Gå til innhold

To windows OS'er er lagt inn - Slette?

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at sist gang jeg instalerte Windows (formaterte) så la jeg en helt ny xp inn på en av diskene mine, men den andre ligger der enda.

Når jeg starter pcen kan jeg velge hvilken av disse jeg vil starte, men greia er at den ene er corrupt og vil ikke starte. Jeg vil helst slippe og ha denne som et valg da den ikke funker og jeg har ingen bruk for den heller.

Hvordan fikser jeg dette? Jeg har nå tenkt å gå over til Vista, så da er det greit å ha orden i sakene.

mvh. Thewiz. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

start --->(høyreklikk) min datamaskin ---> egenskaper ---> "Fanen" avansert --->

oppstart og gjennopretting "instillinger" velg så hvem som skal vises og hvor lenge.

Håper dette hjalp. :)

EDIT: leif var på betøk...

Endret av dioX
Lenke til kommentar
start --->(høyreklikk) min datamaskin ---> egenskaper ---> Fanen "avansert" --->

oppstart og gjennopretting "instillinger" velg så hvem som skal vises og hvor lenge.

Håper dette hjalp.  :)

EDIT: leif var på betøk...

7879580[/snapback]

Fanen? Hvor står det hen?

Lenke til kommentar

Aha, fatta det og fikk det til.

Takk for hjelpen DioX.

Kan jo kanskje spørre her med det samme når det gjelder Vista;

Er det greit å ha vista og xp instalert samtidig, slik at hvis det blir noe kluss med Vista?

Og går det bra og ha begge OSene på samme partisjon?

Lenke til kommentar

Ah, hadde akkurat det samme problemet som deg for en stund siden. Det du gjør er dette:

Først må du formatere den harddisken du ikke bruker, den med uten windows på. Men om du har viktige ting på den sånn som bilder etc. så trenger du ikke å formatere den. Men gjør det om du ikke har noe innpå den.

1.)

Høgreklikk på Min Datamaskin -> Behandle -> Diskbehandling -> Høgreklikk på den uten Windows XP på og velg Formater. Formater Hurtig om du har formatert harddisken normalt en gang før, da går det fortere :) Men det er ditt valg.

Om du ennå kan velge hvilken Windows XP du skal starte med nå, så må du forandre Boot.ini filen, siden den ikke har forandret seg automatsik, noe den gjør når OS'er blir slettet (formatert). men i dette tilfellet gjorde det den ikke. Se punkt 2 for det.

2.)

Høgreklikk på min Datamaskin -> Avansert -> Innstillinger under Oppstart og gjenoppretting -> Rediger. Ver veldig forsiktig her. En feil og vips så vil ikke Windos XP starte mer, og du en nødt til å reformatere og reinstallere XP igjen :/ Nå, hos deg vil det nok stå noelunde slik i Boot.ini filen:

Windows XP Home

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

[operation system]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

[operation system]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Windows XP Pro

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Du ser at det er to Operating Systems, og det er jo feil, det skal kun vere et, og da må vi jo fjerne et manuelt. Da ser det nok slik ut etterpå:

Dersom du har Windows XP Home:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

[operation system]

Og om du har Windows Xp Pro:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

Bare kopier og lim inn en av de nederste du. Har du Home XP kopier den, har du XP Pro, kopier inn den :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei, det har seg sånn at sist gang jeg instalerte Windows (formaterte) så la jeg en helt ny xp inn på en av diskene mine, men den andre ligger der enda.

Når jeg starter pcen kan jeg velge hvilken av disse jeg vil starte, men greia er at den ene er corrupt og vil ikke starte. Jeg vil helst slippe og ha denne som et valg da den ikke funker og jeg har ingen bruk for den heller.

Hvordan fikser jeg dette? Jeg har nå tenkt å gå over til Vista, så da er det greit å ha orden i sakene.

mvh. Thewiz.  :)

7879534[/snapback]

Hei, jeg har omtrent samme "feilsymptom" som trådstarter.

Jeg har forsøkt metoden som her er vist og fikk fjernet den ene som var "korrupt".

Men det dukket opp en ny ( som ikke vises i tekstfilen ) med navn Windows (standard), og naturligvis er det denne som nå starter windows ved "timeout".

Hva kan jeg gjøre med dette, bortsett fra å reformatere?

Endret av GLOCK05
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...