Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken slår seg av

Anbefalte innlegg

Hei...

For noen uker siden begynte en del problemer med min to år gammle Seagate 250 GB S-ata harddisk. Først slo den seg plutselig av mens jeg var inne i windows, da slo jeg av pc'en og tok ut og inn kablene til hardisken. Etter det viket des som alt fungerte fint. Her i helgen skjedde det samme mens jeg spillte et spill fra denne harddisken, da slo jeg også av pc'en og tok inn og ut kablene. Når jeg startet pc'en igjenn slo harddisken seg av i begynnelsen av oppstarten. Dette problemet forsetter hver gang jeg tar på pc'en. Nå får jeg ikke startet pc'en med denne harddisken tilkoblet.

Betyr dette at harddisken har tatt kvelden? Det ville vert veldig synd siden den er full med data...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du heldig,er det bare dårligt kontakt på strømkabelen siden du må ta den inn/ut.

Men muligt motoren som spinner rundt er gåen.... er disken helt dau nå?

prøv å beveg strømkontakten litt og se om den starter...

kan jo være krets plata og som er røket, da kan du vel bytte fra en lik type disk..men er vel mest sansynligt motoren som spinner rundt som er røket vis du ikke er heldig da!

mine disker kobler ut om eg beveger for mye på strømkontakten, så kansje du er heldig :)

Endret av galaxee
Lenke til kommentar
gjennomsnittlig levetid på en hdd er 2-3år

7885289[/snapback]

Gjennomsnittlig levetid på harddisker er definitivt ikke 2-3 år. Den gjennomslittlige levetiden er mye mye lengre enn gjennomsnittlig brukstid. Dvs. 3-4 år. Hvis ikke så ville det vært massive klager på kræsjede harddisker.

Bare for å gi en pekepinn på hvor lang tid vi prater om så oppgir produsentene MTBF (Mean Time Between/Before Failure) på rundt 1 million timer. (=114 år)

Lenke til kommentar

Der også er alt i orden, så feilen må ligge inne i MFT. Da kjenner jeg ingen enkel måte å fikse det på.

Du kan forsøke recovery program som EasyRecovery eller GetDataBack for å se om filene kan reddes.

Det er en mulighet for at det er defekte sektorer i MFT som lager slikt. Det kan sjekkes med et diagnostic program som scanner hele disken sektor for sektor. Du finner slike på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Lenke til kommentar

Hvis det er data du er redd for å miste bør du alltid ha backup. Ikke bare når det skjer noe sånt som nå.

Dessuten bør du være klar over at datakjeden ikke bare erstatter disker sånn uten videre fordi kunder ønsker det. Diskene sjekkes for feil og dersom de ikke finner noe så kan de kreve at du betaler for en unødvendig undersøkelse av disken. Dvs. de må opplyse om prisen før du takker ja til undersøkelsen. Dersom undersøkelsen ikke finner noen feil så må du betale. Dersom de finner feil så vil de gi deg en ny disk e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...