Gå til innhold

Inspiron 4150 funderinger og konklusjoner

beh

Anbefalte innlegg

Siden midten av høsten har jeg med glede brukt min Dell Inspiron 4150, men nå begynner den plutselig å bli treg... Når jeg beveger musen så kan peker/pilen plutselig stoppe og når jeg spiller musikk så hakker den mer en gammel sonydiskman fra 80-tallet. Jeg orker ikke mer... DMA er aktivert, cpu står på 1.8 GHz. Ellers er alt bra. Maskinen begynner også å bli støvete i tastaturet. Hvordan skal man egentlig gjøre det rent der? Og hva bruker man for å vaske skjermen?

Hvis det er sånn det skal være fremover med denne maskinen så har jeg endelig en god grunn til å skaffe meg en sexy iBook selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-02 20:46, skrev beh:

Siden midten av høsten har jeg med glede brukt min Dell Inspiron 4150, men nå begynner den plutselig å bli treg... Når jeg beveger musen så kan peker/pilen plutselig stoppe og når jeg spiller musikk så hakker den mer en gammel sonydiskman fra 80-tallet. Jeg orker ikke mer... DMA er aktivert, cpu står på 1.8 GHz. Ellers er alt bra. Maskinen begynner også å bli støvete i tastaturet. Hvordan skal man egentlig gjøre det rent der? Og hva bruker man for å vaske skjermen?

Hvis det er sånn det skal være fremover med denne maskinen så har jeg endelig en god grunn til å skaffe meg en sexy iBook selv.

du har vel masse dritt på hardisken?prøv å defregmantere den,sjekk speedstep,at ikke står på det laveste hele tiden

Lenke til kommentar

Vell, min maskin er det også no rare greier med. Den kræsjer HARDT, bluescreen ved oppstart, og kommer ikke lengere. Dette skjer sånn ca hver 2. uke og jeg legger inn alt på nytt igjen.

Har plain Dell winXP home install med servicepacks, grafikkdriveren fra Dell, officeXP med servicepacks og netstumbler med et SMC PCMCIA kort.

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Jeg har defragmentert og har ikke særlig mange programmer installert. Kjører prosessoren med full hastighet på AC. Dette er sinnsykt irriterende, nå er det ikke noe morro å bruke maskinen lenger. Jeg skal til bunns i dette. Selv om man ikke kan skylle på dell så er det jo noe som gjør at den ikke oppfører seg normalt.

Lenke til kommentar

Beh - Bruker du Kazaa eler lignende?

"vanlige" versjonene av disse er jo kjent for å installere masse dritt som stikker av med både båndbredde og prosessor kraft. Gå i oppgavebehandling (høyreklikk på taskbaren) og se få noen til å "luke" ut de prosessene som du ikke kjenner igjen.

Du kan også installere Adaware som fjerner sniffe programmer.

Skal man bruke Kazaa anbefaler jeg å bruke Kazaa-lite, så slipper man masse slik tull

Espen

Lenke til kommentar

Takker lokel, men ftp server og gnucleus kjører på en stasjonær maskin. Av programvare har jeg mozilla, vim, office, total-commander (windows commander), photoshop og winamp. Det er 23 prosesser som kjører rett etter at jeg har bootet. Ingen bruker mere en 10 000 KiB ram og alle sammen er relatert til drivere eller windows.

OS er Windows 2000, jeg kjører nå Control Panel -> Administrative Tools -> Performance med en masse parametrer aktive og under overvåking. Håper på å finne det sorte hullet som holder disken aktiv. Det er mulig det bare er noen log-filer som blir skrevet hele tiden men tviler på det.

Om det er noen andre som opplever blåskjermer av og til mev boot av din dell så post her. Jeg har hatt BSOD tre/fire ganger på to måneder. Alltid i booten. Tenker det er drivere som ikke er helt gode, men vi får forske litt på det.

Lenke til kommentar

Har Inspiron 4150 og er storfornøyd med den. Hvilke skjemkort drivere bruker du? Så vidt jeg vet er det KUN dell sine egene drivere som fungerer med ATI 7500 kortet som står i denne maskinen, og desverre har de ikke utviklet noen Win2000 drivere (Så vidt jeg vet da).

Skjekk også samtlige andre drivere du har insatallert. Jeg bruker bare de som er tilgjenglige på dell sine sider å har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Har aldri sett blåskjem på denne maskinen :smile:

Lenke til kommentar

Maskinen er oppe og går med det os du har valgt. Men partisjoneringen og slikt er ikke noe å skryte av. Hvem vil ha 99% disk på c: og 1% på en gjemt partisjon i begynnelsen?

Så jeg anbefaler deg å kjøre ditt eget res, driverene som ligger på support.dell.com er mye nyere enn de som er installert fra fabrikk.

Grunnen til at jeg hadde problemer hadde nok ikke noe å gjøre med at jeg valgte å ikke bruke Norsk XP som fulgte med. Min kommer gjennom arbeidsgiver og jeg fikk derfor ikke anledning til å velge os.

Lenke til kommentar

hm, ok. hidden partition? dritt.

Tenker jeg muligens formaterer hele dritten og legger inn XP corp. edition isteden, den er mye bedre. Tenkte jeg skulle prøve med linux på den også, kanskje gentoo eller noe...:smile:

hva bør jeg gjøre hvis den har døde pixler?

Vet hvordan standarden er, men hvordan pleier de å være på dette, kan det hende de bytter til en uten feil selv om det ikke er nødvendig, dvs at det er noen få som er herpa?

Lenke til kommentar

Sitter nå og skriver på den nye maskinen her (4150). Meget godt fornøyd hittil. Ikke noe trøbbel. Partisjonerte omtrent med en gang, og skal hive inn Red Hat en av de påfølgende dagene.

Batteriet er meget bra. Skjermen er suveren (0 døde pixler) - genial oppløsning, og jeg har faktisk ikke vært borti bedre tastatur enn det er på denne, altså.

Meget stillegående også.

Alt i alt et godt kjøp. Anbefales. :)

Lenke til kommentar

ah, jeg gleder meg så HARDT HARDT HARDT nå!

Bare den kommer i hus før juleaften så er jula redda!

*vri seg i stolen*

Ingen døde pixler så langt kan bare bety en ting, jeg får den som har minst 10 døde pixler gjevnt fordelt utover skjermen....

Hvordan er harddisken på ytelse,funker bra?

Lager den mye lyd?antar at svaret er nei, men må sjekke :smile:

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg og taster på min 4150....

nydlig tastatur! det bare maler under fingrene mine.

ingen besvimte pixler. ingen støy fra hardisk (laster ned en divx i dette øyeblikk + en annen fra min stasjonære). har akkurat drept 9 russere i hitman 2 i 1024 oppløsning. (lyn rask) hører på Mew på full mugge med mitt headsett. Maskinen er glimrende på alle måter. den har et utseende som bare kan beskrives som tidløst, lekkert og kompakt.

julen er i boks!

Lenke til kommentar

arg, brenn din jævel :smile:

gleder meg bare mer og mer, får snart ikke sove her!

*AAGGHH*

skal bli så sinnsykt deilig å bare kunne drasse med seg lap'n på skolen og nyte 11Mbps trådløst nettverk :grin:

ingen som vet om et sted de selger gode og prisvennlige wlan kort foresten?

Lenke til kommentar

Oceana: nei, den lager ikke mye lyd. Svært stillegående. Det eneste som jeg merker forskjell fra den stasjonære er selvfølgelig cdrom'en (leser på 24x hvilket er helt på høyden med andre laptoper, men det merkes jo pittelitt når man er vant til en kjappere cdrom).

Skjermen er som sagt helt fantastisk bra. Kunne ikke tenkt meg noen annen oppløsning enn denne. Designet er, som lokel sier, tidløst. Var i utgangspunktet skeptisk til dette sølvbeslaget, men det har jeg vent meg til nå.

Harddisken er rask - der merker jeg ikke noen forskjell fra den stasjonære, faktisk (selv om den på papiret er litt raskere).

Et annet stort PLUSS er batterilevetiden! Skru ned lyset på LCD'n litt og den lever i *godt* over 3 timer.

I og med at jeg ikke er noe spillemenneske, så har jeg ikke testet ut det. (Kommer vel antakeligvis ikke til å gjøre det heller.)

Du har mye å se fram til. Er storfornøyd her jeg, i hvert fall. Den stasjonære er kassert og gjemt vekk.

Stod ikke så mye om disse funksjonstastene i Dellhåndboken, forresten.

FN-ESC(suspend) --> hvordan vekker man maskina opp etterpå?

FN-F1(Setup) --> Her skjer det ingenting hos meg.

FN-F5(to skjermer merket A) --> ?

Resten av funksjonstastene har jeg forstått. Men disse overnevnte kunne jeg tenkt meg ytterligere informasjon om.

Hege

[ Denne Melding var redigert av: mezz på 2002-12-07 09:08 ]

Lenke til kommentar

FN-ESC(suspend) --> Vekker den opp enten med å trykke på power knappen, eller "åpne" skjermen om den har vært lukket.

FN-F1(Setup) --> Her skjer det ingenting hos meg i windows, men i linux får jeg opp BIOS instilligene.

FN-F5(to skjermer merket A) --> aner ikke jeg heller

Ting jeg lurer på er hva refresh rates skjermen har(vertikal og horisontal)?

Og er det 8mb cache på hardisken?

Code:

non-removable ATA device, with non-removable media
Model Number: IC25N040ATCS05-0
Serial Number: CLP425F4G5MXJA
Firmware Revision: CS4OA63A
Standards:
Used: reserved
Supported: 2 3 4 5
Likely used: 5
Configuration:
Logical max current
cylinders 16383 16383
heads 16 16
sectors/track 63 63
bytes/track: 0 (obsolete)
bytes/sector: 0 (obsolete)
current sector capacity: 16514064
LBA user addressable sectors = 78140160
Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Buffer size: 7898.0kB ECC bytes: 4 Queue depth: 1
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
r/w multiple sector transfer: Max = 16 Current = 0
Advanced power management level: 16512
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=240ns IORDY flow control=120ns
Commands/features:
Enabled Supported:
* NOP cmd
* READ BUFFER cmd
* WRITE BUFFER cmd
* Host Protected Area feature set
* look-ahead
* write cache
* Power Management feature set
Security Mode feature set
* SMART feature set
SET MAX security extension
Address offset used (large drive)
Power-Up In Standby feature set
* Advanced Power Management feature set
Security:
Master password revision code = 65534
supported
not enabled
not locked
frozen
not expired: security count
not supported: enhanced erase
36min for SECURITY ERASE UNIT.
HW reset results:
CBLID- above Vih
Device num = 0 determined by the jumper
Checksum: correct

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...