Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

passasjer ved promillekjøring

Dundersalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Noen som vet om det er straffbart å sitte på i en bil hvor føreren er påvirket av alkohol?

Takker så meget for alle svar

7878839[/snapback]

Passasjerer kan ikke straffes for promillekjøring.

Men dersom det hadde vært snakk om øvelseskjøring så regnes både ledsager og elev som fører av bilen, og da ville også passasjer blitt straffet.

Lenke til kommentar
Hei

Noen som vet om det er straffbart å sitte på i en bil hvor føreren er påvirket av alkohol?

7878839[/snapback]

Men dersom det hadde vært snakk om øvelseskjøring så regnes både ledsager og elev som fører av bilen, og da ville også passasjer blitt straffet.

7878945[/snapback]

Tusen takk for svar.

Har du noen kilde på dette? Eller med andre ord hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Da slår jeg meg til ro med dette. Tusen takk!

Så med andre ord: Det kan tolkes slik ar siden det ikke står noe om det(passasjer) så er det heller ikke straffbart?

7879223[/snapback]

Det sies av de lærde at loven i utgangspunktet er ment å tolkes slik den leses og oppfattes. Så lenge loven bruker ordet "føre" i dette tilfellet er det nettopp personen som fører kjøretøyet som kommer under de bestemmelsene.

Og du kan stole på at jeg har helt rett i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til at dersom passasjer også er eier av bilen så vil saken stille seg annerledes. Man blir da ikke straffet for promillekjøring men dog etter andre bestemmelser.

Edit: Vegtrafikklovens § 17 andre ledd ville da vært relevant om noen skulle lure.

Også slenger jeg på en liten moralpreken helt kostnadsfritt på slutten.

Man må alltid huske at som passasjer i slike tilfeller medvirker man til egen skade dersom uhellet er ute, og derfor bør forhindre slik kjøring dersom han vet eller må forstå at sjåføren er alkoholpåvirket.

I mange tilfeller skjer promillekjøring nettopp fordi passasjeren ignorerer risikoen for skade, og derfor frivillig deltar i kjøringen. I så måte kan man si at passasjeren er en medvirkende faktor til at kjøringen finner sted.

Derfor mener jeg personlig at på bakgrunn av dette bør man vurdere straff også for passasjerer i slike tilfeller. Dette da i særlige tilfeller vel og merke, og ikke nødvendigvis som en absolutt regel.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Hei

7878839[/snapback]

7878945[/snapback]

Hmm, dette er ikke det samme når man kjører med en lærer? Mener å huske at det var et spørsmål på teoriprøven elns der det var læreren som var fører av bilen, og ikke "elev og lærer i sammarbeid" :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm, dette er ikke det samme når man kjører med en lærer? Mener å huske at det var et spørsmål på teoriprøven elns der det var læreren som var fører av bilen, og ikke "elev og lærer i sammarbeid"

Det skal jeg sannelig ikke si for sikkert gitt. Jeg vet at det jeg sa der gjelder ved øvelseskjøring. Selv har jeg ikke i løpet av mine 31 år tatt sertifikatet selv.

Så om du mener du husker rett der så betviler jeg det ikke.

Jeg søkte også med stikkordene "promillekjøring passasjer" på kvasir og fant noe info på jusstorget.no hvor det også stod å lese:

Ved øvelseskjøring anses både ledsager og elev som førere av bilen og kan straffes for promillekjøring. Passasjerer ellers kan ikke straffes for promillekjøring. Dette gjelder også dersom bilens eier er passasjer.

Derimot er det som jeg også har nevnt her andre bestemmelser som medfører straff for eier dersom han var passasjer i slikt tilfelle.

Lenke til kommentar
Hvis man gaar inn i en bil som passasjer der man vet at foereren er paavirket faar man ikke erstatning hvis noe gaar galt. Og siden det er i slike situasjoner det som oftest gaar galt....

7893949[/snapback]

Så vidt jeg vet er ikke dette lengre riktig, etter Finanger-saken.

http://www.hoyesterett.no/pressemelding/11219.asp

Finanger-1:

"En passasjer ble skadet i bilulykke der bilføreren hadde vært alkoholpåvirket. Passasjeren visste at føreren var påvirket. Etter bilansvarsloven §7 tredje ledd bokstav b tilkommer passasjeren da normalt ikke erstatning. Etter uttalelse fra EFTA-domstolen ble lagt til grunn at en ordning med erstatningsbortfall lik den som var etablert i bilansvarsloven §7, var uforenlig med EØS-retten. Høyesterett la likevel til grunn at §7 måtte følges da det var en lovgiversak å bringe loven i overensstemmelse med EØS-retten. Dissens 10-5. - Krav etter bilens passasjerulykkesforsikring ble redusert med 30% på grunn av passasjerens grove uaktsomhet, jfr. forsikringsavtaleloven §13-9. Dissens 8-7. - Plenumssak."

Finanger-2:

"Saken gjaldt spørsmålet om staten var erstatningsansvarlig for uriktig gjennomføring av EFs motorvognforsikringsdirektiver i norsk rett i forbindelse med tilslutningen til EØS-avtalen. Den uriktige gjennomføring hadde medført at en skadelidt ikke fikk medhold i sitt krav mot forsikringsselskapet etter bilansvarsloven, jf §7 tredje ledd bokstav b, jf plenumsdom inntatt i Rt-2000-1811. Høyesterett i plenum la til grunn at det fulgte av EØS-avtalen og EØS-loven at staten kunne bli ansvarlig for uriktig gjennomføring av et direktiv. Flertallet kom til at staten var erstatningsansvarlig og forpliktet til å betale den erstatning som hun ville hatt krav på dersom §7 tredje ledd var blitt endret. Under henvisning til synspunkter om rettsvillfarelse, kom et mindretall til at det ikke forelå tilstekkelig ansvarsgrunnlag. Dissens 9-4."

Satser på at det går greit å referere sammendragene fra dommene.

Edit: Noen linker:

http://www.ltn.no/main.php?artikkelvalg=vi...=1&id=97&kat=14

"Veronica Finanger vant saken hun hadde anlagt mot staten. Nå kan hun glede seg over at byråkratiske feil gav staten ansvaret for det tapet hun har lidd. Høyesterett har funnet at Justisdepartementets feil ved innføringen av motorvognforsikringsdirektivene fra EU var så alvorlige at de nå må bære Finangers økonomiske tap som følge av en trafikkulykke i 1995."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/10/28/447760.html

"Veronika Finanger satt på med en fyllekjører, og ble derfor nektet erstatning av forsikringsselskapet.

Dette er i strid med et EØS-direktiv fra 1992, som slår fast at passasjerer har krav på erstatning selv om sjåføren viser seg å være beruset."

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...