Blitzlys Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Hei. Helt fersk her, samt når det gjelder digitalkamera. Håper derfor det er mulig å få litt hjelp her. Skal kjøpe meg et digitalkamera for første gang, og har egentlig velgt meg ut et Kodak DX4330. I samme slengen tenkte jeg å kjøpe en ekstra minnebrikke. Men hva er egentlig forskjellen på MMC og SD? Har lest litt, men ikke blitt s veldig klok på hva jeg skal velge. Kan noen her gi meg noen råd, når det gjelder slike minnekort? Så også litt på en slik "dokkingsstasjon", til dette kameraet. Er det egentlig bare en baterilader? Det ble mange spørsmål på en gang. Men som sagt er jeg ganske nybegynner på dette feltet. Så jeg håper noen kan svare meg på dette. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 MMC og SD kort er like bra, SD kortene har i tilleg en kopibeskyttelses funksjon som forhindrer at man kan kopiere MP3 filer fra enheter som dette kortet står i. MMC kortene er vanligvis litt billigere. Når det gjelder Dokkings. så fungerer den som lader og er veldig lett å overføre bilder til data med. Den dokkinsstasjonen kan kobles til din pc, og du skal kunne trykke på en knapp for bildeoverføring. Lenke til kommentar
Josefine Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Mener jeg har lest flere steder, at SD kortene er raskere. Har hatt ett kamera som benyttet mmc kort, og solgte det i forbindelse med at sd kortene ble introdusert, så jeg fikk aldri testet det selv, men leste flere tester som viste at sd kort var langt raskere. Hastigheten på bildekortet er veldig viktig. Jeg ville definitivt valgt SD kort ettersom den lave hastigheten på mmc kortet, var en av de viktigste grunnene til at jeg solgte kameraet. Det kan hende at du må betale litt mere for SD kortene, men du vil ikke gjøre annet enn å irritere deg over bilder du mister, hvis kameraet er for tregt. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Hva er egentlig det raskeste kortet? Jeg bruker SD, vil ikke pådra meg ryggproblemer av å bære disse store CF-kortene :smile: Lenke til kommentar
Josefine Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Skjønner at det kan være ett problem å bære disse store cf kortene. Masse medfølelse. Personlig har jeg satt hjul på en liten fyrstikk eske som jeg bruker til å dytte de rundt med. Skal slutte å fleipe. Kameraet blir mindre med SD kort, og det det er en fordel. CF kortene har forskjellig hastighet avhengig av hvor mye du betaler for de, men min erfaring fra mitt nåvernde kamera, er at standard apacer 125mb cf kort har bra hastighet, og at mmc kort er alt for trege. Hvis du vil sjekke hastigheten på kortet ditt opp mot cf kort, så må du gå inn på produsentens hjemmeside og sjekke hastigheten på kortet ditt, og eventuelt sammenligne det med ett standard cf kort på en av deres hjemmesider. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 CF kortene er raskest med god margin og de raskeste CF kortene ligger "milevis" foran andre flash-minne typer. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 ...kanskje bortsett fra xD-kortene? De skal jo være rimelig kjappe tror jeg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Se http://www.fujifilm.co.uk/fujidc/xdcard/index.html for sammenligning av ytelse for de forskjellige minnekortene. Husk at det er skrivehastigheten du trenger når du tar bildene. Lesehastigheten viser hvor fort du kan lese bildene av kortet igjen. Av tabellen fremkommer at CF har 150 kb/sec - 1,8 Mb/sec SM og xD (64 MB og større) har 3,0 MS har 2,5 SD har 1,1 Husk at denne tabellen er laget av Fuji, som i hovedsak bruker SM og xD...... Sjekk gjerne andre kilder. Lenke til kommentar
Blitzlys Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Har nå kjøpt et Kodak DX4330. Så hvis jeg har forstått rett, så vil det lønne seg å kjøpe SD card, da de er raskere en MMC card? Er litt forvirret når det gjelder memory card til kamera... Lenke til kommentar
oxx Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Vær klar over at kameraene ikke nødvendigvis vil kunne dra nytte av den hastigheten kortene tilbyr. Begrensingen på hastighet kan like gjerne ligge i kameraet, og gevinsten i et kjapt kort vil man da kun få ut ved f.eks. gjennom en kortleser på PCen... Lenke til kommentar
oxx Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Vær klar over at kameraene ikke nødvendigvis vil kunne dra nytte av den hastigheten kortene tilbyr. Begrensingen på hastighet kan like gjerne ligge i kameraet, og gevinsten i et kjapt kort vil man da kun få ut ved f.eks. gjennom en kortleser på PCen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 De hastighetene jeg oppga var ved SKRIVING til kortet. Andre hastigheter er tilfelle ved lesing, jeg anser ikke disse som spesielt viktige i forhold, da det ikke spiller noen særlig rolle om det tar noen sekunder ekstra å laste bildene over til PCen. Det som ER kjedelig, er at kamera bruker laaaang tid når hurtigbufferet er fullt, og kamera skal begynne å skrive til kortet. Jeg anser derfor skrivehastigheten som viktigst. Det er klart at begrensningen kan ligge i kamera, men uansett hvor raskt kamera er, blir det aldri bedre enn minneteknologien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå