Gå til innhold

bytte cpu - noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bestemte meg for å oppgradere til Vista nå, og har i samme slengen bestilt ny CPU (AMD Athlon 64 X2 4200+) siden det er den som er "flaskehalsen" i systemet mitt nå. Pakken kommer i posten imorgen, og da begynner jeg nok å skru og styre med det samme.

Så lurer jeg på om det er noe jeg bør huske å gjøre før jeg skrur ut den gamle? Trenger jeg f.eks å hente drivere og ha på et lurt sted, eller går slikt av seg selv?

Jeg har kjølepasta og slikt, samt en cpu-kjøler som har sittet bare et halvt år som jeg har tenkt å beholde. iom at jeg skal bruke samme kjøler, trenger jeg kanskje ikke å skru ut HK underveis? eller bør jeg satse på å ta fra hverandre hele raklet?

Takknemlig for alle hint og tips, spesielt hvis dere ser at det er noe helt vesentlig jeg har glemt å tenke på;o)

lilleninni

Endret av lilleninni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skiftet cpu før? Isåfall må du fjerne kjøleribba, og ta spaken opp for deretter å fjerne CPUen. Deretter setter du den nye inn, pass på at pinnene treffer riktig spor. Det er merket med en pil eller noe slikt i hjørnet på CPu som skal tilsvare et punkt på sokkelen. Så presser du CPU'n ned på midten og lukker spaken, du skal kjenne motstand. Ha på et tynt lag med kjølepasta og sett på kjøleren igjen.

Eneste software du trenger er Dual Core Optimizer som kan lastes ned fra amd sine hjemmesider etter at du har innstallert din nye CPU. Dette er for at den skal dra nytten av begge kjernene. Ellers er det ikke noe mer jeg kommer på. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Har ikke skiftet CPU før, men fulgte nøye med da gutta skrudde sammen hele kalaset for to år siden. Klarte faktisk også å finne bruksanvisningen som fulgte med hovedkortet, og har lest den grundig...

Da burde dette gå fint?

Er det forresten en god plan å starte opp maskinen og sjekke at alt er OK før jeg legger inn Vista, eller er det bare å skru sammen, smelle inn disk og rocke?

lilleninni

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...