Gå til innhold

Trenger forslag til www.kimmag.net

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte meg Kimmag.net for en stund siden, men har funnet ut at det er ikke enkelt å ha en webside... Kan noen si meg hvordan jeg får slike effekter som www.steffenz.moo.no (sorry hvis ikke jeg får bruke din steffenz) Jeg vil gjerne ha slik animasjon inne i selve loadinga etc... Kom også med forslag til kategorier på siden min! :) Takker for svar! Kim!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje også tenke på å ikke bruke flash?

Flash har mange ulemper:

-treigere

-mange syns flashsider er irriterende

-flash er ikke laget for å utvikle hele sider

-flash sider krever at bruker har installert og aktivert flash plugin (3dje parts)

harald_: are you stalking me?

-flash sider og web-crawlere prater ikke sammen. (med andre ord du kan bare glemme å bli indeksert orntlig av søkemotorer)

Lenke til kommentar
Sinnsyk wow effekt på den sida ja :)

Men den er for uoversiktelig og treig for å være kommersielt nyttig. Men jeg likte ironien i urlen "2advanced" beskriver sida perfekt.  :!:

7879822[/snapback]

gutta bak er jo for å regne som "legender" innen web-design og har VELDIG mange fete klienter.. og ja, siden er utrolig kommersielt nyttig for dem!

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt uklart der kanskje. Selvfølgelig er siden kjempenyttig for dem (look what we can do). Men som en generell side for et firma som ønsker nye kunder funker den ikke.

Tenk bare hva som ville skjedd derssom, tja, telenor, nokia eller hafslund hadde en slik side.

Man kan tenke de slik: De fleste som er ute etter å kjøpe en tjeneste er ute etter å få informasjon fortest mulig for å kunne sammenligne. Ganske mange (det er undersøkt) hopper av allerede når de ser "page loading".

Bare tenk også på undersøkelsen som ble gjort for litt siden som viste at nettbutikker taper masse kunder dersom siden deres laster litt treigere enn konkurentens.

Men selvsagt som en "showcase", funker siden utmerket.

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor dere "antiflashere" kjører dere selv fast i den samme argumentrekka hele tiden. Har diskutert med dere før, og gidder ikke gjøre det nå igjen. Men vil dra frem ei norsk side som er praktfullt designet, som fungerer ypperlig kommersielt. Ulstein

Hvis du ikke synes det er bra, så hold kjeft, da har du ikke snøring på design.

Lenke til kommentar
Formulerte meg litt uklart der kanskje. Selvfølgelig er siden kjempenyttig for dem (look what we can do). Men som en generell side for et firma som ønsker nye kunder funker den ikke.

Tenk bare hva som ville skjedd derssom, tja, telenor, nokia eller hafslund hadde en slik side.

Man kan tenke de slik: De fleste som er ute etter å kjøpe en tjeneste er ute etter å få informasjon fortest mulig for å kunne sammenligne. Ganske mange (det er undersøkt) hopper av allerede når de ser "page loading".

Bare tenk også på undersøkelsen som ble gjort for litt siden som viste at nettbutikker taper masse kunder dersom siden deres laster litt treigere enn konkurentens.

Men selvsagt som en "showcase", funker siden utmerket.

7881692[/snapback]

2advanced er et web-design firma som har spesialisert seg på løsninger med flash. de er veldig "look what we can do", noe som er helt sant.. men det har akkurat den effekten de ønsker også. På grunn av at de er veldig profesjonelle så drar de store klienter i fleng, store kjente merkevarer. De bryr seg nada om en fjortis syntes siden deres loader tregt pga han selv sitter på en crappy internetttilkobling, da de får kunder uansett pga deres produkters kvalitet.

Flash har den fordelen at det er ekstremt interaktivt og gir store mulightere i forhold til "plain" web-design.. Og dette vil også bli mye større i fremtiden.. selv Microsoft er på banen med sitt eget format nå som skal konkurrere mot Flash. Selvsagt blir størrelsene til sidene større.. men selv sitter jeg stort sett på 100Mbit så bryr meg ikke da alt går fort uansett.. bare hvermansen i steinalder-norge som har blitt lurt til å tro at 0,7 Mbit er bredbånd.

Har du forresten tatt en titt på siden til Nokia? Sony Ericsson? Samsung? Stort sett alle store filmer og spill som kommer ut for tiden? Hva har de til felles? De bruker alle Flash.

Lenke til kommentar

Dustwave: 2advanced driver vell med mye annet enn bare flash? Og jeg er veldig enig med deg at flash er kommet for å bli. Har utviklet mye i flash selv jeg. Men dertil egnet bruk.

Håper det ikke er meg du kaller fjortiss ;-) Jeg er 29 år og har jobbet mye med webutvikling.

De sidene hvor en har brukt flash best er "kloner". Noe innhold i flash og noe innhold tradisjonelt. Det er søkemotorvennlig, og man kan lage kjappe enkle løsninger for de som er ute etter å sjekke noe kjapt, og mer tunge løsninger får sitt.

