Gå til innhold

installere vista - idiotsikring

Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

Jeg skal legge inn Vista så snart pakken min kommer med posten imorgen, og lurer på om det er noe jeg har glemt å tenke på...

Har tenkt å formattere og begynne helt på nytt med programmer og alt. Jeg har kopiert alt av dokumenter og favoritter og skrivebord over på en annen disk så det ikke skal bli borte. De ekstraprogrammene jeg ikke er 100% sikker på at finnes på nett, ligger også på lagringsdisk og på originalcder. Har sikret meg en pdf-fil med veiviser for å komme på nett via studentbyen.

Er det noe jeg har glemt? (Ja, jeg er interessert i helt basic idiotsikring, er plutselig rammet av akutt formatteringsangst...)

takknemlig for alle tips;o)

lilleninni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo ta et image av det du har nå før du begynner. Da kommer du enkelt tilbake om du angrer :)

Acronis True Image er å anbefale til den slags bruk.

7878963[/snapback]

Vil helst ikke tilbake til det jeg har nå uansett, er for mye bugs og dill i XP her nå... det er noe av grunnen til at jeg vil begynne helt på nytt;o)

lilleninni

Lenke til kommentar

kan det stemme at jeg bør sikre meg SATA-drivere for å få til noe som helst? mener å huske at det var noe av det gutta snakket om da de skrudde sammen saken her for et par år siden...

Eller vil det gå automatisk å finne de diskene jeg trenger under innstallasjonen? bytter CPU men ikke HK, og beholder dos-partisjonen på OS-disken, men vil formattere den partisjonen som XP nå ligger på.

Har kun SATA-disker i maskinen, men kan evt trikse og mikse med en IDE-disk hvis det skulle bli helt kaos her...

lilleninni

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Outlook kan det være en ide og ta backup av alle mailene og kontaktene...

7880175[/snapback]

hmmm... bruker bare gmail sin pop-greie i outlook, samt en imap-konto, og de er jo begge sånn at alt lagres på server. så det trenger jeg nok ikke.

kontakter og kalender er syncet med telefonen, så det bør også være ivaretatt...

men takk for tipsene:o)

noe mer jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Outlook kan det være en ide og ta backup av alle mailene og kontaktene...

7880175[/snapback]

hmmm... bruker bare gmail sin pop-greie i outlook, samt en imap-konto, og de er jo begge sånn at alt lagres på server. så det trenger jeg nok ikke.

kontakter og kalender er syncet med telefonen, så det bør også være ivaretatt...

men takk for tipsene:o)

noe mer jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Bokmerker/favoritter, kopiert ut de?

Du skal ikke trenge sata driver med vista på diskett om du ikke har et veldig sært hovedkort.

En annen ting, er du sikker på at du har Vista drivere til alle dine komponenter?

7880751[/snapback]

har kopiert over favorittene ja, både mine og gubben sine;o)

Hovedkortet mitt er Asus A8N-SLI Deluxe, kjøpt i januar 2005 som et av de første av denne typen som kom til landet... Vet ikke om det er sært?

Har ikke dobbelsjekket alle komponentene mot Vista, men skal ikke Vista ha en del sånne drivere innebygget? Har alle cd'ene som fulgte med diverse ting, og hadde tenkt å gamble på at det går bra... Er det litt vel optimistisk kanskje?

Ingenting i maskinen er mer enn 2 år gammelt.

eh... kanskje nevne at Vista Upgrade Advisor ikke hadde noe å bemerke... Betyr det at alle komponenter mest sannsynlig vil fungere?

lilleninni

Endret av lilleninni
Lenke til kommentar

7880175[/snapback]

7880699[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Husker ikke hva som er standard, men mener at det er å fjerne meldinger fra serveren når de er lastet ned. Ta backup uansett, surt å miste det, om du tar feil.

Lenke til kommentar

7880175[/snapback]

7880699[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Husker ikke hva som er standard, men mener at det er å fjerne meldinger fra serveren når de er lastet ned. Ta backup uansett, surt å miste det, om du tar feil.

7885154[/snapback]

Skulle selvsagt nevnt at jeg har konfigurert dem begge til å legge igjen meldingene på serveren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...