Gå til innhold

En annerledes vurdering av hjemmeside

Anbefalte innlegg

Klikk her for å se siden vi snakker om

Det er altså min egen tilpassede startside. Jeg vil ha en vurdering, men ikke sånn som dere pleier å gjøre det her. Det er en utrolig simpel og ren side (Syntes jeg selv ihvertfall) og er tilpasset mitt bruk.

Men det jeg trenger er noen gode å konstruktive ideer.

Kunne tenkt meg en egen side som overvåker cpu-temp, linjemåler, kanskje identifisere hardware osv. men det finnes kanskje ikke noen lett måte å få til det på?

Har også lyst til å lage en egen tv-guide, men vil jo at dette her skal se bra ut, altså i samme degign som resten av siden min.

Ellers er det noen av dere som har noen nyttige/kule gadgets å anbefale meg å putte på siden min? Åpen for alle konstruktive tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken maskin er det du skal overvåke CPU-temp osv på?

Serveren eller maskinen du bruker for øyeblikket?

Egen tv-guide kan bli et prosjekt tror jeg.

Da må du vel enten ha tilgang til en database hvor dertil egnet info ligger tilgjengelig, eller sette sammen et slags script som henter det ut fra for eks. VG sin. (Om de tillatter denslags...)

Lenke til kommentar
Hvilken maskin er det du skal overvåke CPU-temp osv på?

Serveren eller maskinen du bruker for øyeblikket?

Egen tv-guide kan bli et prosjekt tror jeg.

Da må du vel enten ha tilgang til en database hvor dertil egnet info ligger tilgjengelig, eller sette sammen et slags script som henter det ut fra for eks. VG sin. (Om de tillatter denslags...)

7878948[/snapback]

Tenkte jo på å overvåke den aktuelle pcen som besøker siden. Nesten som en pc-doktor-side :D

Har forhørt meg litt om tvguide før, og da ble jeg anbefalt å bruke pearl eller php, og en explode funksjon, om jeg ikke husker helt feil. Men det er for mye å sette seg inn i nå.

En ting jeg lurer på, i går la jeg til h3 med samme funksjon som h2 i css-dokumentet. da endret linkene for startside og favoritter under h1 fra fet til vanelig skrift, selv om jeg behldt de i h2-taggen. meningen er å ha de i h3.

Lenke til kommentar

Det kan nok bli litt vrient å hente ut den typen info fra bruker maskinen. Jeg tror aldri jeg har vært borti løsninger for det. Den typen info begynner å bli litt for sensitiv til at jeg ville slengt den villt rundt

Jeg skjønte ikke helt det siste spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar
Det kan nok bli litt vrient å hente ut den typen info fra bruker maskinen. Jeg tror aldri jeg har vært borti løsninger for det. Den typen info begynner å bli litt for sensitiv til at jeg ville slengt den villt rundt

Jeg skjønte ikke helt det siste spørsmålet ditt...

7879099[/snapback]

er det sensitivt for deg å finne utav hva temperaturen på pcen din er?

regnte nesten med det. altså, før:

h2 {font : small-caps bold 10pt verdana, sans-serif;}

og nå:

h2,h3 {font : small-caps bold 10pt verdana, sans-serif;}

etter dette så ble ikke lenger linkene "Gjør om til startside" og "Legg til i favoritter" tykke, men normale.

hva kommer dette av?

Lenke til kommentar

greia er at du ikke vil spre for mye info om PCen din på nettet. Jo færre åpninger jo bedre.

Sleng på:

h2,h3 a{font-weight:bold;}

Jeg er en smule rusten på dette nå, men <a> skal vel være utenpå <h2> osv?

Endret av harald_
Lenke til kommentar
greia er at du ikke vil spre for mye info om PCen din på nettet. Jo færre åpninger jo bedre.

Sleng på:

h2,h3 a{font-weight:bold;}

Jeg er en smule rusten på dette nå, men <a> skal vel være utenpå <h2> osv?

7879309[/snapback]

Se der ja, det ble andre boller :D

en ting til, nå som vi er så godt i gang. hvor mye av headen min er nødvendig?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html lang="no">

<head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

<title>Børres Startside</title>

<meta http-equiv="content-Language" content="no" />

<meta name="description" content="Startside" />

<meta name="keywords" content="søkemotorer, linker, aviser, bil, motor, båt, navn, elektronikk, forbruker, lyd, bilde, nettauksjoner, nettbanker, spill, fritid, telefoni, torrenter, underholdning" />

<meta name="author" content="Børre Haugen" />

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="design.css" />

<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" type="image/x-icon" />

</head>

Lenke til kommentar

Nettsider har ikke noe med å lese av maskinvare-info og dermed finnes det heller ingen web-løsning for dette. Er det viktig for deg kan du jo sette opp siden på din egen maskin og lese av sånn info med et server-side språk.

En langt enklere løsning ville vel være å legge til et panelprogram eller noe på skrivebordet som viser deg dette!?

Lenke til kommentar
Whitespace er unødvendig der oppe.

Resten er kult nok :)

Om man skal pirke så trenger du ikke <html lang="no">, bare <html>.

Du har jo

<meta http-equiv="content-Language" content="no" />

7879459[/snapback]

hva mener du med whitespace? fåreslår du at jeg inverterer fargene i overskriften ellerno?

er det ikke mere i headen jeg kan fjerne? har bare kopiert en mal jeg fant. føler at det er så mye unødvendig der.

Har egentlig meta tags noen funksjon lenger?

Lenke til kommentar
Og når vi først er inne på koden så har du misbrukt <p> som bruker til paragrafer, men du har brukt <p> til å liste om en haug av lenker. Som naturlig er så er det <ul> (list) som skal brukes til det.

7879526[/snapback]

Jasså? har aldri benyttet med av <ul>...

men sjekket www.startsiden for morroskyld nå, og de gjør det på samme måte som meg...

legger ikke <ul> til sånne stygge dotter foran her linje da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...