Spiffers:

Hvis du ikke synes det er bra, så hold kjeft, da har du ikke snøring på design.
up yours too. Oral diare kalles det. Og jeg er ikke noen "antiflasher". Flash er genialt det, men må brukes korrekt og med måte.

Og ja jeg vet hva design er. Har tidligere designet løsninger for informasjonskiosker. Og design er ikke som mange tror, noe som ser pent ut, men en hårfin ballanse mellom strålende utseende og brukervennlighet.

Lenke til kommentar
up yours too. Oral diare kalles det. Og jeg er ikke noen "antiflasher". Flash er genialt det, men må brukes korrekt og med måte.

Og ja jeg vet hva design er. Har tidligere designet løsninger for informasjonskiosker. Og design er ikke som mange tror, noe som ser pent ut, men en hårfin ballanse mellom strålende utseende og brukervennlighet.

7884042[/snapback]

Virker som du følte deg truffet. Nå nevnte jeg ikke noen som helst navn, men allikevel tok du deg nær av det.

Hvordan definerer man brukervennlighet? Ta en kjent sak som en ostehøvel. Den er brukervennlig, man tar tak i den, fører den over en ost, og så har man en pent skåret skive ost som kan brukes til det man ønsker. Men brukervennligheten er avhengig av hvem som bruker den. Gi en ostehøvel til et spedbarn som aldri har sett en slik, og barnet vil garantert bruke den til alt annet enn å høvle over en ost. Det samme vil skje om du gir den samme ostehøvelen til et menneske i hvilken som helst alder et eller annet sted i verden hvor det aldri har blitt brukt ostehøvler. Hvis man definerer dem som skal benytte seg av en slik ostehøvel, vil man si at et spedbarn ikke befinner seg i denne målgruppen. Derimot kan den andre personen være i målgruppen, men siden de aller fleste ostehøvler ikke blir solgt med en grei bruksanvisning på samtlige verdens språk, er verktøyet lite brukervennlig.

Hvordan definerer man design? Alt er design. Noe er bra, noe er dårlig. Design er et uttrykk som oppfattes av alle våre sanser. Design trenger ikke være form, farge eller lyd. Det kan være varme, kulde, samme hva, så lenge det er laget av noen. Ofte har en person designet noe som påvirker flere av sansene våre, noe med og noe uten intensjon. For eksempel kan en kunstner lage en installasjon som ser ut som glødende lava, og samtidig tilføre materialet kulde slik at man får et meget paradoksalt sanseinntrykk. Noen kan elske det, noen kan hate det, men det viktigste er at kunstneren treffer sin bestemte målgruppe med designet, og at det gir den reaksjon som forventes. Da er det et godt design.

Om man ønsker, kan man lage totalt ubrukelige ting. Allikevel kan det være godt design. Man kan lage en ostehøvel som ser totalt møkk ut, men som allikevel er brukervennlig. Det vil da, i noens øyne, være et dårlig design.

Brukervennlighet kan kokes ned til en enkel setning. ”Jo enklere det er for en gitt brukergruppe å anvende et produkt, jo mer brukervennlig er det”.

På grunnlag av dette kommer følgende påstander: Design og brukervennlighet trenger nødvendigvis ikke henge sammen. Design er ikke brukervennlighet ved definisjon. Et godt design er noe hvor aksjon gir forventet reaksjon.

Dette innlegget ble redigert fordi jeg var en smule ufin mot cyclo

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Virker som du følte deg truffet. Nå nevnte jeg ikke noen som helst navn, men allikevel tok du deg nær av det.

7887034[/snapback]

Klart jeg følte meg truffet. Jeg er den eneste som har nevnt noe negativ ved bruk av flash (noe som er viktig å være klar over når man driver med webdesign). Og når du da sier "Hvis du ikke synes det er bra, så hold kjeft, da har du ikke snøring på design." så er det ganske klart jeg føler meg truffet.

Det andre du sier om design er selvfølgelig helt korrekt. Jeg dummet meg litt ut når jeg sa "Og design er ikke som mange tror, noe som ser pent ut, men en hårfin ballanse mellom strålende utseende og brukervennlighet.". Den norske definisjonen av design er helt annerledes enn den engelske.

"Design, usually considered in the context of the applied arts, engineering, architecture, and other such creative endeavours, is used as both a noun and a verb. As a verb, "to design" refers to the process of originating and developing a plan for a product, structure, or component. As a noun, "a design" is used for both the final (solution) plan (e.g. proposal, drawing, model, description) or the result of implementing that plan (e.g. object produced, result of the process). More recently, processes (in general) have also been treated as products of design, giving new meaning to the term "process design"."

"Designing normally requires a designer considering aesthetic, functional, and many other aspects of an object or process"

Og du må være enig i at en side er verdt svært lite om den er kjempepen, men helt ubrukelig ellers? Jeg omformulerer: "Å utvikle en webside er så mye mer enn bare bra design. Det går en hårfin linje mellom brukervennlighet og design".

kimmag:

Søk på google på "flash tutorial" så finner du en haug med trinn for trinn beskrivelser av hvordan man lager slike ting. (Du trenger Macromedia Flash utvikleren)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...