noen forslag? Det må være stille, og helst ha "avtagbare" strømledninger. Hovedkortet har innebygget ATI chipset/skjermkort. Helst ikke mere enn 1500-2000 for dette :cool:

7895614[/snapback]

Joda, PVR500 vil fungere liten stund til. Jeg bruker det kortet og tar opp på 2 kanaler samtidig. Hiper R-type 580W med avtagbare kabel er en super strømforsyning. Ellers så er microplex sine Mist strømforyninger bra. Hvis du skal ha nytt skjermkort bør du kjøpe et som har hdcp-støtte, sånn at du kan spille av hd-dvd/blue ray i fremtiden. X1650pro er et alternativ... gjerne den passiv kjølte hvis du er kresen på støy.

Ellers så liker jeg kabinettet du fant, men personlig kommer jeg ikke til å skifte ut MCE2005, fordi den er mer eller mindre feilfri nå, og fordi jeg syns den ser mye bedre ut en vista sin :) Hvis du får penger til overs, bør du vurdere MCE tastaturet. Veldig greit å bruke for å konfigurere o.l. PS: bruker samme IR-mottager som følger med MCE-fjernkontrollen.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for PVR500 kortet (det dekker mitt behov og mere til). Tror også jeg går for Zalman kabinettet samt en stille CPU vifte. :)

Skjermkortet står på vent, da det ser ut som det skjer mye der i forbindelse med HDTV og Vista, og det jeg har vistnok holder foreløpig til mitt bruk ... Venter også litt med tastatur av samme grunn.

Når det gjelder PSU, så blir nok den også på vent. Jeg er også blitt mer usikker etter å ha lest diverse tester, noen mener Hiper bråker - andre ikke. Uansett er det vel Hiper R-type 530W som er mest ATI kompatibel? Zalmans egen ZM460-APS vil kanskje være et godt valg (men da er det faste kabler). :hmm:

Takker for gode tips om programvare. Det blir nok Vista Ultimate og ikke XP MCE, av den enkle grunn at jeg har en Vista Ultimate lisens, mens jeg måtte kjøpt XP MCE :cool:

Lenke til kommentar

Uansett er det vel Hiper R-type 530W som er mest ATI kompatibel?

7897281[/snapback]

At en strømforsyning er mer kompatibel med ati enn nvidia har jeg ingen tro på... Er bare en strømforsyng, og begge kortene bruker samme grensesnitt på kabel fra PSU.

Min hiper strømforsyning bråker ikke ihvertfall, men vifta går 5min etter at du slår av pcen. Det er bare en fordel...

Lenke til kommentar

Har PVR500 selv og er meget godt fornøyd, kommer til å kjøpe et til etterhvert slik at jeg får 4 tunere, da 2 noen ganger faktisk ikke har strukket til, men da har vi tatt opp på to tunere og sett program nr. 3 på TV's tuner.

Bruker selv MCE fjernkontrollen og den duger til mitt bruk. Kjører Mediaportal programvare (freeware) og vanlig XP.

Lenke til kommentar

Nei det virker litt rart men, R-530 har stor ATI logo, og R-580 en Nvida logo.

Nå mistenker jeg dette for å gjelde Crossfire og Sli, begge deler er uaktuelle for dette prosjektet.

Men R-530 er kanskje mer aktuell grunnet lavere pris og mindre W. Den ser veldig bra ut ...

Lenke til kommentar
Nei det virker litt rart men, R-530 har stor ATI logo, og R-580 en Nvida logo.

Nå mistenker jeg dette for å gjelde Crossfire og Sli, begge deler er uaktuelle for dette prosjektet.

Men R-530 er kanskje mer aktuell grunnet lavere pris og mindre W. Den ser veldig bra ut ...

7897352[/snapback]

Ville gått for den med minst støy. Mist pleier å vinne sånne tester...

Lenke til kommentar

Mist 500 ser jo svært bra ut, kanskje jeg går for den til slutt. Fremdeles usikker på om jeg trenger ny PSU, men den er kanskje vel svak den jeg har ...

Har forresten begynt å revurdere "kravet" om avtagbare ledninger, av to grunner; det er en potensiell kilde til trøbbel, samt at kabinettet skal være lukket, så løse kabler betyr mindre ...

Har bestilt kabinett (zalman), cpukjøler (zalman) og tv-kort (PVR500), avventer psu og skjermkort til jeg ser hvordan det går med det jeg har. Fikk overta en "ny" WD 320.0GB 7200RPM SATA 300MB/S 3.5" 16MB Caviar SE rimelig. Så da er det bare å vente (:cool:

Noen tips til installering av MCE?

Kommer tilbake med mere etterhvert.

Tusen takk for hjelpen så langt, det har vært nyttig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale deg Mist strømforsyningen til din stue-pc.

Har etterhvert blitt 2 stk her. Bruker den ene i min vannkjølte stue-pc og må bare si at av de psu jeg har hatt er den i særklasse stille.

Den andre står i en 50% overklokket Opteron maskin, med et strømtørst ATI X1800XT og 4 harddisker++, så det skal være med enn nok strøm til normal bruk.

Det eneste som jo er en uungåelig konsekvens av saktegående vifte er at den heller ikke drar så veldig mye luft gjennom kabinett. Så har man mye varmeproduksjon i kabinettet kan det hende man bør ty til tilleggsvifter.

Men det er som regel lettere å lage støyfritt med flere saktegående vifter, enn en raskere vifte. Mist får du forøvrig også med avtagbare kabler. Selv har jeg ikke dette på noen av mine psu av de samme grunner som du nevner :)

Lenke til kommentar

Takker fortsatt for respons og gode råd, dere har jo selvfølgelig rett. :blush:

Har fått kabinett, cpu vifte og TV-kort i hus, og oppdaget raskt begrensninger på strømforsyning og hovedkort (sært og propietert dette hp kortet).

Så nå er en MIST 500 samt nytt hovedkort (ASUS a8R-vpn) bestilt. :whistle:

Update og bilder kommer når alt er på plass ...

Lenke til kommentar

7894821[/snapback]

Takker for tips!

Og hvordan merker jeg at PSU er for spinkel? Jeg ønsker ikke å bytte uten at jeg må ... :hmm:

Når det gjelder kabinett, så har jeg forelsket meg litt i Zalman HD160 HTPC. :love:

7895614[/snapback]

når du har for spinkel psu blir pcn ustabil

Lenke til kommentar

Som sagt, ny psu på vei.

oppdaget heldigvis at det bestilte hovedkortet hadde for få interene USB porter, så jeg endret dette til Asus A8N32-SLI Deluxe. :whistle:

Lurer imidlertid på skjermkort. Har sett linker til dette på forumet ...

Dette kan jeg bruke direkte på et HD TV. Men kan jeg bruke det direkte på digital flatskjerm (DVI) eller på et gammeldagt billedrørsTV? :hmm:

Lenke til kommentar
Som sagt, ny psu på vei.

oppdaget heldigvis at det bestilte hovedkortet hadde for få interene USB porter, så jeg endret dette til Asus A8N32-SLI Deluxe. :whistle:

Lurer imidlertid på skjermkort. Har sett linker til dette på forumet ...

Dette kan jeg bruke direkte på et HD TV. Men kan jeg bruke det direkte på digital flatskjerm (DVI) eller på et gammeldagt billedrørsTV?  :hmm:

7931304[/snapback]

Du kan bruke det til en digital flatskjerm ja. HDMI til DVI. Men tror det blir verre til vanlig crt-tv, siden den ikke har tv-ut i form av kompositt eller s-vhs. Finnes andre og mindre praktiske løsninger da...

Lenke til kommentar

Jeg bør med andre ord bare holde meg til mitt ATI X300 128MB (2xdvi + s-video/compositt) inntil jeg har kjøpt skjerm eller prosjektor. Det er jo også passivt kjølt ...

Og før den tid kan det jo ha kommet noe mer spennende i mellomskiktet ... :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er PCen oppe og kjører, noen endringer og noen frustasjoner ...

Satte inn en 74GB raptor som systemdisk, samt 2x1GB minne.

Vel egentlig kun to frustasjoner som gjenstår. :hmm:

1. Fjerne alle sikkerhetsmeldingene i VISTA

2. Få fjernkontrollen til å fungere 100% i VISTA (beta drivere foreløpig)

Elllers kjører jeg VISTA ULTIMATE MCE samt, Slysoft AnyDVD og DVD clone, MyMovie plugin og TheaterTek, samt the DEAMONS HOME. Har ikke satt opp FFdshow og avisynth, men vurderer dette også

Vurdere å gå tilbake til XP SP2 og MediePortal i påvente av Vista drivere til MB og IR/fjernkontroll. Noen kommentarer eller råd i den anledning?

Foreløpig sender skjermkortet OK signaler til min 10 år gamle CRT TV. Har ikke satt opp Powerstrip enda. Det er klart at den ville være en fordel med mer opløsning (flatskjerm), men det kan vente ... :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

PCen er oppe å går, og gjør egentlig det den skal ... :thumbup:

Har fått allt opp å gå, og alle Vista Beta drivere og programmer fungerer utmerket.

Alle tre HDDer er på plass, og jeg satte en 80 mm PAPS vifte under HDD.

Men jeg har to frustasjoner:

Jeg synest PCen blir varm. CPU ligger jevt over på 45C og MB på 35 ved vanlig MCE bruk. Når 50C og 38C under DVD ripping. Har prøvd å skifte AS (kjølepasta), uten at det har hjulpet. Det skulle også være bra med lufting og vifter i kabinettet, samt runde kabler og god kabellegging. Da cpuen stod i det gamle kabinettet med stock kjøler, lå den jevnt på 30+C. Kan det være noe feil med min Zalman kjøler? Detet blir kanskej bedre når det kommer CnQ drivere for vindows ... :hmm:

post-114224-1174357191_thumb.jpg

post-114224-1174358114_thumb.jpg

Et annet problem, er at den ikke alltid booter som den skal. Det kan hende at jeg må ta en omstart eller tre. Men det er aldri problemer når den først har bootet. Noen tips til hva dette kan skyldes ... :no:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også nylig kjøpt meg HD160, helt nydelig kabinet :dribble:

Temperaturen dine er ikke ille, CPU tåler mye mer...

- Har de samme temeraturene ca. (før og etter)

Men det er nok mange faktorer som ligger her:

Temp i stua

Temp der den står nå, dvs. nærme andre ting som er varmt.

Trangt med luft tilførsel. kansje pga "TVbenk".

OSV...

Når det kommer til BOOTingen din, kan det være en driver du har evt, instalert eller avistalert, eller noe lignende. Det samme skjedde med en kompis av meg. Instalerte OS på nytt og testet den på ny instalasjon en liten stund. Og da funket den fint.

Men jeg lurte kansje du kunne hjelpe med.

Jeg får ikke fjernkontrollen til å fungere, hvem beta driver bruker du. evt hvordan instalerte du den. Har prøvd Betaen til HD160, men den vill ikke instalere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